Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.
- JaroslawMroczkowski
- Administrator
- Posty: 2596
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompres
W Polsce nie ma radia w DVB-T.
A czy zastanawiałeś się co mają twoje pytania do tematu tego wątku?
A czy zastanawiałeś się co mają twoje pytania do tematu tego wątku?
- antypyra
- Posty: 2090
- Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
- Miejscowość: Pipidówa
- Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14 - Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol - Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompres
Radio było w DVB-T parę lat temu, gdy telewizja cyfrowa była jeszcze w fazie testów. Odbierałem programy ogólnopolskie PR w ramach muxa DVB-T z PKiN. O ile dobrze pamiętam, był to rok 2008. Oczywiście nie był to DAB, bo inny był kodek i przepływność. Z tej opcji zrezygnowano, ale na pewno można powiedzieć, że jakość dźwięku radia w DVB-T nie wzbudzała wątpliwości, jakie teraz są przy DAB-ie.ryszard48 pisze:Posiadam lcd sharp LE752V z funkcją radio czy jest możliwość słuchanie radia DAB z Katowic jeśli tak to jak dostroić stacje
W odbiorze stacjonarnym z elegancką anteną zewnętrzną radio w ramach DVB-T mogłoby być dobrym rozwiązaniem. Gorzej z odbiorem w ruchu.
- DVB-T/S
- Posty: 2653
- Rejestracja: 24 października 2011, o 19:27
- Odbiornik: Tuner w kompie i 2 TV + STB
- Instalacja antenowa: Antena telewizyjna profesjonalna UHF ATV 21/21-60, 65km
- Nadajnik - obiekt nadawczy: Ślęża
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompres
I tu chodzi tylko o ten kluczowy parametr jakim jest możliwość odbioru w ruchu (samochód itd.).
Jak by nie robić cyfrowa jakość aby była równa analogowej i jednocześnie umożliwiała odbiór w ruchu nie uniemożliwi większego upakowania stacji niż w analogu.
Jak by nie robić cyfrowa jakość aby była równa analogowej i jednocześnie umożliwiała odbiór w ruchu nie uniemożliwi większego upakowania stacji niż w analogu.
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 1 lutego 2014, o 21:52
- Odbiornik: KENWOOD KDC-DAB4551U
DUAL DAB 14 (nie 4!)
Toshiba 40TL933 - Instalacja antenowa: 19-elementowa 19/21-69
KENWOOD CX-DAB1 - Nadajnik - obiekt nadawczy: Trzeciewiec, Moniuszki Toruń
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompres
Właśnie testuję SONY Digital Radio XDR-S40DBP, które dziś przyszło kurierem.
Malutkie, prościutkie radyjko...
Dźwięk naprawdę przyzwoity, nie tylko jak na taką zabawkę. Piszę w kategoriach bezwględnych o jakości brzmienia DAB+.
Mam takie szczęście, że w Toruniu pracuje nadajnik DAB i jak się o tym dowiedziałem to musiałem to wypróbować.
Zamówiłem SONY Digital Radio XDR-S40DBP i DUAL DAB 4 dla porównania.
Ten DUAL jeszcze nie przyszedł...
SONY ma znakomity dźwięk na wyjściu słuchawkowym. Używam SENNHEISER HD 380 PRO więc słuchawki niezłe. Na tych słuchawkach prawie wszystko gra dobrze! Ale daje się też wychwycić ewentualne niedoskonałości dźwięku. Na wszystkich programach bitrate jest 128kbs tylko na trójce jest 112kbs. Nie słyszę różnicy. W porównaniu z FM DAB+ brzmi po prostu lepiej. Nie chodzi tylko tu odstęp S/N. Stereo jest lepsze, zabarwienie, rozdzielczość, szczegółowość jest po prostu o klasę lepsza.
Teraz słucham Bacha z PR2, jest bardzo przyzwoicie...słychać takie szczegóły jak przewracanie stron partytury....
Malutkie, prościutkie radyjko...
Dźwięk naprawdę przyzwoity, nie tylko jak na taką zabawkę. Piszę w kategoriach bezwględnych o jakości brzmienia DAB+.
Mam takie szczęście, że w Toruniu pracuje nadajnik DAB i jak się o tym dowiedziałem to musiałem to wypróbować.
Zamówiłem SONY Digital Radio XDR-S40DBP i DUAL DAB 4 dla porównania.
Ten DUAL jeszcze nie przyszedł...
