Odbiór DVB-T w samochodzie
Odbiór DVB w samochodzie
Proszę o informacje na temat jakości, zasięgu odbioru DVB w samochodzie. Jestem ze Sląska ale interesują mnie informacje z każdego zakątka kraju. Jak sie spisuje odbiór za pomocą anteny samochodowej i w czasie jazdy
Dzieki
Dzieki
- Miodzik
- Posty: 172
- Rejestracja: 29 września 2010, o 12:24
- Odbiornik: LG 47LM765S
- Instalacja antenowa: Antena szerokopasmowa logarytmiczno - periodyczna
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN PKiN / Raszyn
Re: Odbiór DVB w samochodzie
Podobno działa (przy odpowiedniej antenie) bez problemów pod warunkiem, że nie jedzie się szybciej niż 250km/h (tak zapewnia producent jednego z odbiorników). Sam chętnie poznam jednak opinie praktyków.
- JaroslawMroczkowski
- Administrator
- Posty: 2596
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Re: Odbiór DVB w samochodzie
Sieć jest planowana do odbioru stacjonarnego (z antenami odbiorczymi o odpowiednim zysku na wysokości min. 10m npt). Oznacza to, że nie wszędzie i nie zawsze da się odebrać na prostej antenie prętowej na dachu samochodu.
Kiedyś testowaliśmy taki odbiór, kluczowy okazał się dobór odbiornika. Musi mieć układ 'diversity' i co najmniej dwie dobre anteny. Ponieważ nadajemy z polaryzacją poziomą anteny muszą być pochylone (położyć całkiem się nie da).
Na razie należy traktować to jako ciekawostkę. Nie oczekiwał bym stabilnego odbioru nawet w miastach takich jak Warszawa. Z czasem, po 2013 roku, gdy znikną zakłócenia od TV analogowej, a sieć nadawcza być może będzie 'zagęszczana', sytuacja powinna się poprawić.
Kiedyś testowaliśmy taki odbiór, kluczowy okazał się dobór odbiornika. Musi mieć układ 'diversity' i co najmniej dwie dobre anteny. Ponieważ nadajemy z polaryzacją poziomą anteny muszą być pochylone (położyć całkiem się nie da).
Na razie należy traktować to jako ciekawostkę. Nie oczekiwał bym stabilnego odbioru nawet w miastach takich jak Warszawa. Z czasem, po 2013 roku, gdy znikną zakłócenia od TV analogowej, a sieć nadawcza być może będzie 'zagęszczana', sytuacja powinna się poprawić.
Re: Odbiór DVB w samochodzie
Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że odbiór z auta jest możliwy. Przy prędkości 60 km/h mając dobrą antenę można spokojnie oglądać telewizję
Re: Odbiór DVB w samochodzie
Biorę pod uwagę tuner DVB z kompletem 2 aktywnych anten - TV DTR 1303 DVBT
rozumiem ze z waszego doświadczenia wynika ze narazie odbiór jest możliwy wyłącznie w bliskiej odległości od nadajników. Pytanie jak bliskiej?
np na południo kraju jak wyglądał by odbiór tylko tam gdzie sa nadajniki: Rzeszów, Kraków, Wisła...
rozumiem ze z waszego doświadczenia wynika ze narazie odbiór jest możliwy wyłącznie w bliskiej odległości od nadajników. Pytanie jak bliskiej?
np na południo kraju jak wyglądał by odbiór tylko tam gdzie sa nadajniki: Rzeszów, Kraków, Wisła...
- Yaper
- Posty: 48
- Rejestracja: 4 października 2010, o 18:35
- Miejscowość: Warszawa
- Odbiornik: MeCool KII Pro, Xiaomi Mi TV 4A
- Instalacja antenowa: MLog 6-69
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Warszawa / PKiN
Re: Odbiór DVB w samochodzie
Ja też kiedyś jeździłem trochę po centrum Warszawy z laptopem z karta ExpressCard DVB-T firmy AverMedia. Ogólnie dało się oglądać, ale nie było rewelacji. Prawdopodobnie dla tego, że używałem malutkiej teleskopowej anteny z zestawu z kartą.
