Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.
- JaroslawMroczkowski
- Administrator
- Posty: 2596
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Re: DAB+ z RTCN Warszawa / PKIN
vari, jestem przerażony, "ładniej brzmi jednak DAB+", to prawie jak pochwała radia cyfrowego
Sygnały dosyłane do koderów DAB nie są na razie przygotowywane pod emisję cyfrową. Docelowo procesory dźwięku będą ustawione inaczej. iRiver to też nie jest najlepsze narządzie odsłuchowe.
Jeśli w tej postaci brzmi to akceptowanie to docelowo powinno być dobrze.
Na chwilę podciągnąłem RMF Classic na 120kb/s, ale wieczorem przywrócę poprzednie ustawienia. Ciekaw jestem opinii. Później to samo możemy zrobić na innym programie (np PR 2)
Sygnały dosyłane do koderów DAB nie są na razie przygotowywane pod emisję cyfrową. Docelowo procesory dźwięku będą ustawione inaczej. iRiver to też nie jest najlepsze narządzie odsłuchowe.
Jeśli w tej postaci brzmi to akceptowanie to docelowo powinno być dobrze.
Na chwilę podciągnąłem RMF Classic na 120kb/s, ale wieczorem przywrócę poprzednie ustawienia. Ciekaw jestem opinii. Później to samo możemy zrobić na innym programie (np PR 2)
Re: DAB+ z RTCN Warszawa / PKIN
Dobra. I zaraz posłucham i nagram dla kolegów.JaroslawMroczkowski pisze:vari, jestem przerażony, "ładniej brzmi jednak DAB+", to prawie jak pochwała radia cyfrowego
Sygnały dosyłane do koderów DAB nie są na razie przygotowywane pod emisję cyfrową. Docelowo procesory dźwięku będą ustawione inaczej. iRiver to też nie jest najlepsze narządzie odsłuchowe.
Jeśli w tej postaci brzmi to akceptowanie to docelowo powinno być dobrze.
Na chwilę podciągnąłem RMF Classic na 120kb/s, ale wieczorem przywrócę poprzednie ustawienia. Ciekaw jestem opinii. Później to samo możemy zrobić na innym programie (np PR 2)
Dziękuję, dobra robota.
vari
Re: DAB+ z RTCN Warszawa / PKIN
Vari - nie masz wrażenia, że te nagrania są gorsze niż słuchanie na żywo? Wg. mnie to ten nasz biedny iRivier powinien 1:1 nagrywać stream i to potem tak samo dekodować jak łapane z powietrza. Ja jednak mam wrażenie, że przy odtwarzaniu rip-u bardziej słychać kompresję.
Niestety - nie jest to na pewno żaden referencyjny sprzęt, raczej zabawka i tak do końca nie wiadomo co tam się pod plastikową powłoczką dzieje...
Niestety - nie jest to na pewno żaden referencyjny sprzęt, raczej zabawka i tak do końca nie wiadomo co tam się pod plastikową powłoczką dzieje...
Re: DAB+ z RTCN Warszawa / PKIN
Wogóle brzmią inaczej niż na żywo.mmc_polska pisze:Vari - nie masz wrażenia, że te nagrania są gorsze niż słuchanie na żywo? Wg. mnie to ten nasz biedny iRivier powinien 1:1 nagrywać stream i to potem tak samo dekodować jak łapane z powietrza. Ja jednak mam wrażenie, że przy odtwarzaniu rip-u bardziej słychać kompresję.
Niestety - nie jest to na pewno żaden referencyjny sprzęt, raczej zabawka i tak do końca nie wiadomo co tam się pod plastikową powłoczką dzieje...
A tu treść posta i pliki z Radiopolski.
Właśnie zgrane (FM vs DAB+ 120 kb/s)
Pobierz fm.mp3
FM.mp3
Pobierz dab.aac
DAB.aac
Pliki są w formatach w jakich zapisał je odtwarzacz.
Na moje ucho NA ŻYWO to skrzypce naturalniej brzmiały na FM.
