Strona 10 z 10

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 15 maja 2019, o 23:37
autor: Max van Org
Czasami stawiasz naprawdę dziwne pytania. Jeżeli w okolicy Kołobrzegu można odbierać DAB+ z Rønne (1,5 kW) to ciekawy może być zasięg nadajnika z wyspy Rugia również na terenie Polski. Kanał 8B nie musi być tak mocno wytłumiony w kierunku Polski jak 5C. Ciekawe jak daleko będzie można odbierać nadajnik z Garz (5 kW). Warto zwrócić uwagę, że obiekt położony jest tylko 5,5 km od brzegu morza.

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 15 maja 2019, o 23:49
autor: pswiatki
Pytanie było zasadne. Ja nie znam takich uwarunkowań. Swoją drogą: czy to istotne, że będzie się dało w Polsce słuchać Niemców? Hmmm..... Po wielu testach w Bawarii mam pewne wątpliwości (pop-sieczka maxymalna w większości wypadków).

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 16 maja 2019, o 09:23
autor: antypyra
Pytania pswiatki są jak najbardziej na miejscu. Kto będzie słuchał stacji niemieckich w Polsce poza garstką fanów np. DX-u? Zwłaszcza w kontekście sieczkowatej zawartości...

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 16 maja 2019, o 09:53
autor: pswiatki
Nooo.... jeszcze mogą słuchać Niemcy w Polsce akurat przebywający. ;)

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 16 maja 2019, o 10:27
autor: Max van Org
Lecąc samolotem nad Pomorzem przednim, można odbierać programy z Dani (multipleks ogólnokrajowy), Niemiec (Berlin, Brandenburgia, Meklenburgia-Pomorze Przednie) i w okolicy Szczecina oczywiście również multipleks Polski.
Odbiór z innej strony basenu jest tam również na ziemi często możliwy, np. w Władysławowie z Szwecji i Łotwy (okolice Rygi).

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 16 maja 2019, o 13:42
autor: antypyra
To wsiadajmy do samolotów, żeby słuchać DAB. Żenada. Myślisz, że nie wiemy, jak to wygląda odbiór w samolocie? Za minutę, dwie, trzy stacji nie ma. Wystarczy przypomnieć, że samolot odrzutowy w minutę pokonuje ok. 14 km.

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 16 maja 2019, o 19:17
autor: Max van Org
Czyli w locie pomiędzy Szczecinem a np. Hamburgiem możemy słuchać DAB+ przez ok 20 minut. Jeżeli lecimy dalej do Holandii nawet przez 30 minut. Nie wiem, czy obserwowałeś, że podczas tropo w samolocie odbierasz rozgłośnie z bardzo daleka, np. nad Gdańskiem odbierałem stację z Bawarii, bo nadawała na kanale, który w Polsce nie jest wykorzystywany. A po drugie pisałem powyżej o odbiorze a nie o słuchaniu.

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 16 maja 2019, o 20:37
autor: antypyra
Ja też coś słyszałem pomiędzy Warszawą a Malagą, nawet nagrałem. Tylko co z tego? "Oferta" szybko się zmienia. Czy odbiór w samolocie o czymś świadczy w aspekcie odbioru DAB w ogóle czy FM? Przecież jest to nadawanie naziemne i nie dla pasażerów samolotów.

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 24 maja 2019, o 04:00
autor: Max van Org
Czterech wnioskodawców ubiegało się o koncesję na drugi multipleks ogólnoniemiecki:
  • Digital Audio Broadcasting Plattform (DABP)
  • Media Broadcast
  • Absolut Digital
  • Radio digital.
Dwóch wnioskodawców utworzyło konsorcjum, aby zwiększyć swoją szansę i otrzymało koncesję. Od czasu udzielnie koncesji konsorcjum składającego się z operatora sieci „Media Broadcast” i producenta treści „Absolut Digital” konkurent DABP wykorzystuje drogę sądową, aby powstrzymać uruchomienie DAB+. Inwestor DABP nie pochodzi z branży medialnej ani z telekomunikacyjnej. Sąd administracyjny w Lipsku wydał wczoraj orzeczenie, że udzielenie koncesji firmie, która powstała dopiero po terminie składania wniosków było nielegalne. Sprawa trafi do najwyższej instancji, czyli Federalnego sądu administracyjnego. Od dwóch lat udzielnie koncesji na 2. multipleks ogólnoniemiecki jest opóźniane przez wyroki sądowe. Konsorcjum ogłosiło uruchomienie multipleksu jeszcze na ten rok. Jeżeli następna instancja wyda podobny werdykt, może okazać się, że ustawy nie są zgodne z prawem. Niemieckie prawo przewiduje, że jeżeli jest więcej kandydatów chętnych na uzyskanie koncesji, w przypadku porozumienia między nimi wzrasta ich szansa na otrzymanie koncesji. Tak się stało. Doszło między dwoma kandydatami do porozumienia. Czy było to zgodne z prawem? Koncesja została udzielona na 10 lat a do dzisiaj sygnału w eterze jak nie było taki niema.