O ile przy jeździe w kierunku na wprost PKiN było całkiem nieźle, tak przy jeździe z pałacem z boku (np, Wisłostradą) były spore problemy z zanikami sygnału. Po zatrzymaniu samochodu zdecydowanie poprawiało się.
Od jakiegoś czasu mam zamiar kupić antenę dookólną i znów przejechać się trochę potestować, ale kończy się na zamiarach.
Dodatkowo boję się że wzmacniacz zawarty w tej antenie spowoduje więcej problemów niż pożytku. Niemniej jednak jak już przetestuję to zdam relację.
O ile przy jeździe w kierunku na wprost PKiN było całkiem nieźle, tak przy jeździe z pałacem z boku (np, Wisłostradą) były spore problemy z zanikami sygnału. Po zatrzymaniu samochodu zdecydowanie poprawiało się.
Od jakiegoś czasu mam zamiar kupić antenę dookólną i znów przejechać się trochę potestować, ale kończy się na zamiarach.
Dodatkowo boję się że wzmacniacz zawarty w tej antenie spowoduje więcej problemów niż pożytku. Niemniej jednak jak już przetestuję to zdam relację.
Re: Odbiór DVB w samochodzie
A czy ktoś ma jakieś doświadczenia praktyczne w tym względzie. Teoria nie zawsze się sprawdza, ale czasami jest lepiej niż można by się spodziewać.
Re: Odbiór DVB w samochodzie
Witam, niedługo będę mógł zdać relacje na temat DVB-T w samochodzie. Planuję go założyć ok 5-6 maj. Jestem już umówiony więc czekam na efekty. Co myślicie o dvb-t w samochodzie? Jestem z warszawy PKiN / Raszyn
Re: Odbiór DVB w samochodzie
poczekamy, zobaczymy...
Gdzieś były już opisane doświadczenia emitela z prób odbiorów mobilnych. Zdaje się, że nie było za różowo. Generalnie parametry do odbioru mobilnego miał/ma tylko mux TVN Warszawa (choć mała była/jest moc nadawania).
Gdzieś były już opisane doświadczenia emitela z prób odbiorów mobilnych. Zdaje się, że nie było za różowo. Generalnie parametry do odbioru mobilnego miał/ma tylko mux TVN Warszawa (choć mała była/jest moc nadawania).
-
- Posty: 278
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
- Odbiornik: Sony W4000, Leadtek USB, Pi7010ix, Leadtek DTV1000T
- Instalacja antenowa: HB9CV 3 metry nad ziemią
- Nadajnik - obiekt nadawczy: PKiN Warszawa
Re: Odbiór DVB w samochodzie
Mam już takie próby za sobą z użyciem anteny "niewłaściwej" czyli na dachu auta magnetyczny, pionowy pręt z zestawu USB + laptop.
Proszę zwrócić uwagę, że dałem warunki antenowe bardzo złe, anteny dookólne (wspomniane w wątku) z poziomą polaryzacją mogą się spisać znacznie lepiej choć nie wiem czy przy tak małej wysokości nad blachą nadwozia mają sensowną charakterystykę.
Na trasie: Stare miasto, trasa WZ, Zacisze, Bródno, Most Grota, Bielany, AWF.
Kanał 29, Polsat HD - Stare miasto: wjazdy w podwórka spadki jakości do 50% ale obraz ciągły.
Na ulicach całej wspomnianej trasy odbiór jak stacjonarny bez zmian jakości 100% z jednym spadkiem do 20% w tunelu trasy WZ na tyle krótkim, że ciągłość obrazu utrzymana.
Kanał 53, TVN Warszawa (ta sama modulacja) moc wyraźnie mniejsza, w tunelu trasy WZ zanik na sporym odcinku, na Radzymińskiej w korku wyraźna reakcja (10-20% jakości mniej) na autobusy, poza tym elegancko, sygnał przerywa w zacienionych mocno miejscach typu podwórko studnia.
Kanał 48, MUX2 - praktycznie tylko w miejscach gdzie widać optycznie PKiN było 100% jakości, cała trasa poszatkowana, zaników dużo, mimo większych poziomów sygnału.