SONY ma znakomity dźwięk na wyjściu słuchawkowym. Używam SENNHEISER HD 380 PRO więc słuchawki niezłe. Na tych słuchawkach prawie wszystko gra dobrze! Ale daje się też wychwycić ewentualne niedoskonałości dźwięku. Na wszystkich programach bitrate jest 128kbs tylko na trójce jest 112kbs. Nie słyszę różnicy. W porównaniu z FM DAB+ brzmi po prostu lepiej. Nie chodzi tylko tu odstęp S/N. Stereo jest lepsze, zabarwienie, rozdzielczość, szczegółowość jest po prostu o klasę lepsza.
Teraz słucham Bacha z PR2, jest bardzo przyzwoicie...słychać takie szczegóły jak przewracanie stron partytury....
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompres
SWR pisze: (...)
W porównaniu z FM DAB+ brzmi po prostu lepiej. Nie chodzi tylko tu odstęp S/N. Stereo jest lepsze, zabarwienie, rozdzielczość, szczegółowość jest po prostu o klasę lepsza.
Teraz słucham Bacha z PR2, jest bardzo przyzwoicie...słychać takie szczegóły jak przewracanie stron partytury....
Z tą szczegółowością przy 128kbps to jednak trochę przesadziłeś (albo radyjko FM masz kiepskie).
Przewracanie stron partytury słychać znacznie lepiej na UKF, w dodatku bez artefaktów.
Oczywiście pod warunkiem, że mamy dobry, niezakłócony odbiór FM.
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompres
Właśnie przed chwilą przelatywałem po skali analogowym tunerem FM i jak nastawiłem na radio maryja to była nadawana muzyka klasyczna i powiem jedno: nieporównywalnie lepsza jakość niż programu 2 PR, również analogowego FM. W moim mieście nadaje także inne radio lokalne, katolickie i także jakość muzyki czy nawet zwykłej mowy jest o niebo lepsza niż wszystkich innych stacji na FM po prostu radio to "uspokaja" a nie jak inne "drze się".
Nie wiem jaki mają dosył ale siedziba radia ma bezpośrednią widoczność optyczną z nadajnikiem, więc wydaje mi się że leci dźwięk nieskompresowany PCM prosto z komputera na nadajnik na pewno radiolinią, bo mają takie anteny (brak jakichkolwiek artefaktów kompresji) + dobrze ustawiony processing bez zniekształceń.
Tak więc według mnie jakość dźwięku w DAB+ byłaby naprawdę bardzo dobra i przy obecnym bitrate (128 Kbps) tyle tylko że problem jest po stronie emisyjnej, dopóki polskie radio będzie "tłamsiło" dźwięk "różnymi dodatkami" w swoim studio to nie będzie on dobrze brzmiał, wysokie tony w ogóle są jakieś przytłumione w polskim radiu, słychać wyraźnie jedynie tony średnie, wyraźny jest processing pod FM - kompresor dynamiki a konkretnie kompresor pasmowy (który mnie najbardziej drażni):
http://livesound.pl/tutoriale/artykuly/ ... or-limiter
oraz problemy o których piszecie występujące na PR24, lepiej się słucha klasyki na TVP Kultura (w dźwięku na TV słychać bardzo dobrze jaskrawość brzmienia) tacy jak ja związani z branżą audio będą zawsze wyczuleni na taką "popsutą" już w studio radiowym jakość dźwięku.
Nie wiem jaki mają dosył ale siedziba radia ma bezpośrednią widoczność optyczną z nadajnikiem, więc wydaje mi się że leci dźwięk nieskompresowany PCM prosto z komputera na nadajnik na pewno radiolinią, bo mają takie anteny (brak jakichkolwiek artefaktów kompresji) + dobrze ustawiony processing bez zniekształceń.
Tak więc według mnie jakość dźwięku w DAB+ byłaby naprawdę bardzo dobra i przy obecnym bitrate (128 Kbps) tyle tylko że problem jest po stronie emisyjnej, dopóki polskie radio będzie "tłamsiło" dźwięk "różnymi dodatkami" w swoim studio to nie będzie on dobrze brzmiał, wysokie tony w ogóle są jakieś przytłumione w polskim radiu, słychać wyraźnie jedynie tony średnie, wyraźny jest processing pod FM - kompresor dynamiki a konkretnie kompresor pasmowy (który mnie najbardziej drażni):
http://livesound.pl/tutoriale/artykuly/ ... or-limiter
oraz problemy o których piszecie występujące na PR24, lepiej się słucha klasyki na TVP Kultura (w dźwięku na TV słychać bardzo dobrze jaskrawość brzmienia) tacy jak ja związani z branżą audio będą zawsze wyczuleni na taką "popsutą" już w studio radiowym jakość dźwięku.
- antypyra
- Posty: 2090
- Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
- Miejscowość: Pipidówa
- Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14 - Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol - Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompres
Mam bardzo podobne obserwacje. Dawno już zwróciłem uwagę na audycje z muzyką klasyczną w RM jako odbiegające pozytywnie od akustycznej sztampy wszechobecnej w programach wielu stacji. Nie wiem, na co liczą odpowiedzialni za dźwięk menagowie, każąc nam np. W pr. I wysłuchiwać tych chrobotów i zunifikowanych głosôw spikerńw. PR24 W DAB to w ogóle skandal, jeśli chodzi o stronę dźwiękowo-realizacyjną. Jakiś śmieciowy dźwięk, ale nie jest to wynik samej tylko kompresji.
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 1 lutego 2014, o 21:52
- Odbiornik: KENWOOD KDC-DAB4551U
DUAL DAB 14 (nie 4!)
Toshiba 40TL933 - Instalacja antenowa: 19-elementowa 19/21-69
KENWOOD CX-DAB1 - Nadajnik - obiekt nadawczy: Trzeciewiec, Moniuszki Toruń
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompres
Dyskusja się robi coraz bardziej ogólna!
Przecież jest cos takiego jak psychoakustyka, oprócz wymiernej (mierzalnej, słyszalnej) róznicy sa także odczucia, nastrój.
Kwestia sygnału ze studia i po drodze (cały dosył) ma też znaczenie: np. RMF Classic na FM brzmi "pieknie" i atracyjnie, ale nie da się tego słuchać na dobrym odbiorniku sieciowym-jest wszystkiego za dużo!!!! Kompresja, przebarwienia...
Tak więc rozumiem gusta i sentymenty do FMu. Lata temu tylko DWÓJKA nadawała STEREO. Na TRÓJKE STEREO to się kierowało anteny na pozalokalne RCN.
Przy ocenie brzemienia danego systemu npd DAB+ czy inne medium (nie sprzętu czy konfiguracji) trzeba się trochę wysilić, żeby było OBIEKTYWNIE. Podstawa to te same wzmacniacze i przetworniki. Dobre słuchawki też się przydadzą.
Jak słucham pod kątem wysłyszenia artefaktów cyfrowych na DAB+ to muszę powiedzieć, że ich nie słyszę!
Niestety analogowe śmieci są (właśnie od wzmacniacz m.cz., przełączania, potencjometrów, zasilania itd.)
Paradoksalnie w odbiorniku DUAL DAB 4 zasilacz transformatorowy (mostek i 100uF) zamieniłem na impulsowy-nie ma przydźwięku, jest czysto. Sony ma od razu malutki impulsowy i jest bardzo czysto-czas przełaczania (pomiędzy stacjami) jest dłuższy niż w DUALU i prawdopodobnie jest tam zastosowane dodatkowe MUTE. W DUALU pojawiają się śmieci w momencie przełaczania, za to dzieje się to szybko. Coś za coś!
Przecież jest cos takiego jak psychoakustyka, oprócz wymiernej (mierzalnej, słyszalnej) róznicy sa także odczucia, nastrój.
Kwestia sygnału ze studia i po drodze (cały dosył) ma też znaczenie: np. RMF Classic na FM brzmi "pieknie" i atracyjnie, ale nie da się tego słuchać na dobrym odbiorniku sieciowym-jest wszystkiego za dużo!!!! Kompresja, przebarwienia...
Tak więc rozumiem gusta i sentymenty do FMu. Lata temu tylko DWÓJKA nadawała STEREO. Na TRÓJKE STEREO to się kierowało anteny na pozalokalne RCN.
Przy ocenie brzemienia danego systemu npd DAB+ czy inne medium (nie sprzętu czy konfiguracji) trzeba się trochę wysilić, żeby było OBIEKTYWNIE. Podstawa to te same wzmacniacze i przetworniki. Dobre słuchawki też się przydadzą.
Jak słucham pod kątem wysłyszenia artefaktów cyfrowych na DAB+ to muszę powiedzieć, że ich nie słyszę!
Niestety analogowe śmieci są (właśnie od wzmacniacz m.cz., przełączania, potencjometrów, zasilania itd.)
Paradoksalnie w odbiorniku DUAL DAB 4 zasilacz transformatorowy (mostek i 100uF) zamieniłem na impulsowy-nie ma przydźwięku, jest czysto. Sony ma od razu malutki impulsowy i jest bardzo czysto-czas przełaczania (pomiędzy stacjami) jest dłuższy niż w DUALU i prawdopodobnie jest tam zastosowane dodatkowe MUTE. W DUALU pojawiają się śmieci w momencie przełaczania, za to dzieje się to szybko. Coś za coś!
- antypyra
- Posty: 2090
- Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
- Miejscowość: Pipidówa
- Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14 - Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol - Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompres
Ale co tu filozofować. Od razu słychać, że stacje komercyjne typu RMF FM i ZET masakrują dźwięk, PR też, choć mniej (najbardziej na Jedynce), a w RM nikt pewnie do tego nie "przywiązuje wagi", by masakrować dźwięk. W związku z tym radio to brzmi w miarę normalnie.
Re: DAB+ Kraków
Nie chciałbym wyjść na bezkrytycznego zwolennika JKM, ale może rozwiązaniem byłaby prywatyzacja i komercjalizacja radia jak i telewizji.Oczywiście publicznych Wielu z piszących oczekuje (żeby nie napisać żąda) całkiem słusznie aby dźwięk w DAB był godziwej jakości, a nie tylko słyszalny.Zaliczam się do nich gdyż słuchając czasem emisji z Katowic (nie wszystkich stacji co muszę przyznać) cisną mi się na usta wyrazy nie do powtórzenia. Za skandal z wprowadzaniem ( a raczej nie wprowadzaniem) DAB m.in. w Krakowie na co czekam od sierpnia (takie było założenie) nie ma komu ponieść odpowiedzialności mimo, że abonamentu nie zniesiono , a wręcz przeciwnie - chce się go rozszerzać. Gdybym miał wybór słuchać i płacić nadawcy komercyjnemu za program to sam zdecydowałbym czy przepływność 96kb/s mnie satysfakcjonuje czy też 128kb/s. Może znaleźli by się nadawcy dla których liczy się słuchacz...Od mediów publicznych powinno się wymagać jakości i technicznej i merytorycznej, a jak słyszę o ich roli prekursora we wdrażaniu techniki cyfrowej to czasem myślę, że nie wiedzą co mówią.
- antypyra
- Posty: 2090
- Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
- Miejscowość: Pipidówa
- Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14 - Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol - Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice
Re: DAB+ Kraków
Dokładnie. Tymczasem słuchacz nie liczy się, bo radio jest nie dla słuchaczy a dla menedżerów.$tanny pisze: Od mediów publicznych powinno się wymagać jakości i technicznej i merytorycznej
Ostatnio zmieniony 30 września 2014, o 19:26 przez antypyra, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 545
- Rejestracja: 31 lipca 2014, o 21:45
- Odbiornik: WIWA 120, proto. DAB, RTL2832, USRP B200, X310, USRP1, PLUTO
- Instalacja antenowa: antena zbiorcza
- Nadajnik - obiekt nadawczy: Chorągwica
Jakość audio w DAB
W kwestii jakości dźwięku jest jeszcze jedna ciekawostka: otóż od dawna interesowało mnie jak to się dzieje, że niekiedy w różnych audycjach słownych, np. reportażach, dźwięk jest krytycznie zły, zniekształcony i pobrzękujący w charakterystyczny sposób na wysokich tonach. Kolega z mojego zakładu który specjalizuje się w pomiarach audio też potwierdzał takie obserwacje.
Pewnego razu w PR w Rzeszowie był dzień otwarty i postanowiłem rozpytać się o tę sprawę.
Od razu się wyjaśniło: jak mi powiedziano i pokazano - mikrofony są teraz takie "super zaawansowane i wygodne" że wystarczy wsadzić SD kartę w slot w obudowie i od razu nagrać całą rozmowę. Sprzęty renomowane, nie powiem: Sennheiser czy Shure (teraz nie pamiętam). Ale co z tego, skoro jakoś tak dziwnie ustawione, że jakość dźwięku kompletnie nieakceptowalna. Ja rozumiem że można raz użyć takich ustawień i materiał mieć odrzucony z przyczyn technicznych bądź - w drodze wyjątku - raz jeden dopuszczony do emisji. Jednak takie sytuacje powtarzały się, a być może i do dzisiaj powtarzają (ostatnio mało słucham) i mimo takiej [byle]-jakości są emitowane.
AHA! Mowa o FM, nie tam o jakimś DAB (z plusem czy bez). AHA-2! Jeśli to idzie na FM, to zatem takie samo wchodzi na enkoder audio i idzie w DAB. Co w takim razie wypuści do multipleksera DAB ów enkoder? Hmmmm..... nominalny bitrate jaki by nie był - nic tu nie pomoże skoro wejściowy materiał jest taki jak opisałem powyżej.
A w takim razie rodