MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

informacje techniczne związane z wdrażaniem drugiego multipleksu DVB-T
janek 77
Posty: 1886
Rejestracja: 29 czerwca 2009, o 18:15

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: janek 77 » 6 maja 2011, o 08:03

KrzysztofD pisze:Nagranych strumieni to mam kilkanaście terabajtów, szkopuł w tym, że bardzo rzadko rejestruję całe MUX-y ale coś się znajdzie do analizy historyczno-statystycznej.
Emisja może mieć modulację bez zmian, a tylko wpisy w tablicach niewłaściwe - nie mam odbiornika z demodulatorem raportującym parametry fizyczne, odbiorniki TV też zazwyczaj podają dane z tablic a skoro można tam wpisać (w uproszczeniu) "moc nadawania: 15 marchewek" dlatego prowokuję do wyjaśnień/działań kontrolnych
Z drugiej strony nikt nie wpisuje "15 marchewek" jeśli nie zamierza ich użyć..


Czy znalazłeś kolego dane dotyczace okresu z przed 27.10.2010 czyli z testów?

KrzysztofD
Posty: 278
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Odbiornik: Sony W4000, Leadtek USB, Pi7010ix, Leadtek DTV1000T
Instalacja antenowa: HB9CV 3 metry nad ziemią
Nadajnik - obiekt nadawczy: PKiN Warszawa

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: KrzysztofD » 7 maja 2011, o 12:05

Obrazek z początku wątku to 14 października 2010, uruchomienie oficjalnego MUX2 nie zmieniło całkowitej przepływności kanału.
Modulacja ulegała zmianom w okresie testów, sygnalizowano to w tablicach i to lepiej niż w obecny sposób.
Ilustracje wkrótce.

KrzysztofD
Posty: 278
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Odbiornik: Sony W4000, Leadtek USB, Pi7010ix, Leadtek DTV1000T
Instalacja antenowa: HB9CV 3 metry nad ziemią
Nadajnik - obiekt nadawczy: PKiN Warszawa

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: KrzysztofD » 7 maja 2011, o 21:45

Archiwalny MUX ze stycznia 2010 i jego tablica:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Widać Jemiołów/Wichów z SFN i użytym FEC 5/6 oraz pozostałe, czyli Śrem i Warszawa - 3/4.
Teraz przy wspólnej tablicy widać mniej, skoro koszty decydują to trudno, ważne, że sprzęt sobie radzi.

janek 77
Posty: 1886
Rejestracja: 29 czerwca 2009, o 18:15

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: janek 77 » 7 maja 2011, o 23:04

Dzięki w imieniu pewnie wielu zainteresowanch i swoim bo o ten wysiłek kolegę prosiłem.

Widzę kolego, że wiesz o czym mówisz.
Czyli jedyna róznica to zmiana kanałów jeśli chodzi o nadawanie obecne komercyjne i przed 27.10 2010?

Róznicy w ustawieniach parametrów modulacji przed rozpoczęciem nadawania komercyjnego a nadawaniem obecnym po przywróceniu parametrów modulacji tak nie fachowym okiem nie widzę...

yerry
Posty: 381
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Odbiornik: Thomson DTI2011
Instalacja antenowa: Telmor Digit
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Chorągwica

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: yerry » 8 maja 2011, o 23:10

Nie bardzo wiadomo o których zainteresowanych chodzi, bo ani te zrzuty niczego nie wyjaśniły ani też nikt oprócz @janek 77 się nad tym nie rozwodził...

Kolego KrzysztofD, jeśli już przytaczasz zapisy z 01.2010 to bądź też uprzejmy przypomnieć, że wówczas nadawane były 3 TS-y w kraju, a nie jeden jak obecnie. A wynikało to z faktu, iż ówczesny MUX1 był regionalizowany (TS-y: warszawski, poznański i gorzowski). No jakby zupełnie inna zasada produkcji strumieni, oznaczania i wbijania tablic. Zapewne różnice rozumiesz, natomiast podanie "okrojonej" tu informacji powoduje dezinformację bo ci, którzy się na tym nie znają wyciągają błędne wnioski.

janek 77
Posty: 1886
Rejestracja: 29 czerwca 2009, o 18:15

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: janek 77 » 9 maja 2011, o 19:27

Większość z punktu widzenia przewagi liczebnej nie gwarantuje posiadania własciwych wniosków. co najwyżej często sankcjonuje błędy :lol:

Zmiana CR z 3/4 na 5/6 przy danej modulacji powoduje podwyższone wymagania do instalacji antenowej. CR został przywrócony na terenie aglomeracji WaWa.