Kanał 55, MUX3 - czeka na test, jak będzie trzecia jazda po tej samej trasie
Proszę zwrócić uwagę, że dałem warunki antenowe bardzo złe, anteny dookólne (wspomniane w wątku) z poziomą polaryzacją mogą się spisać znacznie lepiej choć nie wiem czy przy tak małej wysokości nad blachą nadwozia mają sensowną charakterystykę.
Na trasie: Stare miasto, trasa WZ, Zacisze, Bródno, Most Grota, Bielany, AWF.
Kanał 29, Polsat HD - Stare miasto: wjazdy w podwórka spadki jakości do 50% ale obraz ciągły.
Na ulicach całej wspomnianej trasy odbiór jak stacjonarny bez zmian jakości 100% z jednym spadkiem do 20% w tunelu trasy WZ na tyle krótkim, że ciągłość obrazu utrzymana.
Kanał 53, TVN Warszawa (ta sama modulacja) moc wyraźnie mniejsza, w tunelu trasy WZ zanik na sporym odcinku, na Radzymińskiej w korku wyraźna reakcja (10-20% jakości mniej) na autobusy, poza tym elegancko, sygnał przerywa w zacienionych mocno miejscach typu podwórko studnia.
Kanał 48, MUX2 - praktycznie tylko w miejscach gdzie widać optycznie PKiN było 100% jakości, cała trasa poszatkowana, zaników dużo, mimo większych poziomów sygnału.
Kanał 55, MUX3 - czeka na test, jak będzie trzecia jazda po tej samej trasie
- qwerty
- Posty: 3260
- Rejestracja: 9 września 2009, o 16:41
- Miejscowość: Białystok
- Odbiornik: LXDVB101
32LM6300
2x FTE T220 MAX - Instalacja antenowa: dipol szerokopasmowy i biquady
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Krynice
Re: Odbiór DVB w samochodzie
Co było odbiornikiem?
-
- Posty: 278
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
- Odbiornik: Sony W4000, Leadtek USB, Pi7010ix, Leadtek DTV1000T
- Instalacja antenowa: HB9CV 3 metry nad ziemią
- Nadajnik - obiekt nadawczy: PKiN Warszawa
Re: Odbiór DVB w samochodzie
Najstarszy Leadtek USB (DIB3000).
Re: Odbiór DVB w samochodzie
Wzmacniacz w naszej antenie ma możliwość regulacji przy wtyku zapalniczki. W najgorszym przypadku można mu zmniejszyć napięcie -> wzmocnienie.Yaper pisze: Dodatkowo boję się że wzmacniacz zawarty w tej antenie spowoduje więcej problemów niż pożytku. Niemniej jednak jak już przetestuję to zdam relację.
Antena korona przede wszystkim dobrze działa na zewnątrz auta (np. dla taksówkarzy podczas postoju). Jest solidnie wykonana i całej naszej oferty to najlepszy wybór i najlepsza jakośc wykonania.
Warto zainteresować się magnesem do samochodów osobowych: Magnes do anteny korona
Re: Odbiór DVB w samochodzie
Do odbioru samochodowego polecam odbiorniki z antenami diversity.sklepantena.pl pisze:Wzmacniacz w naszej antenie ma możliwość regulacji przy wtyku zapalniczki. W najgorszym przypadku można mu zmniejszyć napięcie -> wzmocnienie.Yaper pisze: Dodatkowo boję się że wzmacniacz zawarty w tej antenie spowoduje więcej problemów niż pożytku. Niemniej jednak jak już przetestuję to zdam relację.
Antena korona przede wszystkim dobrze działa na zewnątrz auta (np. dla taksówkarzy podczas postoju). Jest solidnie wykonana i całej naszej oferty to najlepszy wybór i najlepsza jakośc wykonania.
Warto zainteresować się magnesem do samochodów osobowych: Magnes do anteny korona
Odbiór DVB-T w samochodzie
Witam,
Słyszałem, że standard DVB-T MPEG4, który mamy wdrożony w Polsce, jest szczeólnie wrażliwy na zakłócenia spowodowane przemieszczaniem się odbiornika - podobno już przy kilkudziesięciu km na godzinę pojawiają się problemy - czy to prawda? Czy to jest specyfika naszego DVB-T, czy może zależy od urządzenia?
