Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

przygotowania do wdrożenia radia cyfrowego DAB+, strategia, plany, testy
Awatar użytkownika
qwerty
Posty: 3260
Rejestracja: 9 września 2009, o 16:41
Miejscowość: Białystok
Odbiornik: LXDVB101
32LM6300
2x FTE T220 MAX
Instalacja antenowa: dipol szerokopasmowy i biquady
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Krynice

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: qwerty »

RAPIOTR pisze:Moim zdaniem wybór DAB+ był jedynym rozsądnym rozwiązaniem. Niemcy postawili na ten system będą więc Radioodbiorniki i support.
A jakbyśmy wybrali dvb-t2 lite to nie byłoby odbiorników i supportu? Weź przestań, bo nie mogę przestać się śmiać. Wybór dvb-t + mpeg-4/AVC w Polsce był chyba pierwszy w Europie. Są odbiorniki? Jest popyt - jest podaż. Porównaj pojemność dab+ i dvb-t2 Lite (w drugim można osiągnąć nawet 10 Mbps(!), ale w praktyce ze względu na parametry ma się 3-4 Mbps (vs. niecały 1 Mbps). Jakoś nie przypominam sobie, aby były konsultacje dab+ vs. dvb-t2 Lite. Wcale bym się nie dziwił, że (nie tylko w PL) urzędnicy dostali kopertę (którą sobie odbiją na licencji do sprzętu. Wybór dab+ przez PR zmusza pozostałych nadawców do zastosowania tej samej zacofanej technologii (przypadek?). Czemu w SIWZ jest wymagane odpalenie 2 nadajników (zobacz kiedy ogłosili wyniki i kiedy nastąpił start).

Awatar użytkownika
RAPIOTR
Posty: 839
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Miejscowość: Luboń
Odbiornik: SONY ST-SB920QS,KDL-42W828B,DAB:PHILIPS AE5220, DA1200/05
Instalacja antenowa: Antena: Fracarro Sigma
84mnpm+12m
Antena: Televes V-RANGE
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Poznań/Śrem . SLR Poznań

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: RAPIOTR »

Zalety dvb-t2 lite są niezaprzeczalne,ale nic na tym łez padole nie jest tak idealne na jakie wygląda na papierku ;). Radioodbiorniki DAB + w nowych samochodach to opcja w praktycznie każdej firmie . Poza tym nie chciałbym mieć w Polsce standardu radia,które nie zagra po wyjeździe na zachód, więc dla mnie jest ok ;) . Zresztą rozmowa o tym już nie ma sensu.Klamka zapadła.

gepard
Posty: 15
Rejestracja: 2 października 2013, o 20:38

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: gepard »

Zatem, zachęcam do pisania w sprawie poprawy jakości stacji Polskiego radia w dab+.
Kupą mościpanowie, kupą!

Piotr
Posty: 48
Rejestracja: 22 lipca 2013, o 11:20
Odbiornik: Samsung BD-E8500, Cabletech URZ0086
Instalacja antenowa: AZART

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: Piotr »

DVB-T, jak sama nazwa wskazuje (Digital Video Broadcasting) jest standardem nadawania wideo, czyli telewizji.
DAB (Digital Audio Broadcasting) jest zaś do dźwięku, czyli radia.

Pomysł aby zamiast DAB do radia wykorzystać DVB-T to trochę tak jakby piosenkę wrzucić do pliku avi albo mkv, zamiast do mp3 czy ogg. Działać będzie, ale chyba nie o to chodzi.

Awatar użytkownika
qwerty
Posty: 3260
Rejestracja: 9 września 2009, o 16:41
Miejscowość: Białystok
Odbiornik: LXDVB101
32LM6300
2x FTE T220 MAX
Instalacja antenowa: dipol szerokopasmowy i biquady
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Krynice

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: qwerty »

Zapominasz, że dvb-t2Lite został stworzony do odbierania mobilnie radia.
Skoro czepiasz się tak nazwy to po co w dab+ ma być przekaz wideo?

