Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi UAP

przejście z nadawania analogowego na cyfrowe, strategie, plany i testy
Jakub Gołembski

Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi UAP

Post autor: Jakub Gołembski » 3 maja 2012, o 11:34

Poznań 02.05.2012
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
(Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu)
Wydział Komunikacji Multimedialnej
Jakub Gołembski
Katedra Intermediów
pl. Wielkopolski 9
61-746 Poznań
jgspp@wp.pl

LIST OTWARTY DO
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Bronisław Komorowski,
Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów,
Kancelaria Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej,
Kancelaria Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
Komisja Kultury i Środków Przekazu,
Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska,
Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość,
Klub Poselski Ruch Palikota,
Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego,
Klub Poselski Sojusz Lewicy Demokratycznej,
Klub Parlamentarny Solidarna Polska,
Minister Administracji i Cyfryzacji,
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
Departament Nadzoru i Organizacji Szkolnictwa Wyższego,
Ministerstwo Edukacji Narodowej,
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Przewodniczący rady Jan Dworak,
Urząd Komunikacji Elektronicznej,
Emitel - operator naziemnej infrastruktury rtv w Polsce,
Telewizja Polska S.A.
Prezes Juliusz Braun,
Cyfrowy Polsat S. A.,
Canal+ Cyfrowy,
N ITI Neovision Sp. z o.o.


Rewolucyjny projekt samowoli studenckiej sposobem na patową sytuację Naziemnej Telewizji
Cyfrowej w Polsce. Prawdziwa cyfryzacja jako nowe standardy, nowa jakość, nowy kanał
telewizyjny, własny nadajnik DVB-T. Inaczej się nie da.



Drodzy Państwo.