Teraz to lepiej mi brzmi DAB (z nagrań).
Może dlatego, że chyba baza stereo większa (ale to dziwne).
vari
- JaroslawMroczkowski
- Administrator
- Posty: 2596
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Re: DAB+ z RTCN Warszawa / PKIN
Jeśli znajdziecie jakiś soft (najlepiej darmowy i na Windows'y) do odtwarzania plików '.eti' mogę nagrywać próbki bezpośrednio na wyjściu systemu emisyjnego.
-
- Posty: 214
- Rejestracja: 24 grudnia 2011, o 13:33
- Odbiornik: SDRplay, Nesdr mini 2, Dual Dab 4, Samsung 32"
- Instalacja antenowa: Discone # 3-el UKF # Ant.Logarytm. # Yagi UHF
- Nadajnik - obiekt nadawczy: Chorągwica, Krzemionki, Wieża Ciśnień
Re: DAB+ z RTCN Warszawa / PKIN
Czy jest możliwość nagrania dźwięku RMF Classic jeszcze przed jego kompresją do HE-AAC i jednocześnie po kompresji? W taki sposób można by analizować jakość kompresji w SNR na każdej stacji nadawanej cyfrowo.
no tak.. nie doczytałem poprzedniej wypowiedzi.
no tak.. nie doczytałem poprzedniej wypowiedzi.
Ostatnio zmieniony 29 grudnia 2011, o 17:17 przez qrzy, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 2505
- Rejestracja: 5 grudnia 2011, o 15:35
- Odbiornik: .
Sony KDL-42W805A
Not Only TV LV5T Deluxe (USB) - Instalacja antenowa: 19-elementowa Yagi
z symetryzatorem,
na kominie - Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN: Siedlce/Łosice i Dęblin/Ryki
Re: DAB+ z RTCN Warszawa / PKIN
CRC ETI StreamerJaroslawMroczkowski pisze:Jeśli znajdziecie jakiś soft (najlepiej darmowy i na Windows'y) do odtwarzania plików '.eti' mogę nagrywać próbki bezpośrednio na wyjściu systemu emisyjnego.
http://mmbtools.crc.ca/content/view/25/49/
- qwerty
- Posty: 3260
- Rejestracja: 9 września 2009, o 16:41
- Miejscowość: Białystok
- Odbiornik: LXDVB101
32LM6300
2x FTE T220 MAX - Instalacja antenowa: dipol szerokopasmowy i biquady
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Krynice
Re: DAB+ z RTCN Warszawa / PKIN
Też na tym opisie wpadłem:
openmokast w teorii obsługuje, ale w czasie próby odtwarzania strumienia dab+ mam nieaktywne.The CRC ETI Streamer is a software application that was developed as a simple method to playback pre-recorded ETI files into commercial DAB/DMB modulators/transmitters
- RAPIOTR
- Posty: 839
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
- Miejscowość: Luboń
- Odbiornik: SONY ST-SB920QS,KDL-42W828B,DAB:PHILIPS AE5220, DA1200/05
- Instalacja antenowa: Antena: Fracarro Sigma
84mnpm+12m
Antena: Televes V-RANGE - Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Poznań/Śrem . SLR Poznań
Re: DAB+ z RTCN Warszawa / PKIN
Zwłaszcza z budżetowymi słuchawkami. Najlepiej podłączyć jakieś AKG za 2-4 stówy efekt będzie zaskakującyJaroslawMroczkowski pisze:.
iRiver to też nie jest najlepsze narządzie odsłuchowe.
2
- JaroslawMroczkowski
- Administrator
- Posty: 2596
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Re: DAB+ z RTCN Warszawa / PKIN
"The CRC ETI Streamer is a software application that was developed as a simple method to playback pre-recorded ETI files into commercial DAB/DMB modulators/transmitters"CRC ETI Streamer http://mmbtools.crc.ca/content/view/25/49/
to chyba jednak nie to, trudno mi sobie wyobrazić hobbystę amatora kupującego modulator DAB by porównywać jakość dźwięku w zarejestrowanych próbkach.