Piotr
Posty: 48
Rejestracja: 22 lipca 2013, o 11:20
Odbiornik: Samsung BD-E8500, Cabletech URZ0086
Instalacja antenowa: AZART

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: Piotr »

A wideo to nie jest czasem DMB a nie DAB+?

Awatar użytkownika
Max van Org
Posty: 1383
Rejestracja: 29 listopada 2010, o 17:54

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: Max van Org »

antypyra pisze:Otóż to. Trzeba o tym napisać do PR.
Od paru lat piszesz na forach jak okropna jest jakość dźwięku w systemie DAB+. Obrażasz menadżerów w rozgłośniach a teraz szukasz głupiego, który za ciebie napisze do Polskiego Radia? Dla czego od początku nie podjąłeś się tego zadania?

Awatar użytkownika
antypyra
Posty: 2090
Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
Miejscowość: Pipidówa
Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14
Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol
Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: antypyra »

Okropna jakość dźwięku? W pierwszych testach Emitela (14 stacji) z udziałem stacji komercyjnych była wręcz tragiczna.

Może powiedzmy po raz kolejny, gdzie i kiedy była także dobra, co potrafię we właściwy sposób docenić. Testy INFO nauczyły mnie, że może być dobra i dlatego będę dalej o tym pisał. Mam pokaźny materiał dowodowy w postaci nagrań, że można to zrobić dobrze. Jest bardzo wielu takich, którzy słyszą i myślą podobnie jak ja. I to mnie podtrzymuje na duchu.

Wiem, że ci się to nie podoba, bo chcesz, żeby społeczeństwo łyknęło każdy kit wyprodukowany przez rozgłośnie a zwłaszcza ich menedżerów.
Dlatego myśle, że masz jakiś osobisty interes w obniżaniu jakości radiofonii w Polsce.
Obrażasz menadżerów w rozgłośniach
Bo nazwałem ich krótko "menagami"? To nie jest określenie obraźliwe.

Chyba nie myślisz, że w systemie demokratycznym ich działalność ma być wyłączona spod publicznego komentarza, a nawet krytyki.

Awatar użytkownika
Max van Org
Posty: 1383
Rejestracja: 29 listopada 2010, o 17:54

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: Max van Org »

antypyra pisze:Testy INFO nauczyły mnie, że może być dobra i dlatego będę dalej o tym pisał. Mam pokaźny materiał dowodowy w postaci nagrań, że można to zrobić dobrze.
Oferta Polskiego Radia jest rezultatem dialogu przeprowadzonego na „Polskim Forum Radiofonii Cyfrowej”. Mam czarno na białym, że lokalizacja multipleksera była podczas testów w pomieszczeniach technologicznych PR S.A. Nadawca miał wpływ na jakość dźwięku testów. Testy firmy Emitel i innego usługodawcy miały różne cele i dla tego zawartość multipleksów była inna.
Jeżeli podporządkujesz całą produkcję programu pod DAB, dźwięk będzie inny. Na razie nadawcy zarabiają na UKF-ie i podporządkowują cała produkcję pod UKF. Video 2000 przegrało z VHS-em, HD-DVD przegrało z Blu-ray Disc, DAB mp2 przegrało z DAB AAC na korzyść zwiększenia liczby programów. Oczywiście nie trzeba być z tego zadowolonym, ale przekaz satelitarny jest wiele tańszy niż DAB. Tematy DAB rozrastają się znacznie szybciej niż tematy wspierające zwiększanie jakości na satelicie.
antypyra pisze: Wiem, że ci się to nie podoba, bo chcesz, żeby społeczeństwo łyknęło każdy kit wyprodukowany przez rozgłośnie a zwłaszcza ich menedżerów.
Dlatego myśle, że masz jakiś osobisty interes w obniżaniu jakości radiofonii w Polsce.
Tak samo mógłbym ci zarzucić, że masz interes żeby wizerunek DAB był jak najgorszy a oligopol na UKF-ie dominował rynek jeszcze przez lata.