Chcę sobie kupić taki odtwarzacz do urządzenia, ale może w takim razie lepiej analogowy?
Słyszałem, że standard DVB-T MPEG4, który mamy wdrożony w Polsce, jest szczeólnie wrażliwy na zakłócenia spowodowane przemieszczaniem się odbiornika - podobno już przy kilkudziesięciu km na godzinę pojawiają się problemy - czy to prawda? Czy to jest specyfika naszego DVB-T, czy może zależy od urządzenia?
Chcę sobie kupić taki odtwarzacz do urządzenia, ale może w takim razie lepiej analogowy?
- qwerty
- Posty: 3260
- Rejestracja: 9 września 2009, o 16:41
- Miejscowość: Białystok
- Odbiornik: LXDVB101
32LM6300
2x FTE T220 MAX - Instalacja antenowa: dipol szerokopasmowy i biquady
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Krynice
Re: odbiór w samochodzie -czy prędkość powoduje zakłócenia?
Tutaj chyba nie ma znaczenia na jakich parametrach się nadaje - tu działa fizyka (efekt Dopplera). Wszystko zależy od częstotliwości (500MHz: 201 km/h, 800MHz: 125 km/h). Problem z odbiorem może wystąpić w mieście, gdyż u nas wymagany jest znacznie silniejszy sygnał, niż w Niemczech.
Re: odbiór w samochodzie -czy prędkość powoduje zakłócenia?
Ostatnio zmieniony 20 maja 2012, o 23:08 przez p-b, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: odbiór w samochodzie -czy prędkość powoduje zakłócenia?
Oj parametry modulacji mają tu znaczenie, nawet bardzo duże. Bezpośrednio ma tu znaczenie tryb modulacji COFDM (2K [znacznie lepszy dla odbioru w ruchu] lub 8K) oraz pośrednio FEC (ponieważ zniweluje on niewielką liczbę błędów).
Również szerokość pasma ma tu znaczenie (im większa, tym lepiej)
Dodatkowo przy odbiorze z dużą prędkością dobrze jest uzywać konstelacji QPSK i parametru Guard Interval = 1/4, gdyż uniewrażliwi to odbiór na czynniki typu odbicia lub chwilowe obniżenia poziomu sygnału.
Dwa skrajne przykłady:
> Szerokość pasma = 6 MHz, Tryb transmisji = 8k, Guard Interval = 1/32, Konstelacja = QAM64, FEC = 7/8 >>>>> maksymalna prędkość, kiedy odbiór jest poprawny (częstotliwość 800MHz) wynosi ~90km/h + możliwe spore zakłócenia nawet przy mniejszej prędkości
> Szerokość pasma = 8 MHz, Tryb transmisji = 2k, Guard Interval = 1/4, Konstelacja = QPSK, FEC = 1/2 >>>>> maksymalna prędkość, kiedy odbiór jest poprawny (częstotliwość 800MHz) wynosi ponad 300km/h
U nas (pasmo 8MHz, GI 1/8, tryb COFDM 8k, FEC 3/4, konstelacja 64QAM) maksymalna prędkość, kiedy odbiór jest poprawny (częstotliwość 800MHz) wynosi ~125km/h
Również szerokość pasma ma tu znaczenie (im większa, tym lepiej)
Dodatkowo przy odbiorze z dużą prędkością dobrze jest uzywać konstelacji QPSK i parametru Guard Interval = 1/4, gdyż uniewrażliwi to odbiór na czynniki typu odbicia lub chwilowe obniżenia poziomu sygnału.
Dwa skrajne przykłady:
> Szerokość pasma = 6 MHz, Tryb transmisji = 8k, Guard Interval = 1/32, Konstelacja = QAM64, FEC = 7/8 >>>>> maksymalna prędkość, kiedy odbiór jest poprawny (częstotliwość 800MHz) wynosi ~90km/h + możliwe spore zakłócenia nawet przy mniejszej prędkości
> Szerokość pasma = 8 MHz, Tryb transmisji = 2k, Guard Interval = 1/4, Konstelacja = QPSK, FEC = 1/2 >>>>> maksymalna prędkość, kiedy odbiór jest poprawny (częstotliwość 800MHz) wynosi ponad 300km/h
U nas (pasmo 8MHz, GI 1/8, tryb COFDM 8k, FEC 3/4, konstelacja 64QAM) maksymalna prędkość, kiedy odbiór jest poprawny (częstotliwość 800MHz) wynosi ~125km/h
Re: odbiór w samochodzie -czy prędkość powoduje zakłócenia?
