Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.
- qwerty
- Posty: 3260
- Rejestracja: 9 września 2009, o 16:41
- Miejscowość: Białystok
- Odbiornik: LXDVB101
32LM6300
2x FTE T220 MAX - Instalacja antenowa: dipol szerokopasmowy i biquady
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Krynice
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Narzekacie i narzekacie. Włączcie radio FM. Ja słyszę "przypierdy", zero dynamiki, stereo prawie w ogóle.
- antypyra
- Posty: 2090
- Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
- Miejscowość: Pipidówa
- Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14 - Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol - Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Włącz białostocka Dwójkę i posłuchaj, że na UKF może być lepiej niż myślisz przy odpowiednim dosyle i ustawach toru po drodze. Natomiast poniżej 100 kbps w DAB+ to skandal! Wszystko po to, żeby w.... 12 stacji do muxa i obeżreć się kasą. Trzeba czegoś posłuchać, co wychodzi ponad standardowe 'łupu-cupu" z elektroniczna perkusją, którego zalew mamy wszędzie
- antypyra
- Posty: 2090
- Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
- Miejscowość: Pipidówa
- Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14 - Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol - Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice
Re: DAB+ z RTCN WARSZAWA PKIN
Mamy w nosie docelowe cele PR we muxie. Przedstawiłem powyżej plan 11 stacji w muxie, kierując się dążnością do jakości, zaprezentowania nowych ofert i do rozsądnego kompromisu. Nie da się więcej nadawać w jednym muxie, by nie kaleczyć uszu. External nie jest potrzebny w ofercie DAB+.Ciekaw jestem czy takie parametry da się utrzymać w emisji docelowej, bo słyszy się o umieszczeniu 12 stacji w jednym multipleksie a nawet więcej.
Zanim słuchacz przeszuka automatycznie wstrojony mux i spostrzeże nowe stacje, usłyszy tę pierwszą stację i jeśli będzie kiepsko brzmiała, może się zniechęcić.
Jeśli spośród 1152 kbps, które oferuje mux, tylko 800 kbps ma przypadać na dźwięk, a aż 352 kbps na świecidełka, obrazki i błyskotki, to ja piórkuję ten DAB+. Buszmenami nie jesteśmy i nie oczekujemy od radia błyskotek, lecz dobrego dźwięku.całkowitą pojemność multipleksu wyliczyłem na 800 kbit/s, nie wiem czy dobrze, z tego nie wszystko przypada na audio,
-
- Posty: 1866
- Rejestracja: 19 czerwca 2011, o 08:22
- Nadajnik - obiekt nadawczy: najbliższy maszt GSM
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Dla rozluźnienia proponuję posłuchać Radia Opole w Dab na żywo: (Radio Opole), link wyśledziłem z postu kol DVB_T/S.
Dla tych którzy chcą posłuchać przechwyconych próbek (Zippyshare)
Radio Opole Dab 7m40: (Próbka 1)
Radio Opole Dab 15m40: (Próbka 2).
Uwaga: próbki odtwarzane off-line na kompie brzmią jednak inaczej, transmisja na żywo brzmi lepiej -przynajmniej u mnie. Być może to kwestia używanego kodeka audio albo karty dźwiękowej - nie przykładałem się specjalnie tylko grałem jak leci.
A oto co napisało media info o próbkach: Format: AAC version 2, Overall bitrate 58,3 Kb/s, SBR: Yes, Muxing mode: ADTS, Sampling: 44.1 kHz, Resolution: 16 bit.
Wrażenia subiektywne: słuchałem przez 1,5 godź ..z przyjemnością (szok). Sprzęt do odsłuchu: przypadkowy lap, słuchawki Tonsil, internet Gsm z Playa.
Ani razu nic nie przycięło ani nie trzeszczało.
Jakość dźwięku: typowa dla głośnych stacji komercyjnych, co trochę dziwi w PR. Zauważalnie przycięte wysokie tony w porównaniu do analogu w FM, baza stereo rozciągnięta jak z gumy co zauważył już kol. @ DVB-T/S, ale niewyraźna.
Mimo tych drobnych niedogodności - na tym gatunku muzyki i na słuchawkach ustawionych na max ile wyciągnie karta - brzmi to całkiem dobrze.
Usprawiedliwię się audiofilom: jestem już przyzwyczajony do takiego brzmienia bo często leci w pobliżu i nic nie mogę poradzić.
A z dokuczliwych grzechów: potężny przester na reklamach które dosłownie ryczą i psują cały efekt słuchania.