Niestety patrzysz tylko na bitrate i jakość. Podsuwałem ci tyle argumentów a ty tylko szukasz argumentu, żeby atakować mnie. Podsunąłem ci sondaż do którego nawiązuje SONY. Ludzie wypowiedzieli się, że płaciliby za muzykę w lepszej jakości. Czyli jest na to rynek, są sondaże, które można użyć do stworzenia otwartego listu do Polskiego Radia. Pisałem, że oferty streamingowe stawiają na większą przepływność. Wykorzystałeś argument? Nie! Porównaj oferty w sieci z ofertą Polskiego Radia. Czy jest konkurencyjna czy inni są lepsi? Pisałem żebyś stworzył blog nt. radia cyfrowego (np. taki jak w Szwecji) i przedstawił jak wygląda jakość obecnie a jak mogłaby wyglądać. Zaczęliśmy na forum RP dzielić obecne programy na 3 multipleksy. Wynik jest już teraz zanany. W DAB jest w niektórych regionach za mało kanałów, żeby przenieść wszystkich nadawców i uwzględnić obecne rynki reklamowe. Są to przeważnie małe rynki lokalne/regionalne ale nie całe województwa. Gdzie jest miejsce na więcej rozgłośni? Zgadzają się wypowiedzi które słyszymy w mediach? Jest tyle argumentów które trzeba zbierać na forach, posortować i publikować a może podważyć i stworzyć kontrargumenty.

Słyszę tylko argument: było lepiej podczas testów a teraz jest gorzej. To nie wystarcza. Powiedz dlaczego musi być lepiej! Porównaj radio z ofertami z którymi konkuruje.

Twoją argumentację nie będzie można łatwiej odnaleźć, jeżeli zapełnisz jeszcze więcej stron na forach. Do menadżerów dociera łatwy przekaz. Oni nie chcą czytać 100 stron. Oni chcą jedną stronę z łatwą argumentacją i przekonującymi faktami z źródłem które przeczytają ich doradcy. Żeby przekonać więcej ludzi, argumenty muszą być łatwe do zrozumienia. Na forach one nie są widoczne. Jeżeli ktoś szuka informacje o DAB Polskiego Radia, niech znajdzie w wynikach również twoją stronę www albo bloga!

Domena .eu kosztuje w promocji 52 zł na 3 lata, miejsce na stronę www nie potrzebujesz, bo domenę możesz dopisać do bloga na blogger.com. Dodatkowo konto na fejsie, twitterze i google+, żeby dotrzeć do wszystkich użytkowników sieci. Na forach znajdziesz więcej osób, które mają te same poglądy. Znajdziesz osoby które ci pomogą. Ale wpierw musisz określić co chcecie. Raz czytam że Dwójka powinna mieć 192 kbps, znowu w innych wypowiedziach czytam o 144 kbps. Czyli:

1. Blog (za darmo) + domena łatwa do przekazania ustnie, np. przez telefon (18 zł/rok)
2. Opis problemu (trochę pracy)
3. List otwarty (trochę pracy)
4. Kontakt dla mediów (e-mail + telefon np. VoIP za 1 zł/rok)