Nazywam się Jakub Gołembski i jestem studentem Katedry Intermediów na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (ASP Poznań). Chciałbym z przyjemnością zaprezentować Państwu swój projekt społeczny związany z naziemną telewizją cyfrową DVB-T. Proszę o zapoznanie się z tym tematem, gdyż projekt może mieć rozwojowe następstwa co nie wszystkim adresatom decyzyjnym, administracyjnym i medialnym może się podobać.
Na kierunku Intermedia, Sztuka ma wymiar poza wizualny. Nasze prace i działania artystyczne mają na celu oddziaływać, zmuszać do myślenia i działania. Stajemy nierzadko w obronie słabszych i pokrzywdzonych. Propagujemy cenne społecznie wartości i zachowania. Kierując się ideami, naszym jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia i wolność drugiego człowieka. Inżynierów, filozofów, czy ekonomistów nie stać dziś na tak wiele jak artystów gdyż ogranicza ich kapitalizmem i gospodarka wolnorynkowa. Dla nas najważniejszy jest cel i efekt działania. Wykorzystujemy do tego najróżniejsze media i narzędzia, również te technologicznie nowoczesne. Stąd też zainteresowanie wykorzystania naziemnej telewizji cyfrowej.
Kilka lat temu mogliśmy cieszyć się z wprowadzanej w Polsce Naziemnej Telewizji Cyfrowej
DVB-T. Mieszkam w zasięgu nadajnika Śrem, więc miałem szansę jako jeden z pierwszych w naszym kraju zobaczyć „nową jakość” tego rozwiązania. Kupiłem wtedy jeszcze mało popularny sprzęt do odbioru. Sygnał nadawania nie był stały i cały czas trwały jakieś testy w tym względzie. Po wielkich bólach sytuacja ustabilizowała się i można było naziemnie oglądać dwa podstawowe kanały telewizji publicznej, TVP HD i TVP Sport. Przyjemność ta nie trwała zbyt długo i jak pojawił się do połowy czarny obraz z napisem uwaga test, wiedziałem że komuś to jednak przeszkadzało. Chwilę później oba kanały zostały wyłączone całkowicie i w ten sposób zarówno naziemna telewizja cyfrowa jak i TVP wjechały na ślepy tor. Jak dowiedziałem się z przekazów medialnych, dobrze zapowiadająca się bezpłatna i ogólno dostępna naziemna telewizja była zagrożeniem dla prywatnych płatnych platform satelitarnych które zagroziły TVP niepłaceniem za dostęp do tych kanałów skoro mają one być dostępne wszędzie i to za darmo. TVP miała wtedy dwa wyjścia. Mogli zacząć się rozwijać, mogli wprowadzić nową jakość, co do technologii i dostępności, mogli przypomnieć nadawcom komercyjnym to, że oda powyższe kanały telewizyjne umieszczane są przez nich w najdroższych opcjach abonamentowych i TVP należy się stosowny udział w tych zyskach. Jeżeli prywatne platformy chciały, by mieć kanały TVP za darmo to powinny się one znaleźć w darmowych lub najtańszych pakietach. TVP wybrało najgorsze dla siebie i dla Nas wszystkich rozwiązanie wycofując się zarówno z naziemnej emisji jak i z praw i obowiązków względem społeczeństwa. Z czasem było coraz gorzej. Kanałów nie przybywało. Często istniały tylko na papierze. Prywatni nadawcy wrzucali i wrzucają na dvb-t śmieciowe kanały, których nikt ze względu na jakość i treść nie chce oglądać. Często kanał powstawał i był utrzymywany przez prywatnego nadawcę tylko po to był i zajmował miejsce. Osłabiając w ten sposób wartość naziemnej telewizji cyfrowej oraz blokując częstotliwości i koncesje dla innych z poza układu. Nie tak miało chyba być. Uważam, iż naziemna telewizja cyfrowa powinna być swego rodzaju dobrem narodowym a kanały i ich udostępnianie powinno zależeć od potrzeb mieszkańców naszego kraju. Czasem zdaje mi się, że wszystkie zaangażowane podmioty i urzędy po drugiej stronie robią wszystko by cyfryzacja w Polsce się nie udała a jeżeli nawet to nieuchronne, to by nastąpiło to jak najpóźniej. Rynek telewizyjny jest tak duży, że płatne oferty Polsatu, N czy Cyfra+ nie znikną z naszych domów, ale nie mamy możliwości zabrania ze sobą wszędzie talerza satelitarnego wraz z dekoderem. W podróży, szkole, pracy, na działce i wakacjach chcemy mieć dostęp do wiadomości, sportu, pogody i programów na żywo. Chcemy mieć dostęp do telewizji. Nawet osoby posiadające prestiżowe płatne pakiety satelitarne chcą mieć jakąś alternatywę poza domem i to nie, dlatego by nie płacić, ale po to by móc w pełni korzystać z demokracji i możliwości jakie ona nam daje.