Dziwi taki sposób nadawania w Polskim Radio. Robi się standard ?
Dla tych którzy chcą posłuchać przechwyconych próbek (Zippyshare)
Radio Opole Dab 7m40: (Próbka 1)
Radio Opole Dab 15m40: (Próbka 2).
Uwaga: próbki odtwarzane off-line na kompie brzmią jednak inaczej, transmisja na żywo brzmi lepiej -przynajmniej u mnie. Być może to kwestia używanego kodeka audio albo karty dźwiękowej - nie przykładałem się specjalnie tylko grałem jak leci.
A oto co napisało media info o próbkach: Format: AAC version 2, Overall bitrate 58,3 Kb/s, SBR: Yes, Muxing mode: ADTS, Sampling: 44.1 kHz, Resolution: 16 bit.
Wrażenia subiektywne: słuchałem przez 1,5 godź ..z przyjemnością (szok). Sprzęt do odsłuchu: przypadkowy lap, słuchawki Tonsil, internet Gsm z Playa.
Ani razu nic nie przycięło ani nie trzeszczało.
Jakość dźwięku: typowa dla głośnych stacji komercyjnych, co trochę dziwi w PR. Zauważalnie przycięte wysokie tony w porównaniu do analogu w FM, baza stereo rozciągnięta jak z gumy co zauważył już kol. @ DVB-T/S, ale niewyraźna.
Mimo tych drobnych niedogodności - na tym gatunku muzyki i na słuchawkach ustawionych na max ile wyciągnie karta - brzmi to całkiem dobrze.
Usprawiedliwię się audiofilom: jestem już przyzwyczajony do takiego brzmienia bo często leci w pobliżu i nic nie mogę poradzić.
A z dokuczliwych grzechów: potężny przester na reklamach które dosłownie ryczą i psują cały efekt słuchania.
Dziwi taki sposób nadawania w Polskim Radio. Robi się standard ?
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
A mnie się wydaje że to właśnie kwestia samplingu, bo przy 48 khz (obecny dźwięk w DAB+ i DVB-T) słychać jeszcze wyraźniej degradację dźwięku przy niskich bitrate, przy 44 khz trochę mniej świerszczy , wiem to z doświadczenia że im więcej Khz tym więcej potrzeba bitrate, może by zrobić takie doświadczenie czy w DAB+ sampling 44 khz wypadłby słuchowo lepiej niż 48 KHz przy obecnym niskim bitrate?adac pisze:brzmi lepiej ... Być może to kwestia używanego kodeka audio ... Sampling: 44.1 kHz
- Maciejek
- Posty: 896
- Rejestracja: 7 lipca 2010, o 14:46
- Miejscowość: S-ów
- Odbiornik: Philips 7334, Sony A90K
- Instalacja antenowa: YAGI-UDA Hirshmann, LOG_PER Emme Esse, instalacje pasywne
- Nadajnik - obiekt nadawczy: Skrzyczne, Kosztowy, Lysá Hora
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
No to kolej na mnie. Chciałbym wyrazić tu swoją opinię z odsłuchu Multiplexu PR z nadajnika w Katowicach (lokalizacja nie ma tu większego znaczenia ale gwoli ścisłości).
Tor odsłuchowy:
Odbiornik DAB+: Onkyo T-4030
Wzmacniacz: Harman/Karon HK980
Kolumny: Canton z serii ERGO
i słuchawki: Sencheiser HD800 oraz HD555
Należy tutaj wspomnieć, że ów tuner wyposażony jest w doceniony przetwornik a/c Wolfsona oraz technologię odwzorowania dźwięku VLSC (Vector Linear Shaping Cirsuitry). Dodam jeszcze ważną rzecz audiofilem nie jestem i za takowego się nie uważam aczkolwiek dźwięk i w ogóle radio zawsze było dla mnie ważne i stanowiło przyjemną odskocznię od codziennego tumultu. A zatem moje subiektywne wnioski są następujące:
Ważną rzeczą jest jak sam odbiornik radzi sobie z konwersją dźwięku do formy "słyszalnej". Jak wiadomo odpowiada za to przede wszystkim sam przetwornik a/c oraz kolejne elementy aż po głośniki/słuchawki skończywszy. Tutaj działanie samego odbiornika jest wzorowe. Co do samego dźwięku czy to DAB czy FM (jako odniesienie na tym samym tunerze) to można uznać, że jest na akceptowalnym poziomie. Słychać różnicę w zawężeniu pasma od góry na niekorzyść DAB`u ale specjalnie to nie przeszkadza w odbiorze. Artykułowane słowa przez prezenterów radiowych brzmią na dosyć wyrównanym poziomie, szczególnie ładne są tu sybilanty (czyli nasze świszczące głoski) brzmiące bardzo naturalnie. Wyjątkiem są audycje Jedynki ale tam uważam sygnał jest zepsuty już na wyjściu ze studia czy to do DAB`u czy do FM. Dynamika, uważam, również ma nieco szerszy zakres w wersji cyfrowej niż w FMie. Ogólnie dobrze brzmiące stacje to naturalnie Dwójka to nie tylko zasługa największego bitratu ale również już sygnału źródłowego kolejno program Trzeci i Czwarty. Stacje PR 24 i Rytm szczególnie w materiale niosącym większą ilość informacji słychać artefakty czyli jak widać pasmo przeznaczone dla nich jest zbyt małe.
Podsumowując, mając na uwadze powtarzane chyba przez wszystkich użytkowników forów uwagi o tragicznej jakości uważam, że nasz pierwszy DAB PR brzmi całkiem przyzwoicie rzekłbym nawet porównywalnie z analogiem. Nie przeszkadza tu lekko przycięta góra pasma, która niejako w całym spektrum rekompensowana jest większą dynamiką. Ogólnie ja osobiście, na przekór wszystkim patrzącym na cyferki bitratu, polecam.
Tor odsłuchowy:
Odbiornik DAB+: Onkyo T-4030
Wzmacniacz: Harman/Karon HK980
Kolumny: Canton z serii ERGO
i słuchawki: Sencheiser HD800 oraz HD555
Należy tutaj wspomnieć, że ów tuner wyposażony jest w doceniony przetwornik a/c Wolfsona oraz technologię odwzorowania dźwięku VLSC (Vector Linear Shaping Cirsuitry). Dodam jeszcze ważną rzecz audiofilem nie jestem i za takowego się nie uważam aczkolwiek dźwięk i w ogóle radio zawsze było dla mnie ważne i stanowiło przyjemną odskocznię od codziennego tumultu. A zatem moje subiektywne wnioski są następujące:
Ważną rzeczą jest jak sam odbiornik radzi sobie z konwersją dźwięku do formy "słyszalnej". Jak wiadomo odpowiada za to przede wszystkim sam przetwornik a/c oraz kolejne elementy aż po głośniki/słuchawki skończywszy. Tutaj działanie samego odbiornika jest wzorowe. Co do samego dźwięku czy to DAB czy FM (jako odniesienie na tym samym tunerze) to można uznać, że jest na akceptowalnym poziomie. Słychać różnicę w zawężeniu pasma od góry na niekorzyść DAB`u ale specjalnie to nie przeszkadza w odbiorze. Artykułowane słowa przez prezenterów radiowych brzmią na dosyć wyrównanym poziomie, szczególnie ładne są tu sybilanty (czyli nasze świszczące głoski) brzmiące bardzo naturalnie. Wyjątkiem są audycje Jedynki ale tam uważam sygnał jest zepsuty już na wyjściu ze studia czy to do DAB`u czy do FM. Dynamika, uważam, również ma nieco szerszy zakres w wersji cyfrowej niż w FMie. Ogólnie dobrze brzmiące stacje to naturalnie Dwójka to nie tylko zasługa największego bitratu ale również już sygnału źródłowego kolejno program Trzeci i Czwarty. Stacje PR 24 i Rytm szczególnie w materiale niosącym większą ilość informacji słychać artefakty czyli jak widać pasmo przeznaczone dla nich jest zbyt małe.
Podsumowując, mając na uwadze powtarzane chyba przez wszystkich użytkowników forów uwagi o tragicznej jakości uważam, że nasz pierwszy DAB PR brzmi całkiem przyzwoicie rzekłbym nawet porównywalnie z analogiem. Nie przeszkadza tu lekko przycięta góra pasma, która niejako w całym spektrum rekompensowana jest większą dynamiką. Ogólnie ja osobiście, na przekór wszystkim patrzącym na cyferki bitratu, polecam.