Jak tak zadziałasz, to na pewno zadzwoni do cienie jakiś redaktor, bo do tej pory przedstawiana jest tylko opinia PR. Tylko nie zaczynaj na blogu obrażać ludzi, bo ciebie pozwą do sądu. Powiedz jak można zrobić lepiej i dlaczego, to ci nic nie grozi.
qwerty pisze:Weź przestań, bo nie mogę przestać się śmiać. Wybór dvb-t + mpeg-4/AVC w Polsce był chyba pierwszy w Europie. Są odbiorniki? Jest popyt - jest podaż.
I dla tego ludzie biorą 50 calowy telewizor do samochodu i oglądają telewizję w drodze przez Niemcy, Belgię do Wielkiej Brytanii albo na urlop przez Czechy, Austrię do Włoch. Teraz my się będziemy śmieli, bo porównujesz różne media. Telewizja w Polsce jest stacjonarna. Nie jesteśmy Niemcami z małą przepływnością danych w DVB-T i możliwością odbioru mobilnego w aglomeracjach. Odbiór radiowy musi działać wszędzie w podróży, również za granicą. UKF działa od Lizbony do Helsinek. DAB to nie tylko dźwięk ale również przekaz informacji o korkach i parkingach a nawet transporcie publicznym. Jeżeli każdy kraj wymyśli inny standard, to również nawigacje nie będą działały prawidłowo, bo nie zmienią trasy jeżeli będzie korek.

Większa przepływność systemu DVB-T2lite jest dużą zaletą. Może poczekamy jeszcze na DVB-T3lite?
Dojdziemy do świadomości, że co 10-15 lat będzie trzeba wymieniać radioodbiorniki. Za parę lat doczekamy się również systemów z większą przepływnością. Przecież na UKF-ie było tak samo. Wpierw był w Polsce UKF w paśmie CCIR, później w OIRT, doszło stereo, znowu CCIR, RDS i coraz więcej dodatków do RDS-u. Pierwsze odbiorniki wyświetlały tylko czas i nazwę rozgłośni, doszedł RadioText, PTY i inne usługi. Również DAB będzie umożliwiał nowe usługi. Jeżeli będzie można na sprzęcie zarobić, to dojdzie do rozwoju radia cyfrowego. Przecież podobnie jest z DVB-T, DVB-T2 i już dzisiaj eksperci pracują nad trzecią generacją telewizji cyfrowej.

Wypowiedzi za wdrążeniem DVB-T2lite pojawiały się również na równoległym uniwersum czyli forum radiopolska.pl. Niestety nie udało się tobie przekonać mnie, że jeżeli będzie większa przepływność w multipleksie, to zostanie ona wykorzystana na zwiększenie jakości dźwięku. Ja jestem przekonany, że jeżeli w Polsce wprowadzono by DVB-T2lite, to w każdym multipleksie byłoby dużo więcej rozgłośni radiowych albo PR 4 nadawało znowu wideo.
Wspieram opinię RAPIOTR-a. Przekonanie producentów samochodów, żeby wbudowywali odbiorniki z DAB trwało parę lat. Oni mają długoterminowe umowy z poddostawcami i nie zmienią odbiorniki tak od widzi mi się jednego państwa.

Oczywiście możemy wzorować się wschodem i zamiast DAB wbudowywać DMB w samochody. Już dzisiaj jest w Polsce możliwy odbiór radia cyfrowego z Czech, Dani i Niemiec. Testy przeprowadza również Litwa w Wilnie. Oczywiście można w Polsce wprowadzić Polski standard. Ale wpierw trzeba zatrudnić inżynierów żeby coś wymyślili. Niestety jakoś o tych ekspertach nic nie słyszę i nie czytam. Inne kraje zainwestowały miliony w wynalazki jak kodeki mpeg-1/-2 i mp4. Rozwój telewizji cyfrowej prowadzony jest przez zrzeszenia międzynarodowe. To jest wyścig o wynalazki, patenty i promocję tych wynalazków. Nie wystarczy wynaleźć coś wspaniałego, większym wysiłkiem jest przekonanie konsumentów, czyli wypromowanie wynalazku. Jeżeli przedmówcy uważają, że lepiej by było tworzyć własne wynalazki, to niech przekonają wpierw polityków, żeby udostępnili środki. Na razie nie dostrzegam starań w tym kierunku. DVB-T2lite czeka to samo, co stało się z DVB-H, nie dotrze do świadomości konsumenta i nie będzie wdrożone.