-
- Posty: 214
- Rejestracja: 24 grudnia 2011, o 13:33
- Odbiornik: SDRplay, Nesdr mini 2, Dual Dab 4, Samsung 32"
- Instalacja antenowa: Discone # 3-el UKF # Ant.Logarytm. # Yagi UHF
- Nadajnik - obiekt nadawczy: Chorągwica, Krzemionki, Wieża Ciśnień
Re: DAB+ z RTCN Warszawa / PKIN
Jest openmokast pod Ubuntu/Debiana (Linux). Umożliwia podłączenie się do wybranych urządzeń DAB/DAB+, a także odczyt z pliku. Niestety nie znam nic co by działało na Windows-ie.
Re: DAB+ z RTCN Warszawa / PKIN
No i sprawdziłem tę próbkę dźwięku i muszę przyznać jest nieźle i że 100kb/s to MINIMUM dla stacji radiowej muzycznej w systemie DAB+JaroslawMroczkowski pisze:Na chwilę podciągnąłem RMF Classic na 120kb/s,
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
A czy nie da się 192?
- DVB-T/S
- Posty: 2653
- Rejestracja: 24 października 2011, o 19:27
- Odbiornik: Tuner w kompie i 2 TV + STB
- Instalacja antenowa: Antena telewizyjna profesjonalna UHF ATV 21/21-60, 65km
- Nadajnik - obiekt nadawczy: Ślęża
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Oszczędzają i tyle. Jak by się dało wpakować i 100 stacji kosztem gorszego dźwięku to tak zrobią. Lepiej przyjąć jakieś sztywne parametry że minimum ileś tam kbps a nie jakieś obcinanie. Wszystkim dźwięk cyfrowy kojarzy się z lepszym brzmieniem (porównanie kasety kompaktowej z płytą kompaktową) ale wszystko zmierza aby było odwrotnie.
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Jeśli cyfrowa kompresja będzie naprawdę silna i dla kogoś o lepszym słuchu będzie to problem, to po prostu nie obejmie go proces cyfryzacji. Jeśli radio DAB+ będzie o słabych parametrach to będzie one służyło głuchej młodzieży do odtwarzania stacji radiowych z muzyką trance lub innego techno tam kompresja bez znaczenia. Ale meloman który słucha starych dobych kawałków a dla którego obecnie się nie produkuje już muzyki na tym świecie w takich stylach jakich oczekuje zostanie przy swoich poczcziwych zbiorach, vinylach i innych nośnikach analogowych lub przy swoich zbiorach cyfrowych na komputerze z o wiele lepszymi parametrami kompresji lub w ogóle bezkompresyjnych. Sam posiadam w swojej kolekcji mnóstwo vinyli, kaset analogowych różnego typu {magnetofonowe, szpulowe, vhs, które mają się świetnie po 20 i 30 latach} o ile postęp światowy trwał do czasu wynalezienia tłoczonych płyt CD i magnetycznych dysków twardych o tyle postęp nośnikowy {wypalane płytki CD o trwałości paru lat lub bardzo podatne na uszkodzenia pamięci SD} oraz kompresyjny {aby upchać jak najwięcej kanałów a jak najmniej merytorycznych treści} jaki teraz się stosuje to już nieporozumienieDVB-T/S pisze:wszystko zmierza aby było odwrotnie
- qwerty
- Posty: 3260
- Rejestracja: 9 września 2009, o 16:41
- Miejscowość: Białystok
- Odbiornik: LXDVB101
32LM6300
2x FTE T220 MAX - Instalacja antenowa: dipol szerokopasmowy i biquady
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Krynice
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Zacznijmy od tego, czy obecny FM ma dobrą jakość... Sygnał przesterowany, zero dynamiki, puszczane z mp3 (pewnie 129 Kbps). Jeszcze radio samochodowe sobie radzi, ale pozostały sprzęt na 88-108. 20 letnia wieża hi-fi też stara się poprawić jakość dźwięku, ale średnio jej to wychodzi. Dodatkowo jest nachodzenie się stacji radiowych (nie pamiętam czy jest to ± 0,3 MHz, czy ± 0,6 MHz). Przez to odbiornik musi mieć dużą selektywność.NTC pisze:DVB-T/S pisze:wJeśli cyfrowa kompresja będzie naprawdę silna i dla kogoś o lepszym słuchu będzie to problem, to po prostu nie obejmie go proces cyfryzacji.