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Takomym przetwornikiem w komputerze jest karta dźwiękowa, nie polecam więc słuchania DAB+ na "pierdzącym" laptopie, ja słucham na karcie creative w stacjonarnym, wydaje mi się że taki zestaw do odbioru radia cyfrowego jest najtańszy niż bym miał kupować porządny stacjonarny odbiornik dab za 1000 zł.Maciejek pisze:przetwornik a/c
Wiadomo że bitrate to nie wszystko, przecież wszyscy audiofile to wiedzą że jakość cyfrowego radia nie zależy tylko i wyłącznie od bitrate, co widać po Esce TV albo Polo TV, mają niby bitrate 256 kbps i co z tego? Skoro dźwięk można przesterować, dobry dźwięk to także odpowiednie jego przygotowanie w studio, ustawienie odpowiednich ustawień.Maciejek pisze:cyferki bitratu
Właśnie w tej chwili posłuchajcie sobie programu 2 zarówno w DAB+ jak i na FM, przy mowie (przekleństwo) świerszczy jakby wszystkie wysokie tony miały zawyżone dB i to już nie zależy od bitrate, bo problem jest identyczny zarówno w analogu jak i cyfrze, tu jest coś zrąbane w studio przy danej audycji bądź nagraniu!
To co leci teraz w programie 2 uważam za niedopuszczalne
Dźwięk można zrąbać na każdym etapie, w studio, na stole emisyjnym, lub podczas przygotowywania audycji, można źle ustawić gałki na eqalizerze, popełnić błąd ustawiając niewłaściwe parametry w kompresorze, w ogóle nie stosować "normalizera" i niech leci jak na esce tv, gdzie 1 utwór będzie odtwarzany prawidłowo a drugi głośniej nagrany (więcej dB) przesteruje cały przekaz i zamiast dźwięku będzie groch z kapustą, można wszystkie dźwięki "zlać ze sobą" albo zastosować kompresję dynamiki dla potrzeby sygnału MPX (orbany) i wyjdzie RMF czy inna Eska by zmieścić się np. w 32 Khz dla FM i grać jak najgłośniej ze wszystkich.
Dobry dźwięk to jest wyższa sztuka.
- antypyra
- Posty: 2090
- Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
- Miejscowość: Pipidówa
- Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14 - Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol - Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Niewątpliwie to ostatnie stwierdzenie jest słuszne.
Ale nie znaczy, że np. ja mam zły sprzęt i rozwalonego, lichego laptopa. Nie mam tylko tunera, a DAB odbieram na Dualu 4 i na nieco lepszym dźwiękowo Sangeanie DPR17.
Mnie nie zadawala to, że "już" jest lepiej w polskim DAB-ie niż w Norwegii lub UK, bowiem długo obserwowane praktycznie testy dowiodły także, że:
1. 128 kbps to bitrate, OD KTÓREGO zaczyna się przy kodeku AAC dobry dźwięk i muzyczne stacje powinny mieć większy.
2. Poniżej 100 kbps w AAC stereo nie można w ogóle zadawalająco słuchać, bo sztuczność i artefakty kompresji zabiją dźwięk.
3. Stacje gadające mogą być mono i można zaoszczędzić pasmo dla bardziej wymagającej treści audycji. To akurat zrealizowano, ale tylko częściowo, bo muzyczne nie dostały więcej. Trójka 112 kbps. Toż to żenada. Odchodzi jeszcze ileś kbps na EPG.
4. SBR można użyć, ale nie dla stacji muzycznych.
Forsowanie w przyszłości 12 stacji w muxie, bo chyba dlatego nie podwyższa się parametrów, to nieporozumienie. Jeśli teraz przyzwyczailibyśmy się do wysokiej próby dźwięku, zauważylibyśmy obniżenie parametrów w momencie przybywania następnych stacji.
Oczywiście wszystkie uwagi o jakości przygotowania materiału w studiu i na wszystkich etapach prowadzących do nadania programu po odbiór są słuszne.
Jest też ważna konkluzja. Warto mieć tuner. Konkretnie Onkyo T 4030.
Ale nie znaczy, że np. ja mam zły sprzęt i rozwalonego, lichego laptopa. Nie mam tylko tunera, a DAB odbieram na Dualu 4 i na nieco lepszym dźwiękowo Sangeanie DPR17.
Mnie nie zadawala to, że "już" jest lepiej w polskim DAB-ie niż w Norwegii lub UK, bowiem długo obserwowane praktycznie testy dowiodły także, że:
1. 128 kbps to bitrate, OD KTÓREGO zaczyna się przy kodeku AAC dobry dźwięk i muzyczne stacje powinny mieć większy.
2. Poniżej 100 kbps w AAC stereo nie można w ogóle zadawalająco słuchać, bo sztuczność i artefakty kompresji zabiją dźwięk.
3. Stacje gadające mogą być mono i można zaoszczędzić pasmo dla bardziej wymagającej treści audycji. To akurat zrealizowano, ale tylko częściowo, bo muzyczne nie dostały więcej. Trójka 112 kbps. Toż to żenada. Odchodzi jeszcze ileś kbps na EPG.
4. SBR można użyć, ale nie dla stacji muzycznych.
Forsowanie w przyszłości 12 stacji w muxie, bo chyba dlatego nie podwyższa się parametrów, to nieporozumienie. Jeśli teraz przyzwyczailibyśmy się do wysokiej próby dźwięku, zauważylibyśmy obniżenie parametrów w momencie przybywania następnych stacji.
Oczywiście wszystkie uwagi o jakości przygotowania materiału w studiu i na wszystkich etapach prowadzących do nadania programu po odbiór są słuszne.
Jest też ważna konkluzja. Warto mieć tuner. Konkretnie Onkyo T 4030.
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Pewnie tak, ale ...antypyra pisze:128 kbps to bitrate, OD KTÓREGO zaczyna się przy kodeku AAC dobry dźwięk i muzyczne stacje powinny mieć większy
jako że kończy mi się mój prywatny czas na długie wywody więc krótko podsumuję, myślę że niedługo lepsza jakość radia będzie jak zwykle tylko u płatnych operatorów TV SAT, tak jak TVP1 HD i TVP2 HD znikną (cenię je z wiadomych względów, nie z powodu sztucznego HD - upscalingu ale dlatego że mają bitrate video takie jakie powinien mieć przekaz w rozdzielczości SD, powyżej 6000 kbps ) tak też cenię poczciwe radio FM bo niestety ale proszę zobaczyć jakie ma przepływności polskie radio na satelicie i jak na razie w UKFie (UKF też pędzony jest już cyfrowo ale bitrate o wiele większe niż w DAB)
Naziemnie pomału robi się taki sam bajzel jak w internecie, czyli głupawe filmiki puszczane w TV, "hity kinowe" marnej jakości, a w radiu kiepska muzyczka albo jakość streamów z internetu, widzę że zarówno treści w DVB-T jak i jakość dźwięku ku temu zmierzają że będziemy mieli taki jakby onetowsko-porn-youtubowy internet naziemny za darmochę by ludzie zgłupieli i ogłuchli.
Podsumowując:
Już od tygodnia słucham polskiego radia przez DAB+, dzisiaj włączyłem sobie analogowy FM, no po prostu bajka a dźwięk w niektórych stacjach lokalnych naprawdę jest porządny, miłe i przyjemne dla ucha i relaksujące, odprężające po tygodniu ciężkiej roboty to jedynie polskie radio na UKF.
Może w tym zwariowanym świecie chodzi o jeszcze większe rozdrażnianie ludzi kiepską jakością dźwięku i stąd DAB+?
Najbardziej odstresowujące po kodekach HEE-AAC v2 było dla mnie puszczenie sobie moich co dzień używanych MP3 320 kbps (przy ich tworzeniu zawsze stosuję z parametrami bez join stereo, jakość na bardzo wysoka oraz CBR, "obce" pliki przyjmuję najchętniej tylko do 192 kbps nie mniej), jeden taki mój plik waży około 10 megabajtów.
Od święta mam zgrane do PCM płyty CD, pliki FLAC czy DTS
http://pl.wikipedia.org/wiki/Digital_Theatre_System
A będąc w posiadaniu płyt HDCD
http://pl.wikipedia.org/wiki/HDCD
np. taki MODERN TALKING czy inne utwory (złote przeboje) zgrane z płyt winylowych lub symfonia Beethovena w PCM 96 KHz / 24 bit cudownie brzmią, jak w prawdziwej sali koncertowej. A filmy albo teledyski? Tylko 448 kbps AC3 i mam prawdziwe kino domowe.
Nie ... myślę że radio DAB+ jest nie dla mnie.
Dziękuję za uwagę, pozdrawiam.
-
- Posty: 42
- Rejestracja: 29 września 2013, o 21:17
- Odbiornik: Evolve Galaxy DVB-T
Sangean DDR-31plus dab+ - Instalacja antenowa: antena kierunkowa Opticum AX1000+ bez wzmacniacza
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTNC Katowice-Kosztowy
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
To ja proponuje posłuchać sobie na radiu Sangean DDR-31plus radio w drewnianej obudowie ale jakość dzwięku jest zadawalająca,wiadomo że tuner będzie lepszym rozwiązaniem do słuchania w dab+antypyra pisze:Niewątpliwie to ostatnie stwierdzenie jest słuszne.
Ale nie znaczy, że np. ja mam zły sprzęt i rozwalonego, lichego laptopa. Nie mam tylko tunera, a DAB odbieram na Dualu 4 i na nieco lepszym dźwiękowo Sangeanie DPR17.
- Max van Org
- Posty: 1383
- Rejestracja: 29 listopada 2010, o 17:54
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Nagrywać czy zapisywać strumień na twardym dysku? Po co nagrywać, przecież można ściągnąć podcasty. Ściągnij sobie DAB Player, kliknij na czerwoną kropkę i zapisz radio prosto z DAB-u. http://radioforum.foren.mysnip.de/read. ... 841,page=1mejson pisze:adac pisze: Bo inaczej nie będzie już nikt z radia nagrywać...
-
- Posty: 214
- Rejestracja: 24 grudnia 2011, o 13:33
- Odbiornik: SDRplay, Nesdr mini 2, Dual Dab 4, Samsung 32"
- Instalacja antenowa: Discone # 3-el UKF # Ant.Logarytm. # Yagi UHF
- Nadajnik - obiekt nadawczy: Chorągwica, Krzemionki, Wieża Ciśnień
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Nie każdy nadawca oferuje podcasty.
- Max van Org
- Posty: 1383
- Rejestracja: 29 listopada 2010, o 17:54
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Jest sposób na takich nadawców: bojkot! Po prostu nie słuchać już rozgłośni które nie udostępniają audycji w internecie. Radio linearnie denerwuje. W kółko nadają informacje dla kierowców chociaż jest TMC i TMEG. Informacje nie są przekazywane w sposób przydany dla kierowcy. W radiu brakuje po prostu porządnej treści.
Re: DAB+ z RTCN WARSZAWA PKIN
@ PYRA = protestuję, przeciwko propozycji wyrzuceniu External z MUX. Dla mnie jest to kapitalny pomysł, aby posłuchać audycji po ang, niem, ros. Polacy ledwo dukają po angielsku. Ten program ma wartości edukacyjne i trzeba go rozszerzyć na format INTERNATIONAL, tzn. włączyć również retransmisje BBC,NPR czy ABC itd. Pamiętajcie też, że do Polski przyjeżdza rocznie kilka milionów turystów, a oni o Polsce mają niestety prawie zerowe pojęcie.
- antypyra
- Posty: 2090
- Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
- Miejscowość: Pipidówa
- Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14 - Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol - Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Jestem antypyra.
Pyra to ktoś inny i jest dziś bardzo grzeczny i jest za jakością dźwięku i obrazu. Aż się zdziwiłem.
A ja protestuję przeciw temu protestowi. Niech się uczą języków z płyt i innych materiałów doskonale nagranych. A w DAB, gdzie jest mała binarna wydajność muxa, niech cenne pasmo idzie pod stacje muzyczne. I tyle!
Pyra to ktoś inny i jest dziś bardzo grzeczny i jest za jakością dźwięku i obrazu. Aż się zdziwiłem.
A ja protestuję przeciw temu protestowi. Niech się uczą języków z płyt i innych materiałów doskonale nagranych. A w DAB, gdzie jest mała binarna wydajność muxa, niech cenne pasmo idzie pod stacje muzyczne. I tyle!
Takie wypowiedzi też. Istotą radia jest linearność i bycie on-line ze słuchaczem. Podcasty można traktować jako istotne uzupełnienie oferty. Inaczej radio zamieni się w jeden wielki torrent, albo co gorsza mule.Radio linearnie denerwuje. W kółko nadają informacje dla kierowców chociaż jest TMC i TMEG. Informacje nie są przekazywane w sposób przydany dla kierowcy. W radiu brakuje po prostu porządnej treści.
-
- Posty: 50
- Rejestracja: 17 lipca 2012, o 17:12
- Instalacja antenowa: antena ferrytowa
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RCN Solec Kujawski (AM)
Re: DAB+ z RTCN WARSZAWA PKIN
Czemu więc nie protestowałeś, kiedy wyłączali transmisje w tych językach na falach krótkich? Te audycje miały dobrą opinię wśród słuchaczy zagranicznych, ja zresztą też ich chętnie słuchałem. Do słuchania BBC i ABC też nie trzeba (jeszcze!) radia z DAB.ursyn pisze:@ PYRA = protestuję, przeciwko propozycji wyrzuceniu External z MUX. Dla mnie jest to kapitalny pomysł, aby posłuchać audycji po ang, niem, ros. Polacy ledwo dukają po angielsku. Ten program ma wartości edukacyjne i trzeba go rozszerzyć na format INTERNATIONAL, tzn. włączyć również retransmisje BBC,NPR czy ABC itd.
- mejson
- Posty: 60
- Rejestracja: 20 lutego 2013, o 23:26
- Odbiornik: Panasonic TV do DVB-T,
Dual DAB do DAB+ - Instalacja antenowa: Antena kierunkowa na dachu 4 piętrowego budynku
- Nadajnik - obiekt nadawczy: Warszawa PKiN
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
No wreszcie! Doczekałem się recenzji odsłuchu DAB+ od kogoś, kto posiada lepszy sprzęt niż radio przenośne czy tuner USB!Maciejek pisze: Tor odsłuchowy:
Odbiornik DAB+: Onkyo T-4030
Wzmacniacz: Harman/Karon HK980
Kolumny: Canton z serii ERGO
i słuchawki: Sencheiser HD800 oraz HD555
Sam będąc maniakiem jakości dźwięku i słuchania Polskiego Radia bałem się, że nie będę tego mógł pogodzić przy odbiorze DAB+ tak, jak udaje mi się to podczas odbioru FM.
Dla dobrego FM zrobiłem, co mogłem - zamontowałem wysoko antenę pozwalającą mi odbierać Trójkę i Dwójkę bez szumów i kupiłem dobry tuner (Denon TU-1500RD).
W przypadku FM nie mam wątpliwości - lepszy tuner zapewnia lepsze brzmienie radia.
Czy przy słabym nadawaniu DAB+ też?
No to mnie pocieszyłeś, wygląda na to, że porządny tor odbioru i zwłaszcza przetwornika c/a mogą dużo w odbiorze DAB+ poprawić.Ważną rzeczą jest jak sam odbiornik radzi sobie z konwersją dźwięku do formy "słyszalnej". Jak wiadomo odpowiada za to przede wszystkim sam przetwornik a/c oraz kolejne elementy aż po głośniki/słuchawki skończywszy. Tutaj działanie samego odbiornika jest wzorowe. Co do samego dźwięku czy to DAB czy FM (jako odniesienie na tym samym tunerze) to można uznać, że jest na akceptowalnym poziomie. Słychać różnicę w zawężeniu pasma od góry na niekorzyść DAB`u ale specjalnie to nie przeszkadza w odbiorze. Artykułowane słowa przez prezenterów radiowych brzmią na dosyć wyrównanym poziomie, szczególnie ładne są tu sybilanty (czyli nasze świszczące głoski) brzmiące bardzo naturalnie. Wyjątkiem są audycje Jedynki ale tam uważam sygnał jest zepsuty już na wyjściu ze studia czy to do DAB`u czy do FM. Dynamika, uważam, również ma nieco szerszy zakres w wersji cyfrowej niż w FMie. Ogólnie dobrze brzmiące stacje to naturalnie Dwójka to nie tylko zasługa największego bitratu ale również już sygnału źródłowego kolejno program Trzeci i Czwarty. Stacje PR 24 i Rytm szczególnie w materiale niosącym większą ilość informacji słychać artefakty czyli jak widać pasmo przeznaczone dla nich jest zbyt małe.
Podsumowując, mając na uwadze powtarzane chyba przez wszystkich użytkowników forów uwagi o tragicznej jakości uważam, że nasz pierwszy DAB PR brzmi całkiem przyzwoicie rzekłbym nawet porównywalnie z analogiem. Nie przeszkadza tu lekko przycięta góra pasma, która niejako w całym spektrum rekompensowana jest większą dynamiką. Ogólnie ja osobiście, na przekór wszystkim patrzącym na cyferki bitratu, polecam.
Jeśli nagrywasz z radia, to może przesłałbyś próbki nagrania Dwójki i Trójki z toru m.cz. - po zadziałaniu przetwornika?
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Jeżeli raz coś sie wytnie - to się wytnie. Tego już nie ma! To powinni sobie uzmysłowić wszyscy zwolennicy kompresji - każdej! Najlepsze kodeki (których i tak większość z nas nie ma i nie będzie mieć ze względu na cenę) poprawią (do interpolują) 15-18 % straty.