DVBManiak

Re: Odp: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompre

Post autor: DVBManiak »

Co do Muzycznego Radia z Jeleniej Góry to grają fajnie a nadajnik 10kW z Baraniej Góry sieje imponująco daleko. Ale ryczy najbardziej ze wszystkich stacji - bardziej od RMF, ZET czy Eski. W swojej starej wieży mam coś takiego jak Peak Level Meter i tam to świetnie widać.

Awatar użytkownika
antypyra
Posty: 2090
Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
Miejscowość: Pipidówa
Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14
Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol
Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: antypyra »

@MVO
Widzisz, my się nie rozumiemy. Ja piszę z punktu widzenia słuchacza, który wykazuje też pewną orientację w sprawach technicznych i któremu coś nie pasuje w słuchanych programach, np. jakość techniczna i który staje w obliczu, że może być gorzej niż jest, któremu grozi się switch-offem itd. Ty masz ambicje aranżowania całego polskiego rynku radiowego a może i europejskiego. Dla mnie liczy się to, co słyszę w radiu, dla ciebie właśnie przede wszystkim bardzo wysokie zarobki menedżerów - cel ten ma być osiągnięty za wszelką cenę, a przede wszystkim za cenę obniżenia jakości produktu.

Dla mnie radio ma być misyjne i nieść coś więcej niż reklamy i jednostajną muzykę z drastycznie spłaszczoną dynamiką do 2-3 dB. Warunki te jeszcze spełnia Polskie Radio.
Jeśli Polskie Radio chce od społeczeństwa abonamentu, musi dbać także o poziom techniczny i dźwiękowy w DAB.
Liczę się z tym że platforma ogolonych z rozsądku może zajść tak daleko, że sprzeda Polskie Radio, może tobie... I będzie w tym kraju tylko łomocik na smartfonach. A po jakość odeśle się do szerokopasmowych przekazów internetowych, które są czymś innym niż radio.
Może to i dobre rady, ale nie nie szukam rozgłosu na Twitterach i Facebookach, na razie od nich można połapać tylko wirusy. Mamy syf-rę wszędzie.
Zgadzam się, że fora nie spełniają funkcji poprawiania czegokolwiek, bo tu są tony bicia piany. One są po to, żebyśmy ma sami, tj. Użytkownicy doszli do jakichś konkluzji.

Jak widać o to trudno, bo ciągle w tym przeszkadzasz, nawet, jeśli podajesz jakieś istotne informacje. Często off- topujesz i wciągasz mnie w to.
Po co wypominasz PR utrzymywanie Dwójki? Nie jesteś menedżerem PR. Widocznie oni (na szczęście) myślą inaczej i przeznaczają na to pewne kwoty. Dlatego liczę na to, że przekonam ich wraz z podobnie myślącymi, by konsekwentnie jej pomogli dobrym debitem w DAB. Już wstępnie mam dla nich szacunek, a więc na pewno nie mam zamiaru ich obrażać, bo nie ulegają psiemu tendencjom do niszczenia kultury wyższej i elitarnej rozpowszechnionym nad Wisłą. Na pewno nie powiem ci, co będę robił i jakich argumentów użyję.

Awatar użytkownika
qwerty
Posty: 3260
Rejestracja: 9 września 2009, o 16:41
Miejscowość: Białystok
Odbiornik: LXDVB101
32LM6300
2x FTE T220 MAX
Instalacja antenowa: dipol szerokopasmowy i biquady
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Krynice

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: qwerty »

@Max van Org
Jeżeli chodzi o dvb-t + h.264/AVC to uważam za optymalne rozwiązanie. Gdy podejmowano decyzję nie było dvb-t2. Jednak jeżeli chodzi o radio to zobacz kiedy opracowano dvb-t2 Lite i kiedy ogłoszono przetarg? Radia FM nie wyłączą tak szybko jak tv, więc trzeba użyć najnowszej obecnie technologii i się jej trzymać. Zobaczysz, że w ciągu kilku lat wszyscy przejdą na dvb-t2 Lite, bo uznają, że dab+ jest zbyt zacofany (po co ta wsteczna kompatybilność)?