https://www.dnn.de/Region/Mitteldeutsch ... ben-werden

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 21 czerwca 2019, o 15:05
autor: Max van Org
Czy to koniec początku czy początek końca DAB+ w Niemczech, dowiemy się w przyszłości. Parlament kraju związkowego Dolna Saksonia głosował za wyłączeniem DAB+. Za głosowali posłowie frakcji SPD, CDU, Zielonych, FDP i Alternatywy dla Niemiec. Wniosek zawiera zadania, którymi ma zajmować się rząd Dolnej Saksonii – koalicja SPD i CDU:
  • Rząd wspólnie z rządem ogólnoniemieckim, rozgłośniami publicznymi i komercyjnymi ma utworzyć warunki i koncept konwersji radiofonii odpowiadający potrzebom rynku.
  • Wypowiedzieć się przeciwko ustaleniu daty wyłączenia UKF-u
  • Wpłynąć na skreślenie środków finansowych przeznaczonych na DAB+. Środki mają być przeznaczone na technologie przyszłościowe np. 5G.
https://www.nilas.niedersachsen.de/star ... %221955%22
https://www.golem.de/news/landtag-niede ... 42046.html
https://www.vau.net/pressemitteilung/co ... -digitalen

Prawie jednocześnie konferencja wszystkich niemieckich odpowiedników KRRiT wypowiedziała się za przedłużeniem koncesji 1. multipleksu ogólnoniemieckiego do 31.12.2035 r. Sieć ogólnoniemiecka będzie w br. rozbudowana o 13 nowych lokalizacji, w sumie na 137 nadajników.
https://www.infosat.de/radio/1-dab-bund ... -gesichert

Dolna Saksonia nie pozbędzie się konkurencji, która nie pochodzi z tego kraju związkowego a nadaje w tym landzie programy bez większej możliwości wpływu tego landu na zawartość multipleksu. Kultura w Niemczech jest sprawą krajów związkowych a media są uważane za część kultury. Częstotliwości na drugi multipleks są już przeznaczone, koncesję wydano. Sprawa utkwiła w sądach. Również w tym przypadku będzie ciężko zablokować wejście na rynek Dolnej Saksonii konkurencji z poza obszaru tego kraju.

Rozgłośnia publiczna NDR planuje rozszerzenie sieci nadajników również w Dolnej Saksonii. Czy nadawca może traktować każdy ze swoich 4 krajów związkowych inaczej? W Hamburgu i Szlezwiku-Holsztynie zaplanowano ogłoszenia konkursów na częstotliwości dla nadawców komercyjnych, Meklemburgia Pomorze Przednie szuka cały czas chętnych nadawców komercyjnych, którzy chcialiby nadawać w większych miastach, ale ze względu na małą liczbę słuchaczy (1,6 mil. obywateli) – mniej niż w Hamburgu (1,8 mil. i 5,3 mil. wokół metropolii wolnego i hanzeatyckiego miasta Hamburg) nie opłaca się nadawcom wejście na ten rynek. Również w największym kraju związkowym Północnej Nadrenii Westfalii przygotowany jest konkurs na siec ogólnokrajową.

Na forach internetowych wiadomość przyjęta została również z dużym śmiechem, bo do dzisiaj w wielu regionalnych Dolnej Saksonii sieć LTE jest nadal źle rozbudowana, odbiór możliwy tylko za pomocą sieci 2G albo 3G. Oczekuje się, że siec 5G będzie dostępna dopiero w roku 2024, aukcję na częstotliwości w paśmie 2,0 GHz, 3,7 – 3,8 GHz przeprowadzono w br., przyniosła ona zysk 6,5 miliardów Euro do budżetu państwa.

Warto zwrócić również uwagę, że umowa państwowa pomiędzy Dolną Saksonią a NDR zawiera jedno istotne zdanie, że częstotliwości przydzielone rozgłośni publicznej, nie mogą być jej odebrane. Próby odebrania mediom publicznym częstotliwości kończyły się zawsze wyrokami na korzyść mediów publicznych, które otrzymywały częstotliwości o podobnym zasięgu.