Ma to znaczenie jednak spore. W Polsce [pomijam słabe moce nadajników, bo ne wszystkiej eszcze pracują z docelowymi mocami] inny jest parametr FEC http://www.hdtv-sat.eu/encyklopedia,fec.html który wynosi 3/4 a nie 2/3 jak np. w czeskiej telewizji cyfrowej naziemnej i inny GI (1/8 a nie 1/4) przez co sygnał musi być odpowiednio silniejszy u odbiorcy niż w przypadku sygnałów z innych krajów jak Niemcy czy Czechy.qwerty pisze:Tutaj chyba nie ma znaczenia na jakich parametrach się nadaje.
Dla przykładu jeśli sygnał satelitarny ma gorsze {czyli wyższe} pamametry FEC to potrzebujesz większej anteny [talerza satelitarnego] by zysk sygnału był u ciebie większy, to samo jest w przypadku sygnałów naziemnych, im wyższy FEC tym sygnał u nas powinien być trudniejszy do odebrania, powinien być lepszej jakości bo inaczej nic nie odbierzemy lub odbierzemy sporo błędów bo sygnał cyfrowy jest słabo zabezpieczony przed błędami w przekazie.
Dla przykładu jeśli ktoś jest w słabym polu sygnału czeskich cyfowych kanałów to może się przekonać o tym że parametr FEC ma znaczenie, np MUX1 i MUX2 mają parametr 2/3 i idzie je jeszcze odebrać, natomiast MUX3 ma już 3/4 i już są problemy z prawidłową korekcją błędów przez co sygnał cyfrowy się strasznie sypie. {a mowa tu o odbiorze stacjonarnym}
A po za tym przy sygnale analogowym gdy odbierasz go w ruchu {radio lub telewizja} jeśli się pojawiają przerwy w odbiorze spowodowane przeszkodami, tj. budynki, drzewa to słyszysz klasyczne szumki w głosnikach samochodowych lub zaniki stereo albo zaśnieżanie obrazu na analogowym TV w przypadku cygnałów cyfrowych, pojawią ci się po prostu błędy w przekazie tak jak być odtwarzał porysowaną płytę z filmem DVD albo w przypadku radia cyfrowego DAB+ tak jakbyś słuchał MPtrójki z porysowanej płyty CD
Pomijając już fakt że telewizję analogową można "zrozumieć" nawet przy jej tragicznej jakości {spory śnieg na ekranie}, natomiast dla DVB-T jakość sygnału ma duże znaczenie, bo każde zakłócenie które widzimy w analogu to potencjalny błąd w przekazie cyfrowym. Dlatego nie przypuszczam by ktoś na spokojnie odebrał DVB-T {i cokolwiek zrozumiał z przerywanych dźwięków} podczas jazdy samochodem
- qwerty
- Posty: 3260
- Rejestracja: 9 września 2009, o 16:41
- Miejscowość: Białystok
- Odbiornik: LXDVB101
32LM6300
2x FTE T220 MAX - Instalacja antenowa: dipol szerokopasmowy i biquady
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Krynice
Re: odbiór w samochodzie -czy prędkość powoduje zakłócenia?
Przeczytajcie jeszcze raz co napisałem. Samo przemieszanie się nie ma znaczenie z jakim FEC, GI jest nadawane, bo działa tylko efekt dopplera. Jednak w mieście ma znaczenie, ale tylko na wymagany minimalny poziom sygnału. Wiadomo, że domy i inne przeszkody tłumią, więc może się okazać, że przy FEC 3/4 będą przycięcia w obrazie, ale gdyby było użyte FEC 2/3 to odbiornik nie miałby najmniejszych problemów z odbiorem (różnica minimalnego sygnału wynosi 3 dB).