adac
Posty: 1866
Rejestracja: 19 czerwca 2011, o 08:22
Nadajnik - obiekt nadawczy: najbliższy maszt GSM

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: adac »

@ qwerty:

OT: postarałeś się z tym kawałkiem Kata Ton Daimona w Nero AAC ale czy mógłbyś wrzucić orginał na jakiś normalny serwer? jakoś nie chce mi się wysyłać im sms-a za 2,50 a ciekawi mnie porównanie. /OT
------------
edit:
DVBManiak: dzięki, tym razem poszło :)
Ostatnio zmieniony 13 października 2013, o 12:59 przez adac, łącznie zmieniany 1 raz.

DVBManiak

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: DVBManiak »

Upnę zaraz na lepszy serwer w pełni darmowy, bo ten SendSpace to nie dość, że płatny to transfer fatalny.

Proszę bardzo:
http://www27.zippyshare.com/v/84910127/file.html
http://www42.zippyshare.com/v/91262718/file.html

adac
Posty: 1866
Rejestracja: 19 czerwca 2011, o 08:22
Nadajnik - obiekt nadawczy: najbliższy maszt GSM

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: adac »

.... !
Przypomnę Kolegom o niedzielnych testach Dab ze streamów które udostępniają rozgłośnie.
Jest okazja bo w niedzielę fajnie grają mniej gadają. Reklamy były są i będą.
Dla wygodnych przypomnę linki:

Radio Opole: http://www.radio.opole.pl/g/ffmp3/dab/dab.html
- odsłuch ze strony (www) która ma wbudowany odtwarzacz, wystarczy działająca karta dźwiękowa,
albo:

Kod: Zaznacz cały

http://dab.radio.opole.pl:8060/1
Radio Kielce:

Kod: Zaznacz cały

http://gra.radio.kielce.com.pl:8000/rk1
- wkleić do odtwarzacza, wymagane połączenie sieciowe :)

Jest okazja do porównań bo parametry kompresji użyte w tych emisjach są zupełnie różne, można powiedzieć dwa końce skali Dab+

miłego słuchania :))
Ostatnio zmieniony 13 października 2013, o 15:26 przez adac, łącznie zmieniany 2 razy.

belzebiusz
Posty: 2505
Rejestracja: 5 grudnia 2011, o 15:35
Odbiornik: .
Sony KDL-42W805A
Not Only TV LV5T Deluxe (USB)
Instalacja antenowa: 19-elementowa Yagi
z symetryzatorem,
na kominie
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN: Siedlce/Łosice i Dęblin/Ryki

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: belzebiusz »

Po wyciągnięciu linka można słuchać tego "DABu" Radia Opole w dowolnym playerze:
http://dab.radio.opole.pl:8060/1.m3u

Jakość niestety porażka: 64 kbps AAC+

---

Do Radia Kielce są 2 linki:
128 kbps AAC VBR: http://gra.radio.kielce.com.pl:8000/rk1.m3u
128 kbps MP3 CBR: http://gra.radio.kielce.com.pl:8000/rk2.m3u

Tutaj jakość już jest dobra (pierwszy link).
Ostatnio zmieniony 13 października 2013, o 14:29 przez belzebiusz, łącznie zmieniany 2 razy.

Piotr
Posty: 48
Rejestracja: 22 lipca 2013, o 11:20
Odbiornik: Samsung BD-E8500, Cabletech URZ0086
Instalacja antenowa: AZART

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: Piotr »

Dla Radia Kielce stream VBR to jest AAC, a nie AAC+ (brak SBR). A stream CBR to jest MP3 a nie AAC+.

Awatar użytkownika
antypyra
Posty: 2090
Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
Miejscowość: Pipidówa
Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14
Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol
Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: antypyra »

Mizerię dźwiękową DAB opisuje obrazek liczbowy w tym poście:
http://forum.radiopolska.pl/index.php?s ... t&p=282361
Wartości przepływności netto i przypadające na audio - szok. Niestety to też słychać.