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 22 czerwca 2019, o 08:51
autor: antypyra
Może ktoś idzie po rozum w Niemczech, że radio marnej jakości nie ma sensu.

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 25 czerwca 2019, o 00:18
autor: Max van Org
Peter Lepper, prezes znanej również w Polsce firmy Technisat, wystosował list otwarty do Dr. Stefana Birknera, prezesa frakcji liberalnej „Wolnej Partii Demokratycznej” (FDP). Lepper zarzuca partii liberalnej, że chce wywłaszczyć słuchaczy. Już dzisiaj więcej osób słucha DAB+ niż głosuje na FDP, twierdzi Lepper. W wyborach do sejmiku Dolnej Saksonii w październiku 2017 r. głosowało na FDP 7,5 % wyborców, co umożliwiło partii zajęcie 11 z 137 miejsc w parlamencie.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wolna_Par ... 5%9B%C4%87

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 21 lipca 2019, o 23:28
autor: Max van Org
W dzielnicy Berlina Westend wymieniono anteny dla DAB+. Nadajnik Scholzplatz otrzymał pionowe anteny w paśmie VHF III. Zasięg w najlepszym przypadku ma wzrosnąć z 40 km do tej pory na 70 km w przyszłości. Do tej pory używano antenę przystosowaną wyłącznie do kanału 7, teraz jest to antena szerokopasmowa dla kanałów 5 do 12. Wymiana trwała 10 tygodni. Anteny zostały trochę przekręcone, aby uzyskać lepszą charakterystykę promieniowania. W maszcie wbudowana jest winda. W podcaście rozgłośni RBB redaktor rozmawia z technikami ówczesnymi i dawnymi na temat tej lokalizacji. Jest również mowa o UKF-ie. Wymieniono w tej lokalizacji również nadajniki UKF, bo dla starych wyprodukowanych przez Telefunken nie mogli już nabyć części zamienne. Inżynier RBB liczy, że nadajniki UKF mogą pracować 10 do 15 lat.

Nie mogli zmierzyć moc nadajnika DAB+, bo dron nie chciał lecieć wyżej niż 100 metrów, chociaż mieli pozwolenie od urząd lotnictwa cywilnego, dron blokował lot powyżej wyznaczonej przez producenta wysokości. Chiński producent musi odblokować blokadę. Wtedy ustawią dokładnie moc nadajników.

Nadajnik był podczas zimnej wojny chroniony przez specjalną policję, bali się terrorystów. Terroryści nie zaatakowali nadajnik, ale dziki ochronę obiektu.

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 9 września 2019, o 21:11
autor: Max van Org
Na targach IFA opublikowano najnowszą statystkę nt. DAB+ w Niemczech.
9,171 mln. (22,7 %) z 40,35 mln. gospodarstw domowych jest wyposażone w co najmniej jeden odbiornik DAB+, rok wcześniej było tylko 17,0 %, wzrost o 34 %

12,3 % gospodarstw domowych jest wyposażone w co najmniej jeden odbiornik IP
rok wcześniej było tylko 10,9 %, wzrost o 13 %

Ze względu na wyłączenie UKF w wielu sieciach kablowych, wzrósł udział odbioru radiofonii cyfrowej, odbiór radiofonii przez satelitę pozostaje bez zmian na niskim poziomie.

Najwięcej gospodarstw domowych wyposażonych w DAB+ jest …
na Bawarii: 29,7 %
w Saksonii: 25,7 %
w Badenii-Wirtembergii: 23,9 %

mało jest w Berlinie i Brandenburgii: 17,4 % i 16,4 %
a także w Hamburg: 19,6 %

Przyczyną jest w tych ostatnich większy udział transportu publicznego, co skłania słuchaczy do korzystania z podcastów i radia internetowego.

Największe wzrosty:
Dolna Saksonia: 21,8 %, wzrost o 55 %
Północna Nadrenia Westfalia: 22 % wzrost o 50 %

Bawaria: 29,7 %, wzrost o 33 %

W Berlinie, Brandenburgi i Hamburgu wzrost jest na bardzo niskim poziomie.

Liczba odbiorników FM czwarty rok podrząd maleje, chociaż odbiorników DAB+ przybywa. Liczba odbiorników DAB+ w Niemczech wynosi 14,635 mln. (+24 %), odbiorników IP 7,196 mln. (+21 %)

Liczba wszystkich odbiorników radiowych w Niemczech maleje z 152 mln. w 2015 roku na 146 mln. w obecnym.

Prawie co trzeci Bawarczyk ma dostęp do odbiornika DAB+: 31,2 %
w Berlinie tylko co 5 mieszkaniec stolicy: 20,7 %

41,5 % Niemców słucha co najmniej czasami radio przez internet

Ciekawym wynikiem jest najbardziej faworyzowany sposób odbioru w gospodarstwach domowych wyposażonych w odbiornik DAB+ w grupie docelowej 14 do 19 lat:
UKF: 29,0 %
DAB+: 27,2 %
IP: 27,0 %
sieci kablowe: 3,4 %
satelita: 1,1 %

Wszystkie wyniki wraz z podcastami:
https://www.die-medienanstalten.de/publ ... udio-2019/

Prezentacja:
http://docs.dpaq.de/15305-digitalisieru ... o_2019.pdf

Re: DAB i DAB+ w Niemczech

: 10 listopada 2019, o 02:28
autor: Max van Org
Niemiecki Parlament zatwierdził zmianę prawa telekomunikacyjnego i zastosował dyrektywę UE nakazującą wyposażanie samochodów z co najmniej 4 kołami i odbiorników wyższej jakości w możliwość odbioru radia cyfrowego. Słowo DAB+ nie zapisano w ustawie. Już 17. października Bundestag przyjął zmianę prawa telekomunikacyjnego, ale niektóre ustawy mogą być wstrzymane przez niemiecki „Senat”, czyli Bundesrat. Dokument zawierał datę, do którego dnia Bundesrat mógłby wnieść sprzeciw, są to dwa tygodnie. Jak donoszą niemieckie media, zmiana ustawy została zatwierdzona i wejdzie w życie.

Za głosowały partie: CDU/CSU, SPD, Zieloni, przeciwko głosowała Lewica (Die Linke) i Alternatywa dla Niemiec. Tak samo głosowały te partie podczas obrad Komisji Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, na obradach komisji Kultury i Mediów również Lewica głosowała za. Zmianą ustawy zajmowała się również Parlamentarna Rada Doradcza ds. Zrównoważonego Rozwoju, która aprobowała, aby odbiorniki UKF mogły być nadal używane.

Zmiana prawa niemieckiego była konieczna po przegłosowaniu przez parlament UE i radę dyrektywy 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej w której zapisano:
Artykuł 113
Interoperacyjność samochodowych odbiorników radiowych oraz odbiorników radiowych i sprzętu telewizji cyfrowej dostępnych dla konsumentów

1.Państwa członkowskie zapewniają interoperacyjność samochodowych odbiorników radiowych oraz konsumenckiego sprzętu telewizji cyfrowej zgodnie z załącznikiem XI.

2.Państwa członkowskie mogą przyjąć środki zapewniające interoperacyjność innych konsumenckich odbiorników radiowych, ograniczając wpływ na rynek odbiorników radiowych niskiej klasy i zapewniając, aby takie środki nie były stosowane do produktów, w których odbiornik radiowy ma charakter jedynie pomocniczy (takich jak smartfony), i do urządzeń używanych przez radioamatorów.

3.Państwa członkowskie zachęcają podmioty świadczące cyfrowe usługi telewizyjne do zapewnienia, w stosownych przypadkach, aby sprzęt telewizji cyfrowej, który oni przekazują swoim użytkownikom końcowym, był interoperacyjny, tak aby sprzęt telewizji cyfrowej mógł być, gdy jest to technicznie wykonalne, ponownie wykorzystany przez inne podmioty świadczące cyfrowe usługi telewizyjne.

Bez uszczerbku dla art. 5 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady2012/19/UE (1) państwa członkowskie zapewniają, aby po zakończeniu umowy użytkownicy końcowi mieli możliwość oddania sprzętu telewizji cyfrowej w ramach darmowej i łatwej procedury, chyba że dostawca wykaże, że nie jest on w pełni interoperacyjny z usługami telewizji cyfrowej innych dostawców, w tym tych, do których przeszedł użytkownik końcowy.
Zakłada się, że sprzęt telewizji cyfrowej, który jest zgodny ze zharmonizowanymi normami, do których odniesienia zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, lub z częścią takich norm, spełnia wymóg interoperacyjności określony w akapicie drugim objęty tymi normami lub ich częścią.
Do tej pory §48 niemieckie prawa telekomunikacyjnego zawierał tylko interoperacyjność odbiorników telewizyjnych.