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Generalnie dla porządnych odbiorników, odstęp 200 kHz to nie problem (nawet słaby sygnał kontra silny obok).qwerty pisze:edit/ Czytaj Zasady forum http://forum.emitel.pl/viewtopic.php?f=5&t=313
Dla starych to 400 kHz potrzebne.
FM może mieć dobrą jakość ale nadawcy często nie pilnują jakości swego sygnału.
Nieco lepiej zachowywał się OIRT. Niższe pasmo i mniejszy multipath.
Nie wiem czy każdy wie, że w razie zgłaszania do UKE zakłóceń odbioru, UKE wymaga anteny dachowej. Jeśli indywidualna to chce opinię że sprawna (np jakiejś firmy montującej anteny) a jeśli zbiorcza to opinię zarządzajacego nieruchomością.
Nie przyjadą do zakłóceń odbioru na antenie pokojowej.
W zasadzie muszą przyjeżdżać do zgłaszanych zakłóceń odbioru PR1 na falach długich.
A te zakłócenia są powszechne.
Mi zarządca zabrania montażu anteny na dachu a w kablówce nie ma już stacji radiowych.
I jakbym był złośliwy to bym co tydzień wysyłał zgłoszenie o zakłóceniach 225 kHz bo i tak nie da się tego już wyeliminować.
Ciekawe co by było w ostatecznej opinii ? "W istniejacych warunkach, brak możliwości odbioru radia".
Ksero -> tablica ogłoszeń i huraaaaa na pocztę.
Przyczyna wyrejestrowania ? (jest taka rubryka) : brak możliwości odbioru !
vari
- DVB-T/S
- Posty: 2653
- Rejestracja: 24 października 2011, o 19:27
- Odbiornik: Tuner w kompie i 2 TV + STB
- Instalacja antenowa: Antena telewizyjna profesjonalna UHF ATV 21/21-60, 65km
- Nadajnik - obiekt nadawczy: Ślęża
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Na FM ...przydziela częstotliwości. Nadajnik od nadajnika jest o 100km - czyli blisko a sąsiedźtwo stacji wynosi 0,1MHz. Trzeba stosować albo silnie kierunkową antenę albo filtry p. cz. 110kHz (albo jedno i drugie). Jak by z góry przyjeli że są tylko parzyste(nieparzyste) częstotliwości było by o wiele lepiej. Do tego dochodzą obie polaryzacje więc ogólnie jak nadajnik ma 120kW to go nic nie przebije.
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
100 kHz to prawda. Takiego odstępu fizycznie nie może być, gdy w kraju stosuje się dewiację maksymalną 75 kHz zamiast 50 kHz.
75 kHz mają w USA ale tam właśnie jest odstęp kanałowy 200 kHz (radia np fabryczne w amerykańskich samochodach stroją się tylko na nieparzyste końcówki no 100,1 100,3 100,5 itd).
Wiele osób po przywiezieniu takiego "fajnego" samochodu nagle stwierdza, że nie może słuchać np 91,0 MHz (RMF w Warszawie) bo... nie można tej czestotliwości ustawić.
Można 89,9 albo 90,1.
U nas jest "dziki kraj".
75 kHz ale stacje w sąsiednich obszarach rezerwacji są od siebie o 100 kHz.
Więc często odbiór jest zakłócony.
75 kHz mają w USA ale tam właśnie jest odstęp kanałowy 200 kHz (radia np fabryczne w amerykańskich samochodach stroją się tylko na nieparzyste końcówki no 100,1 100,3 100,5 itd).