Awatar użytkownika
Max van Org
Posty: 1383
Rejestracja: 29 listopada 2010, o 17:54

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: Max van Org »

antypyra pisze:@MVO
Widzisz, my się nie rozumiemy. Ja piszę z punktu widzenia słuchacza, który wykazuje też pewną orientację w sprawach technicznych i któremu coś nie pasuje w słuchanych programach, np. jakość techniczna i który staje w obliczu, że może być gorzej niż jest, któremu grozi się switch-offem itd.
Szlachetne cele, ale zastanów się, czy pisanie wyłącznie na forach odnosi skutek? Jeżeli twoje wypowiedzi nie docierają do menadżerów, to szkoda czasu. Zastanów się dla czego to robisz? Wypowiedziami na forach nie zmienisz nic.
antypyra pisze: Ty masz ambicje aranżowania całego polskiego rynku radiowego a może i europejskiego.
Daleko mi od tego. Tak samo jak ty analizujesz przepływność w multipleksie, mnie interesuje rynek. Jeżeli słyszymy wypowiedzi, że DAB umożliwi nadawanie większej ilości programów a ja w woj. Pomorskim mam problem umieścić istniejące, to wygląda że DAB to pic na wodę. Są możliwości żeby to zmienić, na razie wszyscy są zadowoleni, że DAB ruszył. Bez korektury DAB w Polsce nie wykorzystuje odpowiednio zasobów i marnujemy częstotliwości. Trzeba naprawdę pomyśleć co zrobić, żeby rozgłośnie lokalne i regionalne nadal mogły obsługiwać swoje rynki.

DAB ma umożliwić rozpowszechnianie większej ilości programów. Na razie prawo blokuje rozwój radia. Jeżeli nadawca nabywa koncesję na jedno miasto (UKF) a w przyszłości będzie musiał nabyć na całe województwo (DAB), to po prostu tylko wielcy gracze będą mogli wyłożyć na koncesję pieniądze. DAB jest szansą na zwiększenie zasięgu ale też blokuje rozwój radia.

Polskie Radio na zachętę chce nadawać 12 rozgłośni. Przykłady np. z Niemiec pokazują że liczba cyfrowej oferty będzie malała a nie wzrastała. ZDF ciężko utrzymać kanały tematyczne. Nadawca planuje redukcję oferty. Nowy szef WDR-u powiedział w ostatnim tygodniu, że będą musieli oszczędzać, bo sama inflacja i zarobki zżerają dochody. Dochody z reklam nie będą mogli zwiększyć, czyli muszą gdzieś skrócić. Uważasz że PR będzie mogło utrzymać 12 programów? Przecież walczyli latami żeby wygospodarować pieniądze na DAB. Nawet jeżeli koszt dotarcia do słuchacza zmaleje przez DAB, za prawa autorskie będą musieli nadal płacić. Podwojenie oferty na pewno nie zmniejsza opłat za korzystanie z słuchowisk i muzyki. Również w Polsce będą wzrastały zarobki. PR będzie musiało oszczędzać.
antypyra pisze: Dla mnie liczy się to, co słyszę w radiu, dla ciebie właśnie przede wszystkim bardzo wysokie zarobki menedżerów - cel ten ma być osiągnięty za wszelką cenę, a przede wszystkim za cenę obniżenia jakości produktu.
Jest to insynuacja! Proszę o źródło!
antypyra pisze: Liczę się z tym że platforma ogolonych z rozsądku może zajść tak daleko, że sprzeda Polskie Radio, może tobie...
Już lecę na pocztę, żeby nadać przekaz. Wylicz wartość PR! Przejęcie PR opłaca się tylko istniejącym nadawcom, żeby zlikwidować konkurenta. Rynek reklamy radiowej nie rośnie. W internecie można bardziej docelowo dotrzeć do klienta niż z reklamą w radiu.
antypyra pisze: Może to i dobre rady, ale nie nie szukam rozgłosu na Twitterach i Facebookach, na razie od nich można połapać tylko wirusy.
Wirusy możesz złapać też na forach.
antypyra pisze: Zgadzam się, że fora nie spełniają funkcji poprawiania czegokolwiek, bo tu są tony bicia piany. One są po to, żebyśmy ma sami, tj. Użytkownicy doszli do jakichś konkluzji.
Zero wpływu na sytuację.
antypyra pisze: Jak widać o to trudno, bo ciągle w tym przeszkadzasz, nawet, jeśli podajesz jakieś istotne informacje. Często off- topujesz i wciągasz mnie w to.
W czym przeszkadzam? Nawet jak codziennie napiszesz to samo, przekonasz tylko przekonanych. Przekonaj odpowiedzialnych! Jeżeli moja argumentacja ci przeszkadza, to jak chcesz prowadzić dyskusję z osobami które są w temacie, są ekspertami i mają więcej argumentów niż ja? Bądź szczęśliwy, że ktoś podaje ci argumenty z którymi możesz się spotkać w rozgłośniach.
antypyra pisze: Po co wypominasz PR utrzymywanie Dwójki?
Ja wypominam im, że nie powinni tak łatwo rezygnować ze słuchaczy. RMF Classic udowodniło, że z muzyką klasyczną można dotrzeć do ponad 1 % słuchaczy. PR 2 ma większy zasięg ale ma wielki problem przeskoczyć przez próg 1 %. Znam osobiście nadawców, którzy na rynku lokalnym z 13 % zrobili 23 %. Ciężka praca, wiele wysiłku i zwiększenie jakości a nie jej obniżenie. Obserwujmy RDC w woj. Mazowieckim czy przekroczy 1 %. Jeżeli tak, to będzie to dowód, że można zwiększyć ilość słuchaczy. PR 2 ma dużo słuchaczy, ale mało regularnych słuchaczy. Polskie Radio tworząc rozgłośnię dla dzieci będzie wychowywało sobie słuchaczy. Dlaczego PR 2 nie robi dokładnie to samo?
antypyra pisze: Nie jesteś menedżerem PR. Widocznie oni (na szczęście) myślą inaczej i przeznaczają na to pewne kwoty. Dlatego liczę na to, że przekonam ich wraz z podobnie myślącymi, by konsekwentnie jej pomogli dobrym debitem w DAB. Już wstępnie mam dla nich szacunek, a więc na pewno nie mam zamiaru ich obrażać,
Ich nie przekonasz pisząc tylko na forach. Twoje angażowanie kończy się na pisaniu postów. Wyjdź z szafy!
antypyra pisze: bo nie ulegają psiemu tendencjom do niszczenia kultury wyższej i elitarnej rozpowszechnionym nad Wisłą.
Kultura wyższa i elitarna wyklucza się sama z definicji. Kultura jest rozrywką i konkuruje z innymi dostawcami usługi na rynku rozrywkowym. Producenci gier komputerowych mają inne budżety żeby przyciągnąć klientów. Telewizja jest prawie w każdym domu i bez wysiłku można ją konsumować. Ludzie wyśmiewają osoby, które uważają się za elitarne. Co dziwne że przy konsumpcji towarów jest to nieco inaczej. Drogi samochód albo telefon komórkowy to symbol statusu i powodzenia. Możliwym powodem jest koncentracja kultury na duże miasta, zawężona oferta i wykluczenie przez słowo elitarna.

DVBManiak

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji

Post autor: DVBManiak »

antypyra pisze:Mizerię dźwiękową DAB opisuje obrazek liczbowy w tym poście:
http://forum.radiopolska.pl/index.php?s ... t&p=282361
Wartości przepływności netto i przypadające na audio - szok. Niestety to też słychać.
No wreszcie ktoś podał to czego szukałem. Wyszła cała prawda o super jakości audio DAB+. Śmiech na sali.

Zablokowany