Dyskusja dla mnie miała sens. choc nie kazdy musi to samo myśleć 8-)

Awatar użytkownika
Przecin
Posty: 226
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Odbiornik: LG M2362D, LG 42LW570S, Digyboxx T4,
Philips DSR6201HD
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Sucha Góra, Bardejov

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: Przecin » 9 maja 2011, o 20:05

Dlaczego komunikat o zmianie CR dotyczy tylko aglomeracji warszawskiej skoro z nadajnika na Suchej Górze równiaż zostały zmienione parametry mux2 z 5/6 na 3/4 :?:

Awatar użytkownika
Jarosław Bałuka
Posty: 2888
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Odbiornik: Samsung UE40HU6900
Instalacja antenowa: Ant. siatkowa bez wzmacniacza
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Kraków / Chorągwica

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: Jarosław Bałuka » 10 maja 2011, o 09:10

Przecin pisze:Dlaczego komunikat o zmianie CR dotyczy tylko aglomeracji warszawskiej skoro z nadajnika na Suchej Górze równiaż zostały zmienione parametry mux2 z 5/6 na 3/4 :?:
Na Suchej Górze nie było zmiany parametrów MUX2 z 5/6 na 3/4.

Awatar użytkownika
Jarosław Bałuka
Posty: 2888
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Odbiornik: Samsung UE40HU6900
Instalacja antenowa: Ant. siatkowa bez wzmacniacza
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Kraków / Chorągwica

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: Jarosław Bałuka » 10 maja 2011, o 09:23

janek 77 pisze:Większość z punktu widzenia przewagi liczebnej nie gwarantuje posiadania własciwych wniosków. co najwyżej często sankcjonuje błędy :lol:

Zmiana CR z 3/4 na 5/6 przy danej modulacji powoduje podwyższone wymagania do instalacji antenowej. CR został przywrócony na terenie aglomeracji WaWa.

Dyskusja dla mnie miała sens. choc nie kazdy musi to samo myśleć 8-)
Określenie "podwyższone wymagania dla instalacji antenowej" co prawda niewiele mówi, ale też brzmi niewymiernie w stosunku do rzeczywistości. Zmiana z 3/4 na 5/6 upraszczając w przeliczeniu na poziom sygnału to ok. 1.5dB mniej, co jest wartością w zasadzie znikomą. Jednak może mieć znaczenie gdy ktoś odbiera na granicy zasięgu lub na granicy progu poprawnego dekodowania przez odbiorniki. W praktyce, zazwyczaj wystarczy nieco ruszyc anteną, znaleźć lepsze jej miejsce. Oczywiście może trafić się sytuacja skrajna, gdzie faktycznie tylko zmiana anteny na lepszą da pożądany efekt. W przypadku anten wewnętrznych, szczególnie gdy niedaleko nadajnika, zapewne przesunięcie jej o kilka cm załatwi sprawę. Osobiście będę jednak polecał zastosowanie choćby najprostszej ale zewnętrznej anteny - skuteczność nieporównywalnie wyższa.

Awatar użytkownika
Przecin
Posty: 226
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Odbiornik: LG M2362D, LG 42LW570S, Digyboxx T4,
Philips DSR6201HD
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Sucha Góra, Bardejov

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: Przecin » 10 maja 2011, o 17:06

Jarosław Bałuka pisze:
Przecin pisze:Dlaczego komunikat o zmianie CR dotyczy tylko aglomeracji warszawskiej skoro z nadajnika na Suchej Górze równiaż zostały zmienione parametry mux2 z 5/6 na 3/4 :?:
Na Suchej Górze nie było zmiany parametrów MUX2 z 5/6 na 3/4.
A to ciekawe bo mój telewizor pokazywał mi, że było jednak 5/6 z Suchej Góry.
Jako dowód mam film z 23 kwietnia i jest tam wyraźnie widoczne w 1 minucie 36 sekundzie:
http://www.youtube.com/watch?v=tgdJ5c433RY
Jak powstał ten wątek to sprawdziłem jeszcze wtedy i było 5/6.
Jednak jak pojawił się komunikat Pana Tomasza Berezowskiego o zmianie parametrów w aglomeracji warszawskiej sprawdziłem u siebie i nagle z Suchej Góry jest 3/4 aż do teraz.
Więc jak to wytłumaczyć :?:

KrzysztofD
Posty: 278
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Odbiornik: Sony W4000, Leadtek USB, Pi7010ix, Leadtek DTV1000T
Instalacja antenowa: HB9CV 3 metry nad ziemią
Nadajnik - obiekt nadawczy: PKiN Warszawa

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: KrzysztofD » 10 maja 2011, o 18:24

Przecin pisze: Jak powstał ten wątek to sprawdziłem jeszcze wtedy i było 5/6.
Jednak jak pojawił się komunikat Pana Tomasza Berezowskiego o zmianie parametrów w aglomeracji warszawskiej sprawdziłem u siebie i nagle z Suchej Góry jest 3/4 aż do teraz.
Więc jak to wytłumaczyć :?:
Tym, że najprawdopodobniej Twój monitor odczytuje nie fizyczne parametry modulacji, tylko deklaracje w tablicach, jest to jeden strumień na cały kraj a same parametry modulacji TEORETYCZNIE mogą być w każdym nadajniku inne.