Wiele osób po przywiezieniu takiego "fajnego" samochodu nagle stwierdza, że nie może słuchać np 91,0 MHz (RMF w Warszawie) bo... nie można tej czestotliwości ustawić.
Można 89,9 albo 90,1.
U nas jest "dziki kraj".
75 kHz ale stacje w sąsiednich obszarach rezerwacji są od siebie o 100 kHz.
Więc często odbiór jest zakłócony.
-
- Posty: 26
- Rejestracja: 19 lipca 2011, o 14:54
- Miejscowość: Kraków
- Instalacja antenowa: AZART
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Kraków Chorągwica
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Dyskutując o przepustowości kodeka MPEG4 AAC, warto pamiętać też, że w okolicy 80-96kb/s lepszą jakość dźwięku uzyskuje się stosując podstawowy format AAC-LC (Low Complexity) a nie nowszy HE-AAC (High Efficient), więc pasmo przenoszenia to jedno a jakość sygnału to drugie.
Czyli jeśli ograniczymy się w nadawaniu do przepustowości 80-96kb/s, to mamy do wyboru albo kodowanie HE-AAC z pasmem do 20kHz albo kodowanie AAC-LC z pasmem do 15kHz, ale za to z nieco lepszą jakością, bo wówczas całe pasmo do 15kHz jest kodowanie podstawowym algorytmem AAC-LC, a nie tylko do okolicy 8kHz jak w przypadku HE-AAC (powyżej 8kHz pozostają już tylko strzępy informacji w tym przypadku).
Natomiast faktem jest, że przydałyby się dwie specyfikacje dla strumieni, takie przeniesienie z branży TV, Standard Defiinition i High Definition, o ile SD to byłoby właśnie kodowanie AAC 80-96kb/s, o tyle HD to powinno być coś dużo więcej np. wogóle inny kodek, jak np. bezstratny FLAC w kontenerze OGG. Słucham tak właśnie radia internetowego we FLAC, bitrate to średnio nieco ponad 1Mb/s i jest miód, po prostu prawdziwe cyfrowe radio. Zero artefaktów wynikających z kompresji, jakbym słuchał płytki CD. Fajnie by było mieć w eterze choćby pojedyncze stacje z taką jakością nadawania.
Miejmy nadzieję tylko, że nie skończymy na kanałach po 48kb/s w kodowaniu HE-AAC i to jeszcze wersja 2, czyli z Parametric Stereo (to już jest porażka w każdym wymiarze).
Czyli jeśli ograniczymy się w nadawaniu do przepustowości 80-96kb/s, to mamy do wyboru albo kodowanie HE-AAC z pasmem do 20kHz albo kodowanie AAC-LC z pasmem do 15kHz, ale za to z nieco lepszą jakością, bo wówczas całe pasmo do 15kHz jest kodowanie podstawowym algorytmem AAC-LC, a nie tylko do okolicy 8kHz jak w przypadku HE-AAC (powyżej 8kHz pozostają już tylko strzępy informacji w tym przypadku).
Natomiast faktem jest, że przydałyby się dwie specyfikacje dla strumieni, takie przeniesienie z branży TV, Standard Defiinition i High Definition, o ile SD to byłoby właśnie kodowanie AAC 80-96kb/s, o tyle HD to powinno być coś dużo więcej np. wogóle inny kodek, jak np. bezstratny FLAC w kontenerze OGG. Słucham tak właśnie radia internetowego we FLAC, bitrate to średnio nieco ponad 1Mb/s i jest miód, po prostu prawdziwe cyfrowe radio. Zero artefaktów wynikających z kompresji, jakbym słuchał płytki CD. Fajnie by było mieć w eterze choćby pojedyncze stacje z taką jakością nadawania.
Miejmy nadzieję tylko, że nie skończymy na kanałach po 48kb/s w kodowaniu HE-AAC i to jeszcze wersja 2, czyli z Parametric Stereo (to już jest porażka w każdym wymiarze).
Ostatnio zmieniony 20 stycznia 2012, o 16:25 przez sv2k11, łącznie zmieniany 1 raz.