Na mocy art. 80 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. z dnia 16 lipca 1997 r.) proszę o pomoc w wyjaśnieniu lub osobiste wyjaśnienie zgodności działań organu państwowego Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji z Konstytucją RP a w szczególności z art. 213 pkt 1 niniejszego aktu prawnego w kontekście Cyfryzacji Polski a w tym wprowadzania Naziemnej Telewizji Cyfrowej.
Jednocześnie donoszę, iż moim zdaniem Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wystąpiła przeciwko zapisom wspomnianego artykułu 231 pkt 1 Konstytucji RP poprzez działanie w interesie nadawców prywatnych, nie zaś w interesie publicznym oraz, co jest dla mnie oczywistym, w interesie narodu.
Uzasadnienie:
Problemy z wprowadzaniem cyfrowej emisji telewizji naziemnej są znane nie od dzisiaj. Do tej pory w technologii analogowej rozpowszechnianych było maksymalnie 7 programów telewizyjnych o zasięgu ogólnokrajowym: TVP1, TVP2, TVP Info/Regionalne, Polsat, TVN, TV4 i TV Puls. Wspomniana ilość ograniczona była możliwościami technicznymi. Fale radiowe są zasobem wyjątkowo bardzo deficytowym.
W obecnej chwili, gdy nowa technologia cyfrowa osiągnęła odpowiedni poziom poznania, otworzyły się nowe możliwości innego zagospodarowania fal radiowych, w tym pasma telewizyjnego, którego tyczy się niniejsze pismo. Nowoczesne rozwiązania pozwalają wielokrotnie powiększyć ofertę powszechnie dostępnej telewizji naziemnej. Pozwalają również na znaczne polepszenie jakości świadczonych przekazów medialnych. Nadszedł dobry czas, aby uregulować rynek telewizji w Polsce.
Niestety działania KRRiT w porozumieniu z nadawcami komercyjnymi wykazują tendencje do zawłaszczenia naszego wspólnego dobra, jakim niewątpliwie jest pasmo telewizyjne, przez bardzo wąską grupę osób posiadających ogólnopolskie programy telewizyjne.
Rynek medialny w Polsce, wydaje się, jest prosto uporządkować. Państwo polskie, za pomocą swoich urzędów powinno doprowadzić do takiej sytuacji, w której zarówno ogólnopolskie, jak i regionalne oraz lokalne programy telewizyjne będą dostępne dla wszystkich odbiorców w odpowiednim zasięgu bez dodatkowych opłat.
Cyfryzacja daje również możliwość uregulowania kwestii abonamentu RTV. Do tej pory nikt nie podjął polemiki na temat moich pomysłów w tej sferze. Nie zagłębiając się zbyt mocno podam jedynie przykład organizacji ładu telewizyjnego:
1. Każdy Polak w granicach Polski powinien mieć dostęp do jednego programu informacyjnego telewizji publicznej TVP Info. Kanał ten powinien być emitowany w NTC, niekodowany, dostępny na wszystkich telewizorach spełniających odpowiednie parametry wyszczególnione w odpowiednim rozporządzeniu bez jakichkolwiek opłat. Program ten pełnił by funkcję strategiczną dla państwa polskiego. Powinien być tym programem, który przekazywałby informacje kierowane przez organizacje państwowe dla społeczeństwa. W okresie przejściowym, do czasu bezwzględnego wyłączenia emisji analogowej uwarunkowanego umowami międzynarodowymi, ten program powinien być nadawany również w formie analogowej z pokryciem kraju równym obecnemu pokryciu przez program TVP1.
2. Każdy Polak poza granicami Polski powinien mieć dostęp do jednego programu informacyjno-kulturowego TVP Polonia. Zadaniem tego programu byłoby budowanie więzi między emigracją a krajem macierzystym. Kanał ten powinien być dostępny przez satelity w formie FTA. Ten program również z natury swojej powinien być traktowany jako strategiczny dla państwa polskiego.
3. Każdy Polak zainteresowany używaniem odbiornika telewizyjnego do oglądania innych programów telewizyjnych musiałby opłacić abonament TV. Abonament ten powinien zostać podzielony na dwie części: część dotyczącą kosztów emisji oraz część dotyczącą produkcji. Szczegóły poboru i podziału abonamentu poniżej.
4. Każdy Polak na terenie kraju powinien mieć prawo i możliwość odbioru NTC. Opłata abonamentowa w całości dokonywana byłaby w formie zakupu karty dekodującej ważnej na miesiąc, kwartał, pół lub cały rok. Zakup takiej karty dawałby dostęp do wszystkich programów oferowanych w ogólnodostępnej emisji naziemnej bez dodatkowej opłaty.
5. Każdy Polak na terenie kraju lub większym (do wyboru przez operatora) powinien móc zakupić zestaw prywatnych programów (satelitarne platformy cyfrowe, np "n", "Polsat" czy "cyfra+") w których obowiązkowo zawarte byłyby zarówno programy FTA (TVP Info i TVP Polonia) jak i wszystkie programy nadawcy publicznego dostępne za pomocą NTC. Operator zobowiązany byłby do przekazywania części pobieranej opłaty od każdego swojego klienta z tytułu abonamentu RTV pomniejszonego o część dotyczącą kosztów emisji (operator sam ponosi koszty emisji).
6. Każdy Polak mieszkający w zasięgu jednej z wielu prywatnych sieci kablowych (w tym również sieci telefonicznych wykorzystywanych do emisji TV takich jak TP S.A. i Dialog S.A.) powinien mieć prawo płatnego (lub nie - według decyzji operatora) dostępu do oferty tych sieci. Rozliczenie abonamentowe identyczne jak w pkt 5. Analogicznie do nadawców satelitarnych, operator kablowy zobowiązany byłby do emisji wszystkich programów nadawcy publicznego TVP oferowanych poprzez NTC (w tym TVP Info) oraz TVP Polonia.
Polska w uzgodnieniach międzynarodowych uzyskała możliwość efektywnego wykorzystania pasma telewizyjnego wystarczającego na 8 tzw multipleksów. Do tej pory UKE podzieliło zasoby następująco:
1 multipleks w paśmie VHF-III (6-12) przeznaczony został na cyfrowe radio T-DAB+ - obecnie w fazie eksperymentalnej,
5 nultipleksów w paśmie UHF V-VI przeznaczonych dla telewizji NTC (DVB-T),
1 multipleks w paśmie UHF V-VI przeznaczony dl atelewizji mobilnej (DVB-H) - obecnie w fazie wdrażania komercyjnego,
1 multipleks jako czysta dywidenda cyfrowa z przeznaczeniem w przyszłości na szerokopasmowy dostęp do Internetu.
Spośród 5 multipleksów NTC dwa mogą zostać uruchomione w pełni już dzisiaj. Trzeci na ograniczonej powierzchni kraju. Te właśnie zasoby podlegają obecnie rozszarpywaniu i marnotrawieniu.
Dodatkowo zaprzepaszczono szansę na prawdziwy multipleks regionalny. Jeden z multipleksów projektowany był w ten sposób, żeby jego granice podziału pokrywały się z granicami województw. Takie programy, jak TVP regionalna, TV Silesia czy TV Odra są przykładami programów, które powinny znaleźć się w takim multipleksie. Programy lokalne mogły by być emitowane za pomocą bardzo słabych, lokalnych nadajników.
Powyższy, mocno okrojony przykład pokazuje, że istnieją rozwiązania sprzyjające w całej rozpiętości interesowi publicznemu, w tym obronności kraju, rozwoju kultury informacyjnej i światopoglądowej, regulacji obowiązku wspólnego utrzymania nierentownej, lecz bardzo potrzebnej produkcji kulturowej, sportowej i naukowej w TV i radiu. A co jest najistotniejsze, istnieją rozwiązania idące w parze z interesem zarówno całego narodu jak i poszczególnych obywateli.
W nadziei na zrozumienie przez pana Rzecznika problemu, trafne wpłynięcie na działania organizacji państwowych, podnoszę jak na wstępie.
Z wyrazami wielkiego szacunku,
....................
ps.: Proszę się zapoznać z opiniami Polaków żywo zainteresowanych NTC w formie bezsilnych i pełnych żalu postów na forum:
http://forum.emitel.pl/viewtopic.php?f= ... &start=193