Technologia cyfrowa miała nam dać lepszą jakość, kompresję a co za tym idzie więcej kanałów. W spotach telewizyjnych poświęconych cyfryzacji jest pokazana ściana 81 kanałów które mają zachęcić Nas do tej technologii. Jak wiemy, na razie jest ich nieco mniej a urząd cyfryzacji tłumaczy to tym iż na tej ścianie okienka się powtarzają i zanikają dlatego więcej kanałów nie będzie. Jak się dokładnie przypatrzeć, to tak rzeczywiście jest. KRRiT przyznając koncesje na nadawanie nie kieruje się misją i przyjętymi ideałami a jedynie wynikami finansowymi kandydatów. Idealnie było by gdyby o miejscu na multipleksie decydowała przydatność społeczna a nie sztucznie ujęta rentowność i wypłacalność. Kanały telewizyjne nadawane w systemie DVB-T powinny płacić Państwu Polskiemu, które powinno być operatorem nadawczym jedynie procent od zysków. Są przecież stacje, które mają misje i nie zarabiają a są cenne dla kształtowania i rozwoju Narodu. W ten sposób nie rządzi Nasze Państwo a pieniądz. Uwarunkowanie kosztów emisji kanału DVB-T od jego przychodów materialnych mogło by być trudne w przypadku „satelickich” zapychaczy rynku. Wiadomo, iż kanały te finansowane są przez prywatne płatne platformy cyfrowe i wykazują minimalny zysk. One nawet nie muszą zarabiać dla właścicieli, bo zarobek jest dla nich zupełnie gdzie indziej a kanały te mają jedynie zamulić i utrzymać dzisiejsze rozdanie kart (tych do dekoderów). Takie działanie na szkodę naziemnej telewizji cyfrowej względem płatnych kodowanych platform cyfrowych nadawanych satelitarnie trudno obliczyć. Dzięki takiemu podejściu projekt cyfryzacji wychodzi żenująco słabo.
Aktualnie TVP ciągnie na dno DVB-T, co ma też sprzężenie zwrotne. Narzekanie pozbawione refleksji i alternatywy w postaci działania nie ma sensu. Dlatego chciałbym przekazać kilka swoich propozycji do wykorzystania. TVP przymuszona Euro 2012 zamierza włączyć TVP1 i TVP2 w HD na DVB-T jeszcze przed mistrzostwami. Jakoś sobie tego nie wyobrażam i zapewne tylko przekaz turnieju będzie nadany w tej jakości a reszta jedynie znaczek będzie miała w HD. Tu propozycja dla KRRiT by zrezygnować z bezsensownych oznaczeń podczas emisji programów typu dozwolone od 16,12,... lokowanie produktu itd. na rzecz przekreślenia znaczka HD w czasie gdy na ekranie brakuje pikseli. TVP a szczególnie jej ośrodki regionalne to skansen pełen emerytów. Nawet ich nowo wyglądające niedawno kupione wozy satelitarne DSNG nie mają koderów HD i nie mogą przesłać filmu który zrobię swoim telefonem komórkowym bez utraty jakości. Zapaść, nie tylko techniczna, ale i mentalna. Najpopularniejszym sportem w Polsce jest żużel. To na stadionach w Lesznie, Toruniu czy Zielonej Górze było średnio więcej widzów niż na piłce nożnej i to w sezonie przed Euro gdzie promocja ekstraklasy była wielka i ludzie często szli na mecz zobaczyć jedynie nowy stadion. W speedwayu nie potrzebujemy takich powodów. Organizujemy od lat najwięcej zwycięskich dla gospodarzy zawodów cyklu o tytuł indywidualnego i drużynowego mistrza świata. TVP miała w minionym sezonie prawa do transmisji meczów ekstraligi żużlowej jednak nawet finał ligi nie został pokazany w kanale otwartym. To był nie tylko cios w moją ulubioną dyscyplinę sportu ale i w finanse i rentowność TVP. Mieć taki produkt i trzymać go na zapleczu. Pewnie mieli coś lepszego wtedy na antenie lub ktoś znowu naciskał. Oddzielną sprawą jest jakość i poziom techniczny kanałów takich jak TVP Sport który może spowodować odejście sponsorów którzy są w transmisjach po prostu nieczytelni a przez to dyscypliny związane z TVP mogą bankrutować. Dziś technologia daje nam możliwości jakich nie mieliśmy nigdy wcześniej. Powszechność technologii konsumenckiej przyspiesza jej rozwój i często urządzenia takie są lepsze niż te profesjonalne, które nie mają taki szerokiego i płynnego rynku zbytu. We wszystkich stacjach telewizyjnych od Eurosportu po CNN korzysta się do nagrywania prestiżowych materiałów wideo aparatu fotograficznego Canon 5D. Robi się tak, gdyż dzięki funkcji nagrywania filmów i dużej matrycy 35mm można uzyskać efekt kamery filmowej za setki tysięcy złotych a to nie jest nawet aparat z serii profesjonalnej nie mówiąc już o cenie i amortyzacji. Takim aparatem kręci się nawet Oskarowe produkcje. Jeżeli nie widać różnicy to po co przepłacać. Idąc dalej tym tropem, za tyle samo możemy zrobić więcej. Telewizja publiczna kupuje dużą kamerę 2/3”cala z czarno białym wizjerem za kilkadziesiąt tysięcy złotych. Do tego duże, drogie baterie no i sterownik. Wszystko profesjonalne i drogie. Obiektyw sportowy Canona 100x pod HD to pół miliona złotych, statyw który to utrzyma, niewiele mniej. Jeszcze manetki, kilka dupereli i dodatkowy ekranik LCD. Wszystko zamyka się w 1mil zł. naszych podatków. Mamy w ten sposób jeden zestaw kamerowy, który daje jeden obraz na wizję. W przypadku usterki takiego sprzętu, naprawa jest odpowiednio kosztowna dlatego już teraz widać w transmisjach telewizyjny rejestrację uszkodzonymi kamerami z hot pikselami. Gdybym miał do dyspozycji 1mil, był bym w stanie kupić za to cały zestaw HD składający się z miksera, monitorów, rejestratorów, nośników, kabli, światłowodów, zasilania, statywów itd. Nie miał bym może, zooma 100x w kamerach, ale za tą cenę mógłbym kupić ich 16 i część kamer mogłaby być po prostu bliżej akcji. Obraz na wizji był by taki sam jednak całość potrzebna do obsługi transmisji lub rejestracji mogła by być 10-20 razy tańsza niż praktyki TVP. Sprzęt pół profesjonalny posiada dziś lepsze parametry niż nie jeden sprzęt pro a użyte standardy, kompresje, wyjścia i typy sygnałów są identyczne. Sprzęt mniejszych gabarytowo kamer ma więcej funkcji, baterie i nośniki są dużo bardziej nowoczesne a kosztują ułamek ceny „pro”. Moja mała kieszonkowa kamera HD z wbudowaną pamięcią i portem usb kupiona za 150zł ma lepszy obraz niż jedna z nowocześniejszych kamer reporterskich TVP nagrywająca obraz dvcam w rozdzielczości SD przewrotnie na drogich kasetach z płytą BlueRay. Za ten zestaw TVP, który nawet nie ma kolorowego LCD można było by mieć kilkaset lepszych kamer takich jak moja która kolorowy podgląd ma. Oczywiście to ujęcie bardzo kontrastowe jednak widać, że nie zawsze brak pieniędzy jest słabością a po prostu brak wiedzy i organizacji. Nie opłaca się inwestowanie w najdroższe rozwiązania bo jest to po prostu na dziś nieefektywne. Tak samo jak trzymanie się przestarzałych technologii SD betacam, dvcam, dvcpro, xdcam gdyż zapis na taśmy i utrzymanie taki eksponatów kosztuje dużo więcej niż dzisiejsze standardy by wymagały.
Gdybym miał możliwość uratowania TVP to zrobił bym to sprzedając cały analogowy sprzęt SD. Lada dzień, nawet kraje trzeciego świata tego nie będą tym zainteresowane a na cele muzealne takie zbiory są nam nie potrzebne. Zostawiłbym jedynie statywy i kable bnc które technologicznie się nie starzeją. Sprzedałbym dwa te nowe wozy DSNG by doposażyć resztę w kodery mpeg4 HD. Zlikwidowałbym, część ośrodków regionalnych gdzie nie ma już, co zbierać. Odchudziłbym kadrę, która do tej pory tak mądrze zarządzała. Emerytów w flanelowych koszulach i dżinsowych koszulach puściłbym do domu. Przeszedłbym z systemu analogowego na cyfrowy. Przestałbym się oglądać na Polsat, ITI i Cyfre+ i robił swoje przede wszystkim naziemnie bo to miało też zmniejszać pierwotnie koszty. Zacząłbym wykorzystywać efektywnie technologie i nadawałbym wszystkie kanały w jedynym do przyjęcia dziś standardzie HD. Dziś 100% sprzedawanych telewizorów i kamer robionych jest pod standard HD. Jednak żaden obecnie kanał nadawany naziemnie nie spełnia tego standardu, choć przyjęte przez Polskę systemy nadawania w kompresji mpeg 4 miały temu służyć. Nie wiem, na jakiej zasadzie, TVN i Polsat nadają sobie dla własnego prestiżu symbolicznie z minimalną mocą kanały HD z Pałacu Kultury skoro wymaga to koncesji itp. Jeżeli robią to dla testów to chyba tylko naszej wytrzymałości i cierpliwości. Nie dokończa rozumiem też wykorzystywanie przestrzeni DVB-T do obsługi Błękitnego24 i helikoptera Polsatu skoro wolnych i dostępnych częstotliwości jest tak mało. Być może jest ich tak mało by były tak „cenne” i drogie. Naziemna telewizja miała być alternatywą dla drogich transmisji satelitarnych a według uzyskanych informacji, miesięczne koszy utrzymania kanału naziemnego są takie jak roczne utrzymanie na satelicie choć dzięki rozwojowi technologicznemu, nadajniki i urządzenia nadawcze są coraz to tańsze i lepsze. Za jedną miesięczną opłatę dystrybucyjną płaconą Emitelowi można kupić sobie własny nadajnik i to nie jeden. Telewizja SD to prostu przeżytkiem. My zwykli ludzie, którzy gdzie tam mogliby unosić tak wysoko głowę jak telewizja, wyprzedzamy ją swoim domowym sprzętem o epokę. Gdzie tu jest profesjonalizm? Nie wiem, po co TVP wystąpiła o kolejne dwie koncesje na nowe kanały. Jak chcą iść na ilość to na YouTubie jest już prawie wszystko a niektóre materiały nawet w 4K. Z drugiej strony Polsat i ITI zajęli całą naziemną, posiłkując się znikaniem słów „lub czasopisma” gdy końcówka systemów nie chciały się zgadzać (h=t?).Tak więc tylko jakością można coś zdziałać. Kiedyś jak zaczęły znikać kanały z DVB-T myślałem początkowo, że to mój tuner się popsuł i nawet wyniosłem go na strych. Teraz wiem, że to innego rodzaju zepsucie więc przyniosłem sprzęt do domu z zamiarem naprawy „sytuacji”.