Awatar użytkownika
Jarosław Bałuka
Posty: 2888
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Odbiornik: Samsung UE40HU6900
Instalacja antenowa: Ant. siatkowa bez wzmacniacza
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Kraków / Chorągwica

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: Jarosław Bałuka » 10 maja 2011, o 19:27

KrzysztofD pisze:
Przecin pisze: Jak powstał ten wątek to sprawdziłem jeszcze wtedy i było 5/6.
Jednak jak pojawił się komunikat Pana Tomasza Berezowskiego o zmianie parametrów w aglomeracji warszawskiej sprawdziłem u siebie i nagle z Suchej Góry jest 3/4 aż do teraz.
Więc jak to wytłumaczyć :?:
Tym, że najprawdopodobniej Twój monitor odczytuje nie fizyczne parametry modulacji, tylko deklaracje w tablicach, jest to jeden strumień na cały kraj a same parametry modulacji TEORETYCZNIE mogą być w każdym nadajniku inne.
Można spotkać dwojaki sposób wyświetlania parametrów przez odbiorniki:
1. wyświetlanie wartości rzeczywistych odczytanych z demodulatora w odbiorniku
2. wyświetlanie wartości teoretycznych odczytanych z tablic strumienia
Twój odbiornik pokazał 2) mimo, że w rzeczywistości odbierał to co nadawał nadajnik czyli 1). Odbiorniki oczywiście dostrajają się do rzeczywistych parametrów bo inaczej przecież nie zdekodowałyby sygnału.
W konstrukcji strumienia jest takie ograniczenie, że w tablicy NIT dla jednego TS_ID można przypisać tylko jeden tryb modulacji, choć wiele częstotliwości nadawania nadajników które mogą pracować z różnymi schematami modulacji.

janek 77
Posty: 1886
Rejestracja: 29 czerwca 2009, o 18:15

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: janek 77 » 5 września 2011, o 15:20

MUX2 przywrócił parametry
Guard Interval 1/4
Code Rate: 5/6
Cicho.
1.5dB ale gorzej

Awatar użytkownika
kasia
Posty: 276
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: kasia » 5 września 2011, o 16:32

janek 77 pisze:MUX2 przywrócił parametry
Guard Interval 1/4
Code Rate: 5/6
Cicho.
1.5dB ale gorzej
Dla mux2 z tego co widać na http://www.emitel.pl/strona-glowna/mapa-obiektow
stosowane są dwa rodzaje parametrów:
:arrow: FEC=3/4, GI=1/8 dla np: Kielce / Święty Krzyż; Iława / Kisielice; Olsztyn / Pieczewo; Elbląg / Jagodnik; Poznań / Śrem; Kalisz / Mikstat; Konin / Żółwieniec; Piła / Rusinowo; Szczecin / Kołowo ...
:arrow: FEC=5/6, GI=1/4 dla np: Tarnów / g. Św. Marcina; Szczawnica / g. Przehyba; Zakopane / Gubałówka; Kłodzko / Czarna Góra; Wrocław / Ślęża.

Z którego nadajnika odbierasz mux2?

Awatar użytkownika
Jarosław Bałuka
Posty: 2888
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Odbiornik: Samsung UE40HU6900
Instalacja antenowa: Ant. siatkowa bez wzmacniacza
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Kraków / Chorągwica

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: Jarosław Bałuka » 5 września 2011, o 17:25

janek 77 pisze:MUX2 przywrócił parametry
Guard Interval 1/4
Code Rate: 5/6
Cicho.
1.5dB ale gorzej
Proszę uzupełnić swój opis wg informacji zamieszczonej tutaj: http://forum.emitel.pl/viewtopic.php?f=5&t=2258
bo nie wiadomo o co chodzi.

janek 77
Posty: 1886
Rejestracja: 29 czerwca 2009, o 18:15

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: janek 77 » 5 września 2011, o 17:32

PKiN Warszawa MUX-2. MPEG-4, 64QAM, 8k, 3/4, 1/8. tak powinno być.
Jarosław Bałuka pisze:Proszę uzupełnić swój opis wg informacji zamieszczonej tutaj: viewtopic.php?f=5&t=2258
bo nie wiadomo o co chodzi.
Wiadomo.
Pytanie czy dane odbierane przez TSReader
MUX2
Guard Interval 1/4
Code Rate: 5/6
Są poprawne czy nie?

Awatar użytkownika
kasia
Posty: 276
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: kasia » 5 września 2011, o 17:54

Tak przy okazji - od miesiąca na stronie http://emi.emitel.pl/EMITEL/obiekty.asp ... t=DODR_S4A - w rubryce MOC ERP [kW] dla MUX2 napisane jest 100kW, a powinno być 64kW.

DVBManiak

Re: MUX-2, wpisy w tablicach a rzeczywistość

Post autor: DVBManiak » 5 września 2011, o 19:11

Dokładnie to 63. ;)
I jeszcze http://emi.emitel.pl/EMITEL/obiekty.asp ... t=DODR_S4D - tu jest błąd w GI powinno być 1/4 zamiast 1/8. Zresztą pewnie jeszcze się coś trafi. Proszę o poprawienie.

Odpowiedz