Odtworzenie płyty analogowej, czy CD na antenie FM - będzie miało większą wartość akustyczną niż spuszczenie do aac+ 112 kb/s. Wcale nie jest prawdą, że sygnał cyfrowy "nie ma szumów". Ma, na mniejszym poziomie ale ma. Szumy kwantyzacji, szum "różowy" dodawany do CD, szumy przetwornika c/a, wzmacniaczy wstepnych m.cz. itd.
Nawet przerobienie - jak to ktoś zauważył wyżej - z 48 kHz PCM na 44,1 kHz PCM daje się odczuć. A przecież - w porównaniu do kompresji - wycina się niewiele.
Odtworzenie płyty analogowej, czy CD na antenie FM - będzie miało większą wartość akustyczną niż spuszczenie do aac+ 112 kb/s. Wcale nie jest prawdą, że sygnał cyfrowy "nie ma szumów". Ma, na mniejszym poziomie ale ma. Szumy kwantyzacji, szum "różowy" dodawany do CD, szumy przetwornika c/a, wzmacniaczy wstepnych m.cz. itd.
Nawet przerobienie - jak to ktoś zauważył wyżej - z 48 kHz PCM na 44,1 kHz PCM daje się odczuć. A przecież - w porównaniu do kompresji - wycina się niewiele.
- Max van Org
- Posty: 1383
- Rejestracja: 29 listopada 2010, o 17:54
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Mógłbyś wytłumaczyć różnicę między tunerem USB a odbiornikiem Onkyo? Sygnał z odbiornika USB można tak samo przesłać kablem koncentryczny albo przez TOS-Link do wieży. Pozostaje pytanie w jaki sposób wpływa Onkyo T-4030 na sygnału cyfrowy przed przesłaniem jego do gniazdka. Czy odbiornik USB z oprogramowaniem od Frauenhofera jest groszy od takiego Onkyo, w którym nie wiadomo jaki kodek jest używany. W końcu wiele osób chce poznać dźwięk dostarczany przez DAB a nie to co można z niego zrobić po przetworzeniu w drogim odbiorniku.mejson pisze: Doczekałem się recenzji odsłuchu DAB+ od kogoś, kto posiada lepszy sprzęt niż radio przenośne czy tuner USB!
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym - dyskusja o kompresji
Postanowiłem że nie będę ukrywał prawdy i powiem że dzisiaj wpadł do mnie znajomy, który chciał posłuchać radia DAB+ z odbiornika USB komputera, na karcie dźiękowej Creative i słuchawkach od Philipsa, o mało nie spadł z krzesła i powiedział że to ja jestem głuchy, że dźwięk jest super.
Pewnie wielu ludzi może powiedzieć podobnie jak zakupi odbiorniki, szczególnie pokolenie, które wychowało się na MPtrójkach lub przygłuche.
Niestety ale audiofill to audiofil (zboczenie zawodowe) i dobre ucho wychwyci każdy detal i każdy błąd, w dodatku jak ktoś prowadzi na dodatek usługi audio-video, ten wie że dźwięk musi być naprawdę dopieszczony (nie tylko jeśli chodzi o sprzęt, mikrofony, itp.) i niestety dla takich ludzi jak ja, kodek HEE-ACAC v2 od 112 kbps w dół jest niewystarczające, ja bym takiego czegoś ludziom nie dał. Na dodatek dziś w radiu rytm przy "nowocześniejszej" muzyce usłyszałem lekki przester podobny do tego, który występuje w pewnych momentach w klipach na esce
Pewnie wielu ludzi może powiedzieć podobnie jak zakupi odbiorniki, szczególnie pokolenie, które wychowało się na MPtrójkach lub przygłuche.
Niestety ale audiofill to audiofil (zboczenie zawodowe) i dobre ucho wychwyci każdy detal i każdy błąd, w dodatku jak ktoś prowadzi na dodatek usługi audio-video, ten wie że dźwięk musi być naprawdę dopieszczony (nie tylko jeśli chodzi o sprzęt, mikrofony, itp.) i niestety dla takich ludzi jak ja, kodek HEE-ACAC v2 od 112 kbps w dół jest niewystarczające, ja bym takiego czegoś ludziom nie dał. Na dodatek dziś w radiu rytm przy "nowocześniejszej" muzyce usłyszałem lekki przester podobny do tego, który występuje w pewnych momentach w klipach na esce