Z uzasadnienia wynika, że sprzedać odbiorników cyfrowych przebiega powolnie, w przeciwieństwie do innych krajów związkowych. Niestety autorzy nie zdradzają o których krajach piszą. „Odpowiednie inicjatywy rządu federalnego i krajów związkowych do tej pory nie doprowadziły do zauważalnego wzrostu penetracji rynku urządzeń cyfrowych.” Czego nie potwierdzają badania przeprowadzanie co roku w Niemczech, bo liczba odbiorników wzrosła w 2018 r. o 1,4 miliony. W porównaniu do tego coraz mniej sprzedaje się w Niemczech odbiorniki wyłącznie analogowe, zależnie od rodzaju sprzedaż spadła nawet o 14 procent.

Paragraf 48 (4)
„Każde radio samochodowe zainstalowane w nowym pojeździe do transportu pasażerskiego z co najmniej czterema kołami, musi zawierać odbiornik na stanie techniki, który co najmniej bezpośrednio umożliwia odbiór i odtwarzanie usług radiowych świadczonych za pośrednictwem naziemnej radiofonii cyfrowej. Odbiorniki, które spełniają normy zharmonizowane lub ich części, do których odniesienia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, uważa się za spełniających wymóg w zdaniu 1, który jest zgodny z normami lub ich częściami.”
Paragraf 48 (5)
„Każdy sprzęt radiowy przeznaczony po raz pierwszy na sprzedaż, na wynajem lub w inny sposób wprowadzony do obrotu, przeznaczony przede wszystkim do odbioru radiofonii, który wyświetla nazwę programu i nie podlega ust. 4, musi zawierać odbiornik, który przynajmniej umożliwia odbiór i odtwarzanie cyfrowych usług radiowych. Nie dotyczy to zestawów do urządzeń radiowych, urządzeń, które są częścią systemu radia amatorskiego oraz urządzeń, w których odbiornik radiowy pełni wyłącznie funkcję pomocniczą.”
OPINIE

W opinii wysłanej do Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii przez Centralne Stowarzyszenie Elektrotechniki i Przemysłu Elektronicznego wyraziło, że w projekcie ustawy argumenty mija się z prawdą. Nie zgadza się według nich, że sprzedać odbiorników cyfrowych odbywa się za wolno.

Opinia WordDAB

Zrzeszenie nadawców komercyjnych VAUNET narzeka, że nie zapisano w ustawie, że również smartfony, phablety i tabety maja być wyposażane w DAB+, bo część z nich jest wyposażona w odbiornik UKF a niemiecki ustawodawca nie zmusza producentów tego sprzętu do wbudowywania odbiorników DAB+.
„VAUNET nadal opowiada się za prawdziwym, neutralnym technologicznie podejściem, które integruje smartfony i podobne urządzenia. Odgrywają one coraz ważniejszą rolę w korzystaniu z treści audio i są coraz częściej ważniejsze dla użytkowników niż odbiorniki stacjonarne. Dlatego w smartfonach oprócz IP i UKF-u, powinny być dostępny także DAB+. Uwzględniałoby to potrzebę prawdziwej wolności wyboru dla użytkowników w Europie …”
Zrzeszenie producentów samochodów narzekało, że niemiecki ustawodawca nie uwzględnia w tekście ustawy datę wprowadzenia na rynek samochodów, tylko odbiorników samochodowych. Dla producentów oznacza to, że nawet jeżeli zepsuje się odbiornik radiowy w samochodzie 10 letnim, producent będzie musiał wymienić odbiornik na cyfrowy, co zmusza producentów do konstrukcji nowych odbiorników dla starych samochodów. Co jest powiedzmy dziwnym stwierdzeniem, bo w końcu producenci samochodów nie dają gwarancji na odbiorniki samochodowe na 10 lat.

Zrzeszenie to domagało się, aby samochody nie wyposażone w odbiornik analogowy, nie musiał być wyposażane w odbiorniki cyfrowe. Uważali, że wystarczy odbiornik cyfrowy, który jest i tak już wbudowany w nowe auta, aby w przypadku wypadku była informowana policja i pogotowie przez sieć telefonii komórkowej, aby również łączyć kierowców przez internet z dostawcami treści audio.

Nadawca publiczny ARD domagał się od ustawodawcy, aby każdy odbiornik samochodowy był wyposażony w odbiornik DAB+ bez dodatkowych kosztów dla klienta, producenci samochodów nie chcieli przejąć kosztów za dodatkowe licencję związane z DAB+. Klienci otrzymywaliby samochody z DAB+, bez możliwości korzystania z radia cyfrowego. Dopiero po dodatkowym zapłaceniu za odblokowanie, działałby DAB+.