Obecnie wszystko idzie w kierunku taniej dystrybucji i internet LTE o którym wspomniano należy do tej kategorii. Operatorzy dawno to policzyli, sądzisz że lansowali by ten standard z innego powodu ?
Masz w zasięgu osiedle na 5 tys mieszkańców. Możesz do nich dotrzeć albo przez pociągnęcie kabli światłowodowych i 5 tys gniazdek w lokalach albo stawiając 2 BTS-y. Który sposób jest lepszy ?
Czy do każdej miejscowoścci do 5 tys mieszkańców opłaca się ciągnąć światłowód a potem kabel do każdego domu osobno, czy lepiej postawić jeden BTS w paśmie 800 który będzie miał w zasięgu kilka takich miejscowości ? Sam sobie odpowiedz jak jest kalkulacja.
JaroslawMroczkowski pisze: Nie jestem fanatykiem DABu, ale nie widzę na razie żadnego alternatywnego rozwiązania dostępnego komercyjnie.
HD Radio, DRM+ (może nie udawajmy
). Pierwsze już jest dostępne komercyjnie a drugie może być w każdej chwili ponieważ są produkowane seryjnie chipy obsługujące ten standard.
Odróżnijmy co nie jest dostępne z powodów technicznych a co z powodów administracyjno-decyzyjnych. Ktoś zadecydował że radio ma się przenosić na VHF i jedynym możliwym standardem ma tam być Dab+ z kodekiem AAC (też +). To nie jest ograniczenie fizyczne ani techniczne tylko administracja.
To wcale nie oznacza że inne standardy radiowe ani inne kodeki dźwięku nie istnieją. Rozmawiamy 'politycznie' czy technicznie ?
JaroslawMroczkowski pisze: Pomijając kwestie dodatkowych opłat np. za dostęp do internetu, głównym ograniczeniem jest branża samochodowa. Wprowadzenie nowego rozwiązania obecnie zajmuje im około 7 lat, a radia DAB+ już montują i to w samochodach dowolnej klasy.
To też nie jest argument. Producenci samochodów montują w nich tony bezużyteznego badziewia którego wspólną cechą jest to że się psuje i nie jest kierowcy do niczego potrzebne. Znając opinię kierowców którzy dużo jeżdżą w samochodzie są im potrzebne:
- Nawigacja, CB Radio, dowolny odtwarzacz muzyczny i podstawowe radio. To ostatnie może być na falch długich (Solec Kuj, PR-1) który jak słudsznie zauważono ma najlepszy zasięg już dzisiaj i to w każdych warunkch pogodowych i terenowych.
Budowa bardzo kosztownej sieci Dab po to żeby było radio dla kierowców to kolejny mit. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to całkowicie bez sensu.
Z kolei co do innych zalet Dabu - zastąpienie dotychczasowego radia domowego na UKF-FM to takich zalet jak dotychczas nie widać. Ani jeżeli chodzi o zasięg ani poprawę jakości dźwięku.
Dlatego ja nie widzę szczególnych powodów do upierania się przy tym systemie jako jedynym możliwym, w dodatku po ogromnych kosztach.