Jesteśmy uczelnią Państwową opłacaną z podatków rodaków, podobnie zresztą jak TVP. Mamy także do spełnienia pewną misję społeczną. Chcielibyśmy pomóc telewizji dostarczając jej materiałów do emisji. Nasze prace wideo, filmy jak i dokumentacje prac artystycznych mogłyby być pokazywane w mediach publicznych. Niestety mamy dostęp jedynie do dzisiejszych technologii rejestracji, jakie dostępne są na rynku. Wszystkie materiały nagrane są w standardzie HD. Muzeum Narodowe nie posiada starego kasetowego sprzętu TV SD, który wyszedł już z użycia a TVP nie może nam takiego przekazać gdyż sami tego jeszcze używają. Jest zatem problem, gdyż nigdzie za pośrednictwem państwowych środków przekazu nie możemy swojej twórczości w pełni pokazać. Żaden kanał obecnych multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej nie spełnia obecnych standardów nadawczo-odbiorczych. Gdyby telewizory nie miały skalowania w górę można było by zobaczyć jak mała jest ta wasza telewizja i jak mali jesteście Państwo Wy którzy do tego dopuścili. Nie pozostaje Nam nic innego jak uruchomienie własnego nadajnika dvb-t w centrum Poznania i uruchomienie własnego kanału w jakości HD. Będzie to kanał o Sztuce, ale nie tylko. Będą tam również wydarzenia na żywo, kultura, filmy, polityka, nauka i sport. Będziemy mogli pokazywać ludziom swoje prace w pełnej krasie za pośrednictwem medium do którego nie mieliśmy jeszcze dostępu. Nie prosimy o niczyją pomoc. Znane przysłowie mówi, umiesz liczyć, licz na siebie. Jeżeli ktoś oczywiście będzie chciał przysłużyć się sztuce i nauce to zapraszamy do współpracy. Liczymy jedynie na to, że nie będziecie nam Państwo w tym przedsięwzięciu przeszkadzać wyciągając po coś rękę. Traktujemy to jako projekt artystyczny gdyż czasami nic innego w kapitalizmie się nie przebije. Projekt będzie sfinansowany przez partnera technologicznego uczelni ze środków prywatnych w zamian za możliwości marketingowe. Każdy pokazywany na kanale projekt będzie mógł mieć oddzielnego sponsora a pieniądze tak uzyskane zostaną przekazane na realizację studenckich projektów artystycznych oraz wyposażenie uczelni i utrzymanie infrastruktury. Początkowo będzie to jeden kanał HD nadawany z mocą 20-50kW tak by objąć zasięgiem centrum i okolice Poznania. Być może nasz nadajnik jako pierwszy w kraju będzie mógł obsłużyć standard dvb-t2. Nasza uczelnia posiada połączenie światłowodowe z innymi ośrodkami akademickimi, dlatego projekt będzie następnie wdrażany w innych miastach jak Warszawa, Wrocław, Kraków, Gdańsk, Lódź itd. Oczywiście postaramy się nie zakłócać istniejącego nadawania. Jeżeli na naszym multipleksie będzie miejsce i taka możliwość poparta zapotrzebowaniem społecznym, to nie będziemy widzieć przeciwwskazań by pomagać takim telewizją jak np. telewizja Trwam. Będziemy również zabiegać o prawa do transmisji jednej z lig sportowych tak by móc zaprezentować najnowsze rozwiązania realizacyjne. Pomożemy wybranej dyscyplinie, będziemy mieli rzeczywisty warsztat a widzowie nie będą musieli czekać na kolejne mistrzostwa Europy w Polsce by obejrzeć coś w porządnej jakości. Podejmiemy też starania o reemisję zagranicznych otwartych kanałów HD a są kraje gdzie ich naprawdę nie brakuje. Część prac zrealizowana jest w technice 3D i każdy kto będzie miał telewizor wyposażony w taką funkcję będzie mógł doświadczyć dodatkowego wymiaru. Jeżeli pojawi się nowa lepsza technologia kontaktu z widzami to Nasza galeria telewizyjna postara się wzbogacić o nowe przestrzenie pikseli i szybszą ich dystrybucję. Jeżeli dzięki planowi cyfryzacji będziemy mieli w Polsce już 81 cyfrowych naziemnych kanałów telewizyjnych i dowiemy się kto jest ojcem Pablito a nasz kanał będzie nieciekawy to zwolnimy miejsca lepszym. Pewnie nie wszystkim taki zarys sytuacji się podoba.
Nie dołączymy do wspólnego tańca w kółko ( Urząd Komunikacji Elektronicznej, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Telewizja Polska, operator infrastruktury Emitel, prywatni właściciele płatnych platform telewizji satelitarnych) gdyż czujemy iż muzykę i tempo narzuca nie ten kto powinien a do tego, jeszcze fałszuje.

List ten opublikowany będzie również na portalach i serwisach internetowych. Zachęcamy bardzo do komentowania projektu. Każda forma wsparcia czy też uwagi na temat projektu będą dla nas bardzo cenne. Zależy nam na Państwa opinii, gdyż nie robimy tego dla siebie samych. Już w krótce poinformujemy opinię publiczną o stanie realizacji projektu. Udostępnimy zdjęcia z instalacji nadajnika, studia i pierwszych testów nadawczych. Zapraszamy wszystkich na zbliżający się festiwal pt. NORTH/EAST/SOUTH/WEST Katedry Intermediów w Poznaniu gdzie będzie można zobaczyć więcej interesujących projektów.


Jakub Gołembski
UAP Intermedia 2012

aniutka
Posty: 10
Rejestracja: 10 kwietnia 2012, o 13:05
Odbiornik: sharp
Instalacja antenowa: kablówka

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: aniutka » 3 maja 2012, o 11:58

Zaraz Cię wykasują.

pawelll
Posty: 728
Rejestracja: 18 lipca 2011, o 23:04

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: pawelll » 3 maja 2012, o 12:39

Nie obraź się, ale redagując ten list popełniłeś wszelkie możliwe błędy- zarówno co do układu i kolejności treści jak i samej zawartości. Z głównych błędów wymienię tylko dwa.
1. Podstawowe zasady mówią o tym, że główną myśl/ideę/prośbę/pytanie (niepotrzebne skreślić) należy wyłożyć na początku pisma. Zrozumienie o czym jest tak naprawdę ten list wymaga minimum dwukrotnego przeczytania (choć ja -skromny inżynier- nie zdołałem złapać wszystkich wątków po trzykrotnym czytaniu :)). Żaden urzędnik nie wykaże się taką cierpliwością.
2. Pisanie do adresatów (szczególnie jeśli czegoś się od nich chce), że są źli i źle działąją nie służy chyba załatwieniu sprawy.
Nawet jeśli idea jest niezła to nie wróżę Wam powodzenia. Jednym zdaniem- nabiłeś piany w której zniknęła główna idea inicjatywy.
Ostatnio zmieniony 3 maja 2012, o 12:44 przez pawelll, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
m@rtops
Posty: 3040
Rejestracja: 16 stycznia 2012, o 19:05
Odbiornik: LG 47LA660S , Samsung LE32s71b+T65, LG M2094+wiwa hd90new
Instalacja antenowa: opticum AX 1000+ , 6m npt oraz Dipol 19/21-69 - obie bez wzm
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Kraków / Chorągwica - 15km

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: m@rtops » 3 maja 2012, o 12:44

Jakub Gołembski pisze: Będzie to kanał o Sztuce, ale nie tylko. Będą tam również wydarzenia na żywo, kultura, filmy, polityka, nauka i sport.
już to niejednokrotnie słyszeliśmy w zapewnieniach innych stacji - każdy będzie miał wszystko :D
Jakub Gołembski pisze: Początkowo będzie to jeden kanał HD nadawany z mocą 20-50kW tak by objąć zasięgiem centrum i okolice Poznania. Być może nasz nadajnik jako pierwszy w kraju będzie mógł obsłużyć standard dvb-t2.
i ty w to naprawdę wierzysz :o
Jakub Gołembski pisze:Nie dołączymy do wspólnego tańca w kółko ( Urząd Komunikacji Elektronicznej, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Telewizja Polska, operator infrastruktury Emitel, prywatni właściciele płatnych platform telewizji satelitarnych) gdyż czujemy iż muzykę i tempo narzuca nie ten kto powinien a do tego, jeszcze fałszuje.
samowolka nie przejdzie :?

ale powodzenia w realizacji tego wątpliwego projektu ;)

Awatar użytkownika
TomW
Posty: 904
Rejestracja: 27 grudnia 2011, o 21:44
Odbiornik: Samsung UE32F5000
Instalacja antenowa: Siatkowa, pokojowa DAVBOL W1 (parter)
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Kosztowy

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: TomW » 3 maja 2012, o 12:47

Ten list do mnie nie przemawia. A powinien. Może to tylko praca na zaliczenie?

fred
Posty: 282
Rejestracja: 13 kwietnia 2012, o 01:17
Odbiornik: Ferguson Ariva T65
Ferguson Ariva T650i
Nadajnik - obiekt nadawczy: Łódź, ECIV Zygry

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: fred » 3 maja 2012, o 13:36

Tego nie da się czytać!

Student zacznij od nauki pisania. Ortografia to nie wszystko. Brak akapitów, sensownego, logicznego podziału na mniejsze części wraz z podtytułami.

Dodatkowo straszne wodolejstwo. Ciągnie się to jak papier toaletowy. Długie zdania, powolna narracja. Trudno znaleźć jaki jest sens dane miejsca w tekście.

Przeredaguj to, skróć o 75% (dzisiaj nikt nie ma sił i czasu na tak rozwlekłe elaboraty) i wtedy można podyskutować.

I nie zachowuj się jak obrażony kilkulatek mający do wszystkich, o wszystko pretensję. Negujesz tekst aspekt finansowy. Jak rozdasz coś za darmo (np. licencje w MUX-ach), to wcale nie zyskasz na jakości. Wprost przeciwnie.

Darmowe dobro zostanie wykorzystane do zapchania eteru, aby móc sprzedawać płatne platformy. Teraz chociaż muszą choć trochę zabiegać o widza, aby pozyskać pieniądze na działalność. Nie istnieje obiektywna ocena, która mogłaby być wyznacznikiem jakości. I dobrze. O gustach się nie dyskutuje. Jeden lubi operę, a drugi discopolo. I nie Tobie oceniać kto lepszy. Notabene jak się czasami ogląda prace współczesnych "twórców" (zwanych nie wiadomo dlaczego artystami) to czasami lepiej popatrzeć na szmirę w TV.

pawelll
Posty: 728
Rejestracja: 18 lipca 2011, o 23:04

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: pawelll » 3 maja 2012, o 13:53

Z powodu świętowania lenistwa pozwoliłem sobie prześledzić twórczość filmową autora listu:
http://www.youtube.com/results?search_q ... 14.0...0.0.

Powalony jestem.
Ale może to nie na głowę inżyniera :)

Awatar użytkownika
TomW
Posty: 904
Rejestracja: 27 grudnia 2011, o 21:44
Odbiornik: Samsung UE32F5000
Instalacja antenowa: Siatkowa, pokojowa DAVBOL W1 (parter)
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Kosztowy

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: TomW » 3 maja 2012, o 14:07

@pawelll
Niekoniecznie, nie Ty jeden tego nie trawisz. Jako humanista i nie tylko, też czuję pustkę. Podobno artyści widzą i czują więcej niż my. Może po prostu tego nie ogarniamy. :lol:

alabama1
Posty: 987
Rejestracja: 2 stycznia 2012, o 16:38
Odbiornik: Philips 32PFL3606H/12,
Manta DVBT010
Instalacja antenowa: Antena siatkowa
Nadajnik - obiekt nadawczy: Wichów/Jemiołów

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: alabama1 » 3 maja 2012, o 14:13

Jak dla mnie, temat do zamknięcia.

Awatar użytkownika
m@rtops
Posty: 3040
Rejestracja: 16 stycznia 2012, o 19:05
Odbiornik: LG 47LA660S , Samsung LE32s71b+T65, LG M2094+wiwa hd90new
Instalacja antenowa: opticum AX 1000+ , 6m npt oraz Dipol 19/21-69 - obie bez wzm
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Kraków / Chorągwica - 15km

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: m@rtops » 3 maja 2012, o 14:14

no dzięki za linka :D
do autora listu:
daj sobie spokój z osobnym nadajnikiem
po wejrzeniu w twoje dzieła myślę że masz potencjał na podpisanie stosownej umowy na nocną ramówką z kanałem "ATM Rozrywka"
do tego będą mogli pod logo dać napis "premiera tv" - czego im do tej pory brakuje mimo takich obietnic programowych jak "wasze"
ps
"pociąg" w HD jakby nie krajowy :lol:

Awatar użytkownika
kb997
Posty: 1574
Rejestracja: 8 lutego 2012, o 16:58
Odbiornik: Tv LG 42'LK530
Instalacja antenowa: quados 8 obliczony na 722 mhz. 7 piętro
Nadajnik - obiekt nadawczy: Kosztowy Jesenik Zilina

Odp: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektow

Post autor: kb997 » 3 maja 2012, o 14:50

Jak bym czytał "Kapitał" pana M. Komunizm z założenia też był najlepszym ustrojem. Żużel a piłka, co za różnica, trzeba to lubić. Ani jedno ani drugie mnie nie kręci. Ja na Astrze w analogu na żywo śledziłem pierwsze wyścigi Szumachera i chcialbym kanał o tej tematyce i już! Zgadzam się ze studentem co do niegospodarności i przerostu zatrudnienia w TVP. A co do sieci rozsiewczej, cóż niech student kupi Emitel i taniej udostępni przekaz. Zgadzam się też, że KRRiT tańczy jak im POtentaci rynku zagrają i taki organ wcale nie jest niezależny a przynajmniej jego skład mógłby być inny.
PS. Na tą sztukę HD to w jednym multipleksie można by 32 kanały wygospodarować taka dynamika akcji, że ho, ho! :D

Awatar użytkownika
m@rtops
Posty: 3040
Rejestracja: 16 stycznia 2012, o 19:05
Odbiornik: LG 47LA660S , Samsung LE32s71b+T65, LG M2094+wiwa hd90new
Instalacja antenowa: opticum AX 1000+ , 6m npt oraz Dipol 19/21-69 - obie bez wzm
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Kraków / Chorągwica - 15km

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: m@rtops » 3 maja 2012, o 15:06

Jakub Gołembski pisze: Zachęcamy bardzo do komentowania projektu. Każda forma wsparcia czy też uwagi na temat projektu będą dla nas bardzo cenne. Zależy nam na Państwa opinii, gdyż nie robimy tego dla siebie samych.
a miało być tak pięknie :cry:

Awatar użytkownika
TomW
Posty: 904
Rejestracja: 27 grudnia 2011, o 21:44
Odbiornik: Samsung UE32F5000
Instalacja antenowa: Siatkowa, pokojowa DAVBOL W1 (parter)
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Kosztowy

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: TomW » 3 maja 2012, o 15:16

Skoro uwagi i komentarze mają być dla autorów bardzo cenne, to parę tutaj zamieściliśmy. Może poprzestańmy na tym, bo się chłopak sfrustruje. Jak projekt się rozwinie to skomentujemy. Na to forum można liczyć.

Jakub Gołembski

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: Jakub Gołembski » 3 maja 2012, o 16:02

Zgadzam się z tym, iż moja składnia i ortografia nie jest najlepsza. Tym bardziej dziękuję za przeczytanie do końca. Każde dzieło artystyczne powinno mieć głębię i jeżeli jest tak, że można to przeczytać kilka razy i za każdym razem wynieść coś nowego to tylko na plus. Nie liczę na odpowiedź adresatów (KRRiT, TVP, UKE, ministerstw itd.) tego listu, gdyż tak naprawdę niczego od nich nie potrzebuję. Czułem się w obowiązku napisać co mnie boli i tak samo czuję się w obowiązku działać korzystając z możliwości jakie mam. Własny nadajnik to na dziś jedyne rozwiązanie jakie widzę. Proszę spróbować samemu. Uzyskanie choćby negatywnej odpowiedzi na trudne pytania i wnioski graniczy z cudem. Jeżeli uważacie, że cyfryzacja przebiega wzorowo to nie ma sprawy. Są nawet takie osoby które nadal nie widzą różnicy między HD a SD. Właśnie zaczyna się mecz ekstraligi żużlowej na TVPsport i znów szlak mnie trafia. Zawsze można narzekać na treści emitowane, gorzej jest gdy narzekania takie mogą dotyczyć sfery technicznej i jakościowej. Moje niezadowolenie podrasowane jest świadomością tego iż sam zrobił bym to lepiej. Przedstawiam swoje opinie osobowo, nie wstydząc się tego. Nie jest to praca na tak zwane zaliczenie i tutach chciałbym przeprosić swojego profesora za to że tego typu działania odciągają mnie od ważniejszych artystycznie projektów. Ktoś tam pisał że to nie na głowę inżyniera, może dodam tej osobie śmiałości tym iż sam tego typu dyplom posiadam. Nie opowiadam o gruszkach na więźbie bo to w mojej świadomości było by niekonstrukcyjnym zmarnowaniem czasu. Wolał bym już dziś zaprezentować Państwu fizyczne efekty pracy jednak rynek polski w kwestii zakupu własnej instalacji nadawczej podzielił się na tych co nie chcieli z nami rozmawiać i ta tych którzy nie mogli spełnić naszych oczekiwać technologicznych. Musimy prowadzać sprzęt dlatego może to potrwać nieco dłużej.

alabama1
Posty: 987
Rejestracja: 2 stycznia 2012, o 16:38
Odbiornik: Philips 32PFL3606H/12,
Manta DVBT010
Instalacja antenowa: Antena siatkowa
Nadajnik - obiekt nadawczy: Wichów/Jemiołów

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: alabama1 » 3 maja 2012, o 16:20

Gruszki na więźbie??

Awatar użytkownika
gorki
Posty: 234
Rejestracja: 6 marca 2009, o 13:26
Odbiornik: Samsung 40cali
Instalacja antenowa: Antena własnej konstrukcji.
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN CHORAGWICA

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: gorki » 3 maja 2012, o 16:23

Po pierwsze to nie przejdzie uwarunkowania prawne nie pozwola. Po drugie wodolejstwo juz kiedys bylo za sprawa dawnej poloni1. Mimo wszystko zycze powodzenia w projekcie chodz nie wierze osobiscie w jego realizacje. Po trzecie kolega pomylił fora nie to miejsce. ;)

pawelll
Posty: 728
Rejestracja: 18 lipca 2011, o 23:04

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: pawelll » 3 maja 2012, o 16:37

alabama1 pisze:Gruszki na więźbie??
Aj tam, aj tam... to takie artystyczne gruszki.

Wiking

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: Wiking » 3 maja 2012, o 16:47

Jakub Gołembski pisze:Właśnie zaczyna się mecz ekstraligi żużlowej na TVPsport i znów szlak mnie trafia. Zawsze można narzekać na treści emitowane, gorzej jest gdy narzekania takie mogą dotyczyć sfery technicznej i jakościowej.
TVP Sport z satelity HotBird? Jeżeli tak to za jakość nie odpowiada Telewizja Polska. :)

Artek Ł.
Posty: 665
Rejestracja: 9 sierpnia 2011, o 07:31
Odbiornik: LG 55LM860V,LG 42LS9000,tablet z dvb-t do basenu
Instalacja antenowa: antena ATX107 i jest na balkonie z Multiswitch MP-0516
Nadajnik - obiekt nadawczy: Chorągwica - MX 1,2,3

Re: Zmiany w cyfryzacji telewizji w Polsce dzięki projektowi

Post autor: Artek Ł. » 3 maja 2012, o 17:18

czyli kolejny multiplex dla wybranych z miast . , jeden taki już jest Polsatu .
nie wyobrażam sobie montowania 10 anten po to żeby obierać kolejne mux-y.

po za tym częstotliwości są już zaplanowane . więc wątpię , że się uda .
jak dla mnie jeszcze jeden operator z ograniczonym dostępem do mux-a

Odpowiedz