Strona 8 z 47

Re: DVB-T2 / HEVC

: 14 stycznia 2017, o 05:26
autor: Kolor
I co z tego? SECAM byl 43 lata i jakoś dalo się przeżyć. A teraz ledwo 4 lata dvb-t i juz wam się nudzi. To jest temat na dluzsze wywody. Argumenty za zmiana muszą być konkretne, poparte ekonomicznie a nie bez krytycznym poparciem bo cos jest nowe.

Re: DVB-T2 / HEVC

: 14 stycznia 2017, o 15:38
autor: Bogoes
@Kolor, coś kiepsko z liczeniem, bo wg mojej wiedzy, telewizja cyfrowa nadaje regularnie od 2010 roku...
poza tym postęp technologiczny jest teraz nieporównywalnie szybszy niż za czasów secamu. Jakoś nikt nie protestuje nad zmianami w telefonii, gdzie nowe technologie i zakresy częstotliwości zmieniają się co chwila... ale wracając do NTC, właśnie koniec koncesji dla obecnych nadawców jest idealnym momentem zmian, ale tak jak pisał admin, trzeba już przygotować przepisy o nowym standardzie, wpłynąć na importerów i dystrybutorów sprzętu, żeby za kilka lat nie było lania łez... choć zawsze znajdzie się kilku maruderów i zaskoczonych...

Re: DVB-T2 / HEVC

: 14 stycznia 2017, o 18:28
autor: Kolor
Liczyłem od wyłączenia secam/pal (analog jak ktoś woli), bo o nim wspomniano. W 2010r większość ludzi nie miało pojęcia o cyfrowej DVB-T, więc Twoje liczenie też nie jest bez wad.
... właśnie koniec koncesji dla obecnych nadawców jest idealnym momentem zmian...
No to jest argument tak rzeczowy, że aż niepodważalny. Ja jestem zacofany i niechętny wciąż dopłacać, więc proszę przedstawić argumenty ekonomiczne! Proszę o przedstawienie zysku jakości emisji i zysku wartości programowej. Ktoś da gwarancje, że muxy nie będą płatne (bo w HD), chyba, że zadowolimy się TV narodową. Inaczej uznam, że chcecie uszczęśliwiać ludzi na siłę, że mają zapłacić za coś o czym pojęcia nie mają. Problem zmiany standardu dotyczy całego społeczeństwa, nie garstki zapaleńców na forach internetowych.
Co do telefonii, przeciętny Kowalski pojęcia nie ma jak działa telefon komórkowy i mu to zwisa. Więcej, zmiana pasma czy częstotliwości nigdy nie była interesująca i nigdy nie wpływała na zakup nowego sprzętu. Chyba, że jakiś maniak koniecznie tego chciał. Do dziś działają komórki Erikson G628 i Nokia 3310. Kapujesz, że porównanie chybione?

Re: DVB-T2 / HEVC

: 14 stycznia 2017, o 18:59
autor: tranzystor
Bogoes pisze:Jakoś nikt nie protestuje nad zmianami w telefonii, gdzie nowe technologie i zakresy częstotliwości zmieniają się co chwila...
Zmieniają czy wchodzą? :roll: Po dziś dzień działa sieć GSM 2G, 3G, działa internet po GPRS i 3G i bardzo dobrze że działa, wiedzą co robią.
Bogoes pisze:wracając do NTC, właśnie koniec koncesji dla obecnych nadawców jest idealnym momentem zmian
Ale gdzie ty chłopie żyjesz? Wbrew pozorom mimo że rządzi PIS i przepięknych zapowiedzi, nadal nie mamy tu zachodu i niemieckich pensji, chyba że żyjesz w odrealnieniu. :| Wprowadzaj sobie zmiany ale w Niemczech, Holandii, Anglii. Jak Komisja Europejska wprowadzi równą pensję dla wszystkich krajów Europy i nie będziemy jakimś obozem pracy założonym przez pracodawcę z zachodu a koszt tunera to parę minut w takiej pracy to nawet bym nic nie pisnął, tymczasem na głupi dekoder człowiek musi harować 8 godzin. (dniówkę) - uświadom to sobie w końcu :?

Re: DVB-T2 / HEVC

: 14 stycznia 2017, o 20:20
autor: JaroslawMroczkowski
Ale ten dekoder albo telewizor się kiedyś zepsuje albo po prostu "zestarzeje moralnie" i przyjdzie czas go wymienić. Wszyscy co jakiś czas zmieniamy sprzęt i ważne by ten następny był gotowy na nowe standardy.
Dlatego właśnie z dużym wyprzedzeniem powinny powstać plany albo przynajmniej ich założenia i wynagania dla odbiorników.

Re: DVB-T2 / HEVC

: 14 stycznia 2017, o 21:02
autor: Kolor
Toteż jeśli jest taka możliwość, to wszechmogąca instytucja decyzyjna powinna przemyśleć sprawę. Sprawa jest istotna o tyle, że za 3 lata powinniśmy mieć dostępne modele telewizorów z przyszłościowym standardem nadawania w Polsce. Samego planowania nadawania za 3 czy 4 lata to ja nie widzę. Chyba że jakieś emisje testowe. DVB-T w obecnym kształcie, to jeszcze jakieś 10 lat życia.

Re: DVB-T2 / HEVC

: 15 stycznia 2017, o 00:01
autor: kuba_bed
tranzystor pisze:Dokładnie tak, niestety ktoś dopuścił to tego siłowego przejęcia pasma UHF (a że Polska pozwoliła sobie wejść na głowę i zabrać prawie 200 mHz pasma naziemnego pod LTE i GSM to nie powinno być zwalane na koszt odbiorców)
To jest w mojej ocenie naturalny rozwój rzeczy, tym bardziej że apetyt na dane rośnie a zakres częstotliwości powierzchniowych wraz z 700 MHz właściwie się wyczerpie, bo zakładam że z jakiegoś skrawka na 420 czy 450 MHz nikt komercyjnie (dla każdego abonenta) korzystać nie będzie. I pamiętaj, że zmiany nie zachodzą z dnia na dzień - to są lata planowania. Chociaż z drugiej strony ciekawi mnie czy przearanżowanie wykorzystania pasma po wyłączeniu pasma 700 MHz umożliwiłoby nadal istnienie trzech multipleksów? To jest realne czy koniecznie potrzeba aż tak potężnego zasobu jaki dziś się używa tylko dla tej trójki (plus lokalni)?
Kolor pisze:Do dziś działają komórki Erikson G628 i Nokia 3310. Kapujesz, że porównanie chybione?
I pewnie nie obsługuję pasma E-GSM, choć to jest o tyle dobre że w co najmniej 95% przypadków i tak jest ono przeznaczone na 3G, więc nie da się tego odczuć. Tylko czy to ma sens? Operatorzy i tak zmierzają do przeniesienia ruchu na nowsze technologie z racji ich wyższej wydajności w porównaniu do 2G i tylko patrzeć jak za kilka lat ogłoszą wyłączenie 2G. Tylko najpierw muszą się uporać z kwestiami ściany wschodniej i konfiguracji sieci oraz sprzętów posiadanych przez klientów. Pomijam to jak pasmo 900 i 1800 MHz jest w Polsce podzielone, bo to jest kpina z dobra posiadanego przez państwo, ale tak strasznie to kiedyś rozwiązywano...

Re: DVB-T2 / HEVC

: 15 lutego 2017, o 11:38
autor: Krosnoludek
Zaproszenie do konsultacji w sprawie przyjęcia przez KRRiT kierunków strategicznych prac w latach 2017-2022

Przystępując do opracowania Strategii Regulacyjnej na lata 2017-2022 Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zaprasza wszystkie zainteresowane podmioty, a w szczególności:
- przedsiębiorców działających na rynku mediów audiowizualnych, stowarzyszenia i izby producentów, nadawców i operatorów;
- odbiorców i użytkowników audiowizualnych usług medialnych, stowarzyszenia widzów
i słuchaczy;
- środowiska naukowe zajmujące się zagadnieniami dotyczącymi mediów, nowych technologii przekazu, komunikacji społecznej;
- instytucje publiczne;
- wszystkie inne podmioty i osoby zainteresowane współtworzeniem polityki w dziedzinie mediów,
do wyrażenia opinii na temat wybranych kierunków strategii KRRiT na najbliższe sześć lat.


I. NAZIEMNA TELEWIZJA I RADIOFONIA CYFROWA

DVB-T

HD jako obowiązujący standard w DVB-T

Zdaniem KRRiT, telewizja cyfrowa nie osiągnęła jeszcze w pełni oczekiwanej, wysokiej jakości sygnału. Na 32 bezpłatne programy w naziemnej telewizji cyfrowej (NTC) tylko dwa nadawane się w High Definition Television (HDTV), podczas gdy na platformach satelitarnych, w sieciach kablowych i w Internecie, telewizja wysokiej rozdzielczości staje się powszechnym standardem. KRRiT będzie więc zmierzać do wprowadzenia standardu HD we wszystkich programach naziemnych. W tym celu konieczna jest zmiana standardu nadawania sygnału telewizyjnego z DVB-T na DVB-T2 oraz zastosowanie sposobu kompresji High Efficiency Video Coding (HEVC).

Oferta programowa w NTC – bez zmian
KRRiT nie planuje znacznego rozszerzenia NTC o nowe programy, lecz sukcesywne udostępnianie odbiorcom obecnej oferty programów NTC w wysokiej rozdzielczości.

MUX 5 – pierwszy MUX wyłącznie w HD
Aby zachęcić odbiorców do odpowiedniego wyposażenia gospodarstw domowych, KRRiT zamierza wykorzystać MUX 5 do promocji nowego standardu DVB-T2 (HEVC) umieszczając w nim programy
w HD. Mogłyby tam znaleźć się najbardziej popularne programy spośród już obecnych w NTC lub programy nowe.

Warunki techniczne dla odbiorników telewizyjnych
W celu zagwarantowania, że konwersja do DVB-T2 przebiegnie bez zakłóceń, a w szczególności
nie spowoduje braku możliwości odbioru programów telewizyjnych ze względu na niedostosowanie odbiorników, należy z odpowiednim wyprzedzeniem:

- określić minimalne wymagania dla urządzeń dopuszczonych do sprzedaży w Polsce
w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji;
- wyznaczyć datę tzw. switch off (zakończenie emisji w dotychczasowym standardzie). Zdaniem KRRiT, switch off powinien nastąpić w 2022 roku, wraz z zakończeniem procesu tzw. refarmingu tj. wymiany kanałów w NTC w związku z nowym przeznaczeniem pasma 700 MHz. W kwestii ustalenia daty switch off istotne będzie stanowisko nadawców, których dotyczy konwersja;
- przeprowadzić skuteczną kampanię informacyjną.

DVB-T – nadal bezpłatna
W związku z rozwojem internetowych serwisów VoD, zawierających bogatą ofertę w modelu płatnym, dostęp do programów telewizyjnych w NTC powinien pozostać dla widzów otwarty. KRRiT nie zamierza zatem uruchamiać multipleksów za dodatkową opłatą.

DAB+

Ograniczenia techniczne UKF
Zdaniem KRRiT, dalszy rozwój radiofonii w Polsce z wykorzystaniem pasma UKF nie jest możliwy ze względu na wyczerpanie zasobów częstotliwości oraz na zakłócenia nowo uruchamianymi nadajnikami stacji już istniejących, co w efekcie skutkuje pogorszeniem jakości odbioru. Oferta programów radiowych w mniejszych miejscowościach jest zdecydowanie uboższa w porównaniu
z liczbą programów rozpowszechnianych na terenie większych miast.

Rozwój radiofonii w DAB+
W celu zapewnienia warunków do rozszerzenia zasięgu nadawania istniejących programów oraz umożliwienia powstawania programów nowych, w szczególności lokalnych, należy wykorzystać częstotliwości przeznaczone dla radiofonii cyfrowej z zastosowaniem systemu DAB+.

Zasoby DAB+
Na potrzeby DAB+ zostały uzgodnione międzynarodowo trzy multipleksy o zasięgu ogólnokrajowym. Z pierwszego z nich korzystają obecnie i będą korzystać w przyszłości Polskie Radio SA oraz Rozgłośnie Regionalne Polskiego Radia.

Multipleksy lokalne w dużych miastach
Nadawanie cyfrowe można również rozpocząć w oparciu o częstotliwości dobrane spoza Planu Genewa 2006. O zaprojektowanie takich lokalnych multipleksów w dużych miastach KRRiT wystąpiła do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. O wejście do lokalnych multipleksów będą mogli się ubiegać również nowi nadawcy. Dodatkowa oferta programów miejskich wpłynie na poprawę atrakcyjności DAB+, a także zwiększy pluralizm na tych rynkach.

Dalszy rozwój oferty programów cyfrowych
Następnym działaniem KRRiT będzie uruchomienie multipleksu ogólnokrajowego, po jego przeprojektowaniu także pod kątem potrzeb nadawców lokalnych. Dzięki temu, na określonych obszarach, będzie można uruchomić programy wyspecjalizowane oraz kolejne programy lokalne.

Migracja programów analogowych do DAB+
Ostatni multipleks ogólnokrajowy zostanie zarezerwowany do celów konwersji ogólnokrajowych
i ponadregionalnych programów analogowych. Zdaniem KRRiT, aktualnie nie ma potrzeby wyznaczania terminu „wygaśnięcia” UKF, a więc istniejący nadawcy będą mogli kontynuować swoją działalność w systemie analogowym.

Warunki techniczne dla odbiorników cyfrowych
W celu uporządkowania rynku cyfrowych odbiorników radiowych KRRiT zamierza zainicjować przyjęcie standardu dla urządzeń dopuszczonych do sprzedaży, który zostanie określony
w rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji.

II. NOWE MEDIA (INTERNET)

Zmiany unijnego prawa mediów

Obecnie na forum Unii Europejskiej prowadzone są prace nad nowelizacją Dyrektywy
o Audiowizualnych Usługach Medialnych (DAUM). Projektowane zmiany polegają między innymi
na zagwarantowaniu skutecznej ochrony małoletnich w środowisku nowych mediów oraz określeniu roli dostawców usług internetowych w ograniczaniu obecności dyskryminujących treści w tych usługach. Regulacja będzie obejmować wyłącznie podmioty prowadzące działalność gospodarczą w Internecie. Jej zadaniem nie będzie kontrola treści w Internecie, lecz tworzenie odpowiednich warunków konkurencji dla przedsiębiorców świadczących usługi dla użytkowników.

Równe szanse dla podmiotów polskich i zagranicznych
KRRiT, uczestnicząc w procesie implementacji przepisów DAUM do ustawy o radiofonii i telewizji, będzie dążyła do wyrównania szans dla działalności podmiotów polskich w konkurencji z firmami o zasięgu globalnym oraz tymi, które podlegają jurysdykcji w innych krajach europejskich, a kierują swoją ofertę na polski rynek.

Proporcjonalność w regulacji tradycyjnych i nowych mediów
Ważne będzie także, aby nowe regulacje służyły stworzeniu równowagi między tradycyjną telewizją a usługami na żądanie oraz działalnością platform OTT poprzez odpowiedni dla każdej z tych usług system praw i obowiązków.

Współpraca podmiotów i instytucji w ramach odpowiedzialności za treści w Internecie
Ze względu na specyfikę treści w Internecie (user generated content), sposób implementacji nowych przepisów będzie wymagał ścisłej współpracy wszystkich podmiotów (dostawców usług i instytucji odpowiedzialnych za ten obszar) oraz koordynacji przepisów w różnych aktach prawnych, odnoszących się do świadczenia usług drogą elektroniczną.

III. MEDIA PUBLICZNE

Doprecyzowanie misji nadawców i kontrola wydawania środków publicznych

W związku z zastrzeżeniami Komisji Europejskiej do sposobu określenia misji nadawców publicznych w ustawie o radiofonii i telewizji (brak pełnego dostosowania przepisów krajowych do unijnych zasad udzielania pomocy publicznej), przygotowany został projekt nowelizacji, w którym przewidziano między innymi, że w porozumieniu z KRRiT, każda ze spółek będzie co pięć lat określać sposób realizacji zadań ustawowych w tzw. Karcie powinności. Zdolność do wykonywania misji przez media publiczne będzie jednak uzależniona od poziomu ich finansowania. Zapewnienie odpowiednich środków finansowych dla nadawców publicznych jest możliwe wyłącznie poprzez modernizację systemu abonamentowego.

Otwarty dostęp do dóbr kultury
KRRiT, przyjmując Kartę powinności, będzie dążyła do zagwarantowania otwartego dostępu do treści tworzonych przez media publiczne na wszystkich platformach przekazu, np. poprzez uruchomienie wspólnego serwisu internetowego radiofonii i telewizji publicznej, zwierającego aktualne i archiwalne treści na żądanie.

Rozwój i wymiana cyfrowych zasobów
KRRiT za ważne uznaje także przeznaczenie środków publicznych na zapewnienie warunków do rozwoju technologicznego służącego udostępnianiu oraz wzajemnemu korzystaniu z cyfrowych zasobów audialnych i audiowizualnych przez TVP, Polskie Radio i Rozgłośnie Regionalne PR w ramach projektu Biblioteka Cyfrowa Mediów Publicznych.

Lokalne centra mediów publicznych
Kolejnym istotnym zadaniem jest wzmacnianie współpracy ośrodków regionalnych TVP
i Rozgłośni Regionalnych PR tak, aby mogły one służyć jako lokalne centra kultury, informacji
i debaty publicznej. KRRiT uważa, że stworzenie takich platform jest możliwe bez zmian organizacyjno-prawnych w strukturach spółek, niezależnie od przyszłych projektów tworzenia mediów narodowych.

IV. OCHRONA PLURALIZMU W MEDIACH

Przepisy zapobiegające nadmiernej koncentracji w mediach jako element ochrony pluralizmu

Brak ochrony pluralizmu w polskim prawie mediów

W większości krajów europejskich obowiązują szczególne przepisy ograniczające możliwość uzyskania przez jeden podmiot (grupę kapitałową) pozycji, która może przyczynić się do ograniczenia pluralizmu w mediach. Zdaniem KRRiT, polskie prawo medialne również powinno zawierać rozwiązania umożliwiające skuteczne działania regulatora, służące przeciwdziałaniu osiągania takiej pozycji.

Określanie pozycji znaczącej
KRRiT uważa, że pozycja znacząca w mediach może zostać osiągnięta w sytuacji, gdy udział podmiotu (grupy kapitałowej) przekroczy 30% na jednym z następujących rynków: przychodów reklamowych, przychodów z opłat z płatnej telewizji, widowni telewizyjnej, audytorium radiowego, użytkowników usług audiowizualnych online. Dla określenia pozycji znaczącej istotne będą również wymienione poniżej kryteria.

Ograniczanie dostępu do reklamy
Obserwując rynek reklamy telewizyjnej i radiowej, KRRiT zauważa również inne niekorzystne zjawisko polegające na ograniczeniu mniejszych podmiotów w dostępie do budżetów reklamowych poprzez dominującą rolę nadawców pełniących również funkcję brokerów reklamy. KRRiT uznaje, że ten obszar działalności także powinien podlegać regulacjom przeciwdziałającym nadmiernej koncentracji.

Dostęp do naziemnej telewizji i radiofonii
Pozycję znaczącą, zdaniem KRRiT, może osiągnąć również podmiot lub grupa kapitałowa, jeśli uzyska prawa do rozpowszechniania istotnej liczby programów w naziemnej radiofonii lub telewizji na danym obszarze. W tym przypadku, osiągnięcie pozycji znaczącej jest uzależnione od ogólnej liczby rozpowszechnianych w ten sposób programów.

Określanie udziału w łańcuchu wartości
Zdaniem KRRiT, ustalając znaczącą pozycję w mediach, powinno się również brać pod uwagę udział podmiotu (grupy kapitałowej) na różnych rynkach w łańcuchu wartości (producent-nadawca-operator telekomunikacyjny). Dążenie podmiotów działających na rynkach medialnych do zapewnienia kontroli na każdym etapie produkcji i dostarczania usługi, poprzez fuzje i porozumienia, może znacząco wpłynąć na ograniczenie pluralizmu.

Koncentracja krzyżowa
Choć bezpośrednio udział przedsiębiorcy w rynkach niebędących dla siebie substytutami (radiofonia, telewizja, VoD, prasa, kino, reklama zewnętrzna, usługi internetowe i mobilne) nie stanowi zagrożenia dla konkurencji, znacząca pozycja jednego podmiotu (grupy kapitałowej) w różnych klasach mediów może doprowadzić do istotnego zawężenia źródeł informowania. Zapobieganie takiej sytuacji, zdaniem KRRiT, również powinno być objęte regulacją.

Przeglądy rynków
Aby regulacje takie były skuteczne, upoważniony organ kontrolny powinien dokonywać systematycznych przeglądów rynku mediów w celu ustalenia stopnia koncentracji, a także dysponować odpowiednimi kompetencjami do badania pozycji poszczególnych podmiotów (grup kapitałowych). Konstytucyjne umocowanie KRRiT oraz obecne kompetencje regulatora rynku mediów wskazują, że powinna ona pełnić taką rolę.

V. NADZÓR REGULACYJNY

Samo- i współregulacja

Samo- i współregulacja zamiast przyszłych regulacji

Realizacja przez KRRiT niektórych zadań ustawowych, zwłaszcza tych, które dotyczą nadzoru regulacyjnego nad usługami audiowizualnymi na żądanie (obecnie VoD, a w przyszłości również udostępnianie plików wideo w OTT) wymaga szczególnego podejścia. Nadzór nad nowymi usługami to w większości kontrola jakościowa treści zamieszczanych przez dostawców. Komisja Europejska w projekcie nowelizacji Dyrektywy o Audiowizualnych Usługach Medialnych zachęca do stosowania w tych obszarach mechanizmów samo-i współregulacyjnych.

Rola KRRiT w samo- i współregulacji
Co prawda, przepisy ustawy o radiofonii i telewizji przewidują inicjatywę KRRiT w zakresie tworzenia Kodeksów Dobrych Praktyk, nie określają jednak roli regulatora w tych przedsięwzięciach. Zdaniem KRRiT, prawa i obowiązki organu w odniesieniu do samo-i współregulacji powinny zostać doprecyzowane poprzez wskazanie realnych kompetencji do wydawania opinii i rekomendacji lub akceptacji ustaleń zawartych w Kodeksach Dobrych Praktyk, a także uprawnień związanych z monitorowaniem efektów ich działania oraz trybem rozpatrywania skarg w związku z ewentualnymi naruszeniami.

Standardy i metody badań odbioru

Ograniczenie wpływu mniejszych podmiotów na standardy i metody badań odbioru

Obowiązujące w Polsce standardy oraz metody badań widowni i audytorium ustalane są
w ramach umów pomiędzy korzystającymi z nich nadawcami a firmami prowadzącymi badania.
Z powodów rynkowych, z dyskusji na ten temat wykluczone są podmioty, które nie partycypują
w kosztach wykonywania badań. W szczególności dotyczy to audytorium i widowni programów lokalnych i regionalnych.

Rola KRRiT w procesie ustalania standardów i metod badań odbioru
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji powinna zostać włączona w ten proces np. poprzez wydawanie zaleceń, opinii lub inicjowanie współregulacji w sprawie ustalania standardów i metod badania w celu zagwarantowania pełnej reprezentacji różnych mediów w panelu badawczym.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przywiązując dużą wagę do opinii przedstawianych przez odbiorców oraz podmioty działające na rynku mediów elektronicznych, chcąc zapewnić jawność
i przejrzystość podejmowanych działań i decyzji, przekazuje powyższe zagadnienia do konsultacji społecznych.


Stanowiska konsultacyjne prosimy kierować na adres mailowy konsultacje_strategia@krrit.gov.pl lub pocztą tradycyjną na adres: KRRiT, Skwer Kard. S. Wyszyńskiego 9, 01-015 Warszawa, z dopiskiem „Konsultacje Strategia”, do 16 marca 2017 r.

Obowiązujące w KRRiT zasady postępowania konsultacyjnego dostępne są tutaj. Osoby fizyczne biorące udział w konsultacjach prosimy o wypełnienie zawartego w nich Oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (Załącznik nr 2 do uchwały KRRiT nr 329/2012).

http://www.krrit.gov.pl/regulacje-prawn ... ch-20.html
http://satkurier.pl/news/156569/dvb-t2- ... krrit.html

A może trzeba było założyć nowy wątek o tych konsultacjach ???

Re: DVB-T2 / HEVC

: 15 lutego 2017, o 11:48
autor: JaroslawMroczkowski
Temat jest bardzo ważny, gdyż dotyczy przyszłości mediów, w tym kierunków zmian telewizji i radiofonii cyfrowej.

Dyskusję na temat tych konsultacji będziemy prowadzić tu:
:arrow: Konsultacje w sprawie przyjęcia przez KRRiT kierunków strategicznych :arrow: viewtopic.php?f=2&t=7599

Mam nadzieję, że uda nam się zebrać sporo uwag, komentarzy i pomysłów, a swoje opinie w tych konsultacjach złoży wiele osób, które tak ochoczo wypowiadają się na forum na temat "jak to powinno być zrobione"

Re: DVB-T2 / HEVC

: 22 lutego 2017, o 17:31
autor: Krosnoludek
Pierwszy przejściowy multipleks DVB-T2 w Pradze

Spółka České Radiokomunikace (ČRa) uruchomi nadajnik przejściowego multipleksu DVB-T2. Od 1 marca 2017 roku w Czechach dostępne będą pierwsze kanały w nowym standardzie naziemnej telewizji cyfrowej. Emisja będzie prowadzona z nadajnika Praga - Žižkov.

ciąg dalszy: http://satkurier.pl/news/156837/pierwsz ... radze.html

U nas też prędzej czy później będzie musiało to nastąpić.

Re: DVB-T2 / HEVC

: 23 lutego 2017, o 15:00
autor: VITEK2442
W przejścowym muxu nie będa stacje tv ale plansze kontrolne lub ad-hoc pętle.Radiokomunikace będa testowali i ustawiali SFN.

Re: DVB-T2 / HEVC

: 3 czerwca 2017, o 22:01
autor: K63
Wirtualnemedia.pl pisze:W poniedziałek podczas trwającej Konferencji PIKE przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski zapowiedział, że w latach 2017-2022 regulator zamierza w większym stopniu skupić się na rozwoju radia cyfrowego niż naziemnej telewizji cyfrowej.
(...)
W planach KRRiT na najbliższe pięć lat ujęto kwestie związane ze zmianą standardu nadawania sygnału telewizyjnego z DVB-T na DVB-T2 z podniesieniem jakości z SD do HD oraz zastosowaniem sposobu kompresji High Efficiency Video Coding (HEVC). Krajowa Rada nie przewiduje jednak nadmiernego rozszerzania oferty programowej naziemnej telewizji cyfrowej.
- Nie planujemy jakiegoś szczególnego rozszerzenia rynku bezpłatnej telewizji naziemnej. To jest duża wskazówka w stronę nadawców, jak ten rynek widzimy - podkreślał Kołodziejski.
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kr ... i-cyfrowej

Re: DVB-T2 / HEVC

: 27 czerwca 2017, o 13:53
autor: Krosnoludek
Nowe emisje DVB-T2 w Czechach: http://satkurier.pl/news/160685/nowe-em ... chach.html

A u nas nic w tej sprawie się nie dzieje, by ustalić nowy standard na jaki przejdziemy, a co dopiero o wdrożeniu.

Re: DVB-T2 / HEVC

: 27 czerwca 2017, o 16:08
autor: JaroslawMroczkowski
Dzieje się, może trochę wolno, ale się dzieje, tylko na razie nie ogłasza.
Konsultacji projektów dokumentów spodziewam się na przełomie roku ...

Re: DVB-T2 / HEVC

: 27 czerwca 2017, o 20:51
autor: Krosnoludek
O, to w gronie eksperckim jest już pomału przygotowywana specyfikacja przyszłego STB, czy też telewizorów. Nie zapomnijcie o HbbTV (najlepiej by to było obowiązkowe :) w końcu internet w domu prawie każdy posiada ), bo jak wiadomo pasmo telewizyjne jest nam cały czas podkradane.
Na dzień dzisiejszy niema nic nowszego od DVB-T2 i kodeka HEVC i nic nowszego na najbliższe lata się nie zapowiada ?

Pomyślcie jednak o naklejce na przyszłe STB i telewizory, skoro w innych państwach to się sprawdziło, to dlaczego u nas miałby się nie sprawdzić ?, później nie będzie takich problemów jak obecnie z DD+, bo nie wszystkie sprzęty to mają i nadawcy utrzymują równolegle niepotrzebnie fonię w MPEG.

DVB-T2 / HEVC

: 28 czerwca 2017, o 10:20
autor: JaroslawMroczkowski
To nie jest zasługa naklejki tylko woli współpracy uczestników rynku albo skutecznej egzekucji prawa. Zawsze znajdzie się ktoś, kto albo zrobi podobną naklejkę albo do testów da inną wersję urządzenia niż do sprzedaży albo ... jak bedą chcieli i mogli to i tak oszukają klientów.
A dodatkowo takie naklejowanie to koszty dla producenta/importera. Przecież trzeba utrzymać całą organizację zarządzającą procesem, a to przełoży się na koszt produktu.

Podobnie jest choćby ze znakiem CE. Jest prawo, są procedury, nie ma bezwzględnej egzekucji i wiele produktów, nawet w Polskich sklepach, to 'China Export'. Przyjrzycie się będąc w jakimś supermarkecie.

U nas też, było rozporządzenie, ale nie było ani jednej kontroli na zgodność parametrów. Tylko raz UKE zrobiło nalot, ale badali tylko zgodność formalną (papiery i oznakowanie) oraz EMC.

W takiej sytuacji żaden proces certyfikacji i znakowania produktów nie pomoże. Zawsze ktoś będzie oferował 'takie samo albo nawet lepsze' za niższa cenę i znajdzie klienta skuszonego drobną oszczędnością przy zakupie.

Re: DVB-T2 / HEVC

: 28 czerwca 2017, o 14:03
autor: Kolor
Krosnoludek pisze:...Nie zapomnijcie o HbbTV (najlepiej by to było obowiązkowe :) w końcu internet w domu prawie każdy posiada ), bo jak wiadomo pasmo telewizyjne jest nam cały czas podkradane.
Pomyślcie jednak o naklejce na przyszłe STB i telewizory, skoro w innych państwach to się sprawdziło, to dlaczego u nas miałby się nie sprawdzić?, później nie będzie takich problemów jak obecnie z DD+, bo nie wszystkie sprzęty to mają i nadawcy utrzymują równolegle niepotrzebnie fonię w MPEG.
To ja sobie pozwolę, komunę mamy czy co? Jakie obowiązkowe? Odgórne sterowanie skończyło się. Nadawca dostaje koncesje i wszystkie związane z tym procesem ustalenia, powinny być dobrowolne ze wszystkich stron. Jedyny obowiązek, to trzymanie się ustaleń, bo to już umowa z określonym obowiązkiem. Naklejek w swoim życiu widziałem już wiele i większość nie ma nic wspólnego z zawartością pudełka. Zwolnienie pasma z MPEG też nie może być obowiązkowe, w końcu to fonia danego nadawcy i w jego strumieniu, jak chce tak nadawać to jego sprawa. Może tak ma taniej. Mieszkam w dość dużym bloku i widzę że może 5% odbiorców wykorzystuje DD+, reszcie jest najzwyczajniej obojętne jaki strumień fonii do nich dociera. To pytam, w czyim imieniu ma być zakaz nadawania MPEG? Proszę też nie mieć nadawców za idiotów, oni najlepiej będą wiedzieć czego chcą, mają od tego wykształconych ludzi. Nawet jeśli uznamy że przy MUX8 popełniono błędy, to na tych błędach pewnie się nauczą. Tak naprawdę to MUX8 jest pierwszym i jedynym doświadczeniem wejścia w ten biznes, reszta (MUX1-3) Miał już ustabilizowany rynek odbiorców i jako przykład służyć nie mogą.

Re: DVB-T2 / HEVC

: 22 lipca 2017, o 15:32
autor: DVB-T(2) INQUIRING
Chorwacja planuje przejść na DVB-T2 HEVC w 2019

"Ogłoszenie zalecenia jest jednym z warunków wstępnych wprowadzenia specjalnego logo dla odbiorników DVB-T2, które zagwarantuje zgodność ze standardem emisji w Chorwacji. Wybór logo, a także określenie procesu certyfikacji odbiorników na rynku chorwackim, planowane jest na 2018 rok." - To odnośnie dyskusji powyżej.

http://satkurier.pl/news/161312/chorwac ... -2019.html

Re: DVB-T2 / HEVC

: 23 lipca 2017, o 17:53
autor: Krosnoludek
No i jak widać, kolejne państwo wprowadza oznaczenia tunerów odpowiednią naklejką, więc dlaczego to u nas miałoby się nie sprawdzić ? , jak inaczej ustrzec się przed nieodpowiednim sprzętem na rynku, tak jak to było z tunerami bez HD oraz DD+ i późniejszymi z tym kłopotami.

Re: DVB-T2 / HEVC

: 23 lipca 2017, o 20:18
autor: JaroslawMroczkowski
W jaki sposób logo ma gwarantować zgodność odbiorników?
Jeśli producent/importer jest uczciwy, to logo nie jest niezbędne. Jeśli pojawią się kombinatorzy, to jak obrazek ma cokolwiek gwarantować, oczywiście poza przychodami tych co będą testować próbki (to nie jest za darmo) i przełożeniem tego kosztu na cenę odbiornika.

Logo na odbiorniku albo oświadczenia, które teoretycznie były wymagane w Polsce, są wizualizacją całego procesu. Jeśli proces nie działa (np. brak skutecznej reakcji na nadużycia), to obrazek daje jedynie złudne poczucie bezpieczeństwa. Najlepszym przykładem znakowana dla samego znakowania jest znak CE i setki produktów w sklepach z oznaczeniem "china export".

Dyskusja nie powinna się zaczynać od logotypu, a od szczegółowych wymagań i definicji procesu zapewnienia zgodności (w tym skutecznych sposobów reagowania na nadużycia).

Na koniec można dać narzędzie marketingowe w postaci obrazka i ewentualnie wskazać, kto będzie zarabiać na testowaniu produktów.
Do wyboru są trzy opcje:
- samocertyfikacja przez producenta/importera
- testy w dowolnym akredytowanym laboratoryjnym
- testy we wskazanym (wskazanych) laboratoriach
Za każdym razem testom zostaną poddane zapewne jedynie jedynie próbki produktów (z konkretną wersją sprzętu i oprogramowania). Zmiana jakiegoś komponentu w produkcji lub aktualizacja oprogramowania może wiele zmienić, ale certyfikat (i logo) dla danego modelu pozostaną...