standard kompresji fonii
standard kompresji fonii
Po gorącej dyskusji na forum na temat kompresji wizji w DVB-T w Polsce rozpoczęła się podobna na teamt standardu kompresji dźwięku.
Jakiś czas temu w ramach testów dotychczasowe ścieżki stereo zostały zastąpione sygnałem DolbyDigital AC3. W zależności od programu jest to sygnał DD2.0 zastępujący 'zwykłe' stereo albo DD5.1 dający efekty przestrzenne. Intencją osób proponujących takie rozwiązanie jest zapewnienie łatwego przechodzenia pomiędzy stereo a dźwiękiem przestrzennym przy jednoczesnej oszczędności pasma. W przeciwnym wypadku konieczne było by nadawanie fonii w dwóch standardach dla każdego programu a więc znaczna strata i tak ograniczonego pasma.
Zastosowanie odpowiedniego dekodera w odbiornikach zapewnło by użytkownikom nie mających osobnych dekoderów DD i odpowiedniego zestawu gośników (np. kino domowe) odbiór dźwieku stereo na dotychczasowych zasadach.
Chętnie podyskutuję na ten temat. Ciekawią mnie wasze MERYTORYCZNE uwagi i komentarze.
Być może nasza dyskusja pomoże w podjęciu decyzji przy ostateczym wyborze standardu.
Posty nie wnoszące zadnyh merytorycznych treści do dyskusji oraz zawierające 'osobiste wycieczki' do innych uczestników dyskusji wyrażających własne zdanie będą bezwzględnie usuwane lub skracane.
Jakiś czas temu w ramach testów dotychczasowe ścieżki stereo zostały zastąpione sygnałem DolbyDigital AC3. W zależności od programu jest to sygnał DD2.0 zastępujący 'zwykłe' stereo albo DD5.1 dający efekty przestrzenne. Intencją osób proponujących takie rozwiązanie jest zapewnienie łatwego przechodzenia pomiędzy stereo a dźwiękiem przestrzennym przy jednoczesnej oszczędności pasma. W przeciwnym wypadku konieczne było by nadawanie fonii w dwóch standardach dla każdego programu a więc znaczna strata i tak ograniczonego pasma.
Zastosowanie odpowiedniego dekodera w odbiornikach zapewnło by użytkownikom nie mających osobnych dekoderów DD i odpowiedniego zestawu gośników (np. kino domowe) odbiór dźwieku stereo na dotychczasowych zasadach.
Chętnie podyskutuję na ten temat. Ciekawią mnie wasze MERYTORYCZNE uwagi i komentarze.
Być może nasza dyskusja pomoże w podjęciu decyzji przy ostateczym wyborze standardu.
Posty nie wnoszące zadnyh merytorycznych treści do dyskusji oraz zawierające 'osobiste wycieczki' do innych uczestników dyskusji wyrażających własne zdanie będą bezwzględnie usuwane lub skracane.
-
- Posty: 381
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
- Odbiornik: Thomson DTI2011
- Instalacja antenowa: Telmor Digit
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Chorągwica
standard kompresji fonii
No to może na początek policzmy :1) dźwięk stereo w MPEG Layer II - 192 kbit/s2) dźwięk stereo w DD 2.0 - 192 kbit/s3) dźwięk przestrzenny DD 5.1 - 448 kbit/s7 programów w multipleksie czyli:Ad.1) 7x audio = 1,344 Mbit/sAd.2) tak samo jak w 1) tyle że w DDAd.3) 7x audio = 3,136 Mbit/s pełna przestrzeń dźwięku Dla porównania: na dobrej jakości jeden program TV w MPEG-4 wystarcza 2,5 Mbit/sPytanie brzmi: pełna przestrzeń dźwięku i 7 prgramów z proporcjonalnie niższym bitrate każdy czy może jeden program TV więcej w muxie? A może choć 1 program HD w muxie?
- RAPIOTR
- Posty: 839
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
- Miejscowość: Luboń
- Odbiornik: SONY ST-SB920QS,KDL-42W828B,DAB:PHILIPS AE5220, DA1200/05
- Instalacja antenowa: Antena: Fracarro Sigma
84mnpm+12m
Antena: Televes V-RANGE - Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Poznań/Śrem . SLR Poznań
standard kompresji fonii
Usunąć jeden kanał z multipleksu i zostawić 6. .... 2,5 Mbit/s w mpeg4 dla niezbyt bystrego oka i szklanego telewizora może i daje dobą lub raczej zadowalającą jakość,.Niestety lub stety mamy 21 wiek i coraz powszechniejsze są duże ekrany lcd i plazmy .Na takich sprzętach te przekazy wyglądają jak pływające kostki w wodzie z mydłem. Więc zacznijmy od polepszenia jakości obrazu kosztem iliści kanałów. Co do dżwięku to i tak macie w głębokim poszanowaniu opinie odbiorców. śmieszne w dvb-t będzie niby wspanialy dżwięk, a obraz bedzie dla slepców.
standard kompresji fonii
Dobry wieczór Panu Jarkowi. Mam parę pytań.
Czy naprawdę nie można dołączyć ścieżki stereo? Moduł Neotion rozwiązuje problem wizji w MPEG-4. Niestety DD jest wyjątkiem w telewizorach, moźe poza topowymi modelami Sharpa i Loewe. Modułów typu Neotion które by rozwiązywały kompleksowp i wizję i obraz póki co nie ma, a odbiorników z kieszenią CI przybywa, ma ją coraz więcej odbiorników z tunerem DVB-T Mpeg-2. Wspominał Pan, że to decyzja TVP. Ale czy nie moglibyście przekonać decydentów , że zwykłe stereo byłoby wystarczające, przynajmniej do czasu gdy pojawiły by się odpowiednie moduły? POT nadaje swoje programy w starym formacie fonii i nie ma problemu.
Ja mieszkam pod Piasecznem. Posadam Bravię z modułem Neotion /Conax NP4/.
Obraz na paczce TVP jest OK. Natomiast brak dźwięku, nawet gdy podłączona jest fonia przez cyfrowe wyjście audio i to obojętnie z modulem Neotion lub bez.
Przy tych samych ustawieniach anteny, obraz i dźwięk /Polsat, TVN, TV4, 7, są idealne. Czy ma Pan pomysł na przyczynę braku cyfrowej foni w ogóle?
Z powaźaniem
Artur
Czy naprawdę nie można dołączyć ścieżki stereo? Moduł Neotion rozwiązuje problem wizji w MPEG-4. Niestety DD jest wyjątkiem w telewizorach, moźe poza topowymi modelami Sharpa i Loewe. Modułów typu Neotion które by rozwiązywały kompleksowp i wizję i obraz póki co nie ma, a odbiorników z kieszenią CI przybywa, ma ją coraz więcej odbiorników z tunerem DVB-T Mpeg-2. Wspominał Pan, że to decyzja TVP. Ale czy nie moglibyście przekonać decydentów , że zwykłe stereo byłoby wystarczające, przynajmniej do czasu gdy pojawiły by się odpowiednie moduły? POT nadaje swoje programy w starym formacie fonii i nie ma problemu.
Ja mieszkam pod Piasecznem. Posadam Bravię z modułem Neotion /Conax NP4/.
Obraz na paczce TVP jest OK. Natomiast brak dźwięku, nawet gdy podłączona jest fonia przez cyfrowe wyjście audio i to obojętnie z modulem Neotion lub bez.
Przy tych samych ustawieniach anteny, obraz i dźwięk /Polsat, TVN, TV4, 7, są idealne. Czy ma Pan pomysł na przyczynę braku cyfrowej foni w ogóle?
Z powaźaniem
Artur
-
- Posty: 381
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
- Odbiornik: Thomson DTI2011
- Instalacja antenowa: Telmor Digit
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Chorągwica
standard kompresji fonii
W niedługim czasie planowane jest przywrócenie fonii MPEG Layer II w multipleksie TVP. Nie zapadły jeszcze decyzje czy będzie to zamiana sposobu kompresji dźwięku czy w formie dołożenia drugiej ścieżki audio.
standard kompresji fonii
I chwała oby jak najszybciej,zwykłe stereo starczy zupełnie i problemy znikną,bo już teraz mi się odechciało z tym DD same problemy.
standard kompresji fonii
Witam szanownych Czytelników Uczestników i Decydentów .Moim (i mam nadzieje ze nie tylko moim) zdaniem dobrą ,oszczedną ,logiczną ,wypróbowaną i analogiczną do wybranej dla naziemnych stacji nadawczych na terytoruim Polski metody kompresji wizji jaką jest MPEG 4 AVC jest i będzie kompresja fonii w MPEG 4 AAC [HE-AAC] znana tez pod oznaczeniem aacPlus .Tak postąpily administracje radiodyfuzji niemal wszystkich państw w których dla wizji przyjęto kompresję AVC jak n.p. Węgry ,Finlandia ,Norwegia .Wszystkie ,albo przynajmniej większość przystawkowych odbiorników dla emisji naziemnych w MPEG 4 potrafi dekompresować takie strumienie .Otwarcie pisząc kompletnym nieporozumieniem albo wręcz ignorancją jest łączenie tak zaawansowanej metody kompresji wizji jaką jest AVC (i cieszenie się z oszczędnośći widma dzięki niej ,he he he) z dość leciwą metodą kompresji dźwięku jaką jest MPEG 1 albo 2 MP2 .W takim razie pozostawmy już i wizję w MPEG 2 M2V ,oszczędnośći sprzętowo-programistyczne bedą wtedy usprawiedliwione a całość z tej samej epoki .Dodam że używam i propaguję używanie aacPlus (i to ze Stereo Parametrycznym) już spory kawałek czasu i jesli pliki tworzone ze strumieni internetowych (geni(J)alnym programikiem "Streamripper") o przepływnościach rzędu 24 kBit/s (!) bezproblemowo dają się to odtwarzać w niemal każdym kieszonkowym sprzęcie mającym procesor z zegarem około 70 MHz (wiekszość współczesnych telefonów komórkowych ma szybsze) i są dobrej jakości do słuchania mobilnego to strumień "radiodyfuzyjny" o przepływnosci rzędu 32...64 kBit/s zapewni niemal bezkompresyjną jakość dźwięku stereofonicznego a oszczędność pasma jest po prostu bezdyskusyjna .Jeśli chodzi o strumień dźwięku wielokanałowego to firma Dolby (ktora wykupiła firmę Coding Technologies - "ulepszacza - rekonstruktora" AAC do HE- AAC z SBR i PS) to wedle mojej wiedzy opracowala ona też i dźwięk wielokanałowy na bazie kompresji HE-AAC i jest on "kompatybilny w dół" z dźwiękiem stereofonicznym w tej samej kompresji ,oczwiście również zapewnia spore oszczędności wkorzystywanego widma .Tak spore ,że dźwiek wielokanałowy może stać i wielostrumieniowym pozwalajac na przesyłanie różnych wielokanałowych wersji językowych tego samego programu .Wprowadzenia czego polskim nadawcom życzyłbym jak najszybciej zamiast dywagowania przez (miejmy nadzieję) odpowiedzialne osoby nad tym co już zostało opracowane ,uruchomione i działa .Pozdrawiam i czekam na mądre decyzje .
- RAPIOTR
- Posty: 839
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
- Miejscowość: Luboń
- Odbiornik: SONY ST-SB920QS,KDL-42W828B,DAB:PHILIPS AE5220, DA1200/05
- Instalacja antenowa: Antena: Fracarro Sigma
84mnpm+12m
Antena: Televes V-RANGE - Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Poznań/Śrem . SLR Poznań
standard kompresji fonii
Dziś zdarzył się prawdziwy cud. EMITEL dołączył w multiplexie poznańskim dvb-t cieżki dżwięku w MPEG2. Dzięki temu transkodery neotiona znowu zaczeły działać w telewizorach SONY.Mamy teraz równolegle AC3 I MPEGL2Brawo czesi doszli do tych samych wniosków bez testowania. Wiadomo jednak że podw. ścieżki zżerają pasmo. Więc proszę pomyśleć o wyłaczeniu programów radiowych ,bo i tak ich nikt nie słucha w telewizorze. i może zrezygnować z tv polonia którego widownia w kraju jest baaaardzo malutka(po prostu program jest nieatrakcyjny dla mieszkańca kraju.). Zaoszczędzone miejsce rozdzielić na dżwięk i polepszyć wizję.Warto pracować nad jakością by się przyjemniej oglądało. Może emitel dobierając parametry strumienia wizji potestuje w kierunku bezproblemowej (jeszcze lepszej) współpracy z modułem neotiona? . Może jakiś kontakt z producentem i update tych urządzeń? Wszak to najszybsza metoda by zcyfryzować kraj .(a naprawdę dużo odbiorników już zostało sprzedanych.pozdrawiam i gratuluję mądrych decyzji.
standard kompresji fonii
Szanowni Państwo. Pozostaje mi tylko się dołączyć do opini Pana Włodarczaka.
Super , że zdecydowaliście się Państwo na dołączenie fonii MPEG II. Nareszcie wszystko działa jak należy Co do jakości obrazu myślę, źe wszystko się wyjaśni kiedy decydenci poprzydzielają odpowiednią ilość programów do poszczególnych multiplexów. Póki co można jeszcze raz pogratulować kompromisowego rozwiązania które pozwala się cieszyć posiadaczom modułów Neotion i telewizorów które je akceptują poprawną fonią i wizją.
/TV Sony Bravia 40X2000 + Neotion Conax NP4/
Pozdrawiam
Artur
Super , że zdecydowaliście się Państwo na dołączenie fonii MPEG II. Nareszcie wszystko działa jak należy Co do jakości obrazu myślę, źe wszystko się wyjaśni kiedy decydenci poprzydzielają odpowiednią ilość programów do poszczególnych multiplexów. Póki co można jeszcze raz pogratulować kompromisowego rozwiązania które pozwala się cieszyć posiadaczom modułów Neotion i telewizorów które je akceptują poprawną fonią i wizją.
/TV Sony Bravia 40X2000 + Neotion Conax NP4/
Pozdrawiam
Artur
standard kompresji fonii
Nadal mam problem z fonią ze Śremu.Jest dżwięk dla programów POT oraz dodatkowo TVP Info Poznań oraz kanały nadawane z Leszna (LesznoTV, Plus). Niestety brak dźwięku dla pozostałych programów z paczki TVP.Ponowne przeskanowanie nie pomogło.Mam dekoder dvb-t Thomson 2011. Czy może ktoś z Was wie jak rozwiązac problem?
standard kompresji fonii
Sprawdz w ustawieniach AV w menu tunera, czy nie masz zaznaczonego tylko wyjścia Dolby Digital. Możesz też spróbować zmienić ścieżkę dźwiękową przyciskiem "Audio".
standard kompresji fonii
Dzięki W ustawieniach dla wyjścia SPDIF musiałem zmienić z multli (zapewne chodzi o DD) na stereo.I wszystko OK.Trochę to dziwne bo przecież nie korzystam z wyjścia SPDIF ale pewnie co na wyjściu SPDIF to i taki wybór ścieżki w przypadku nadawania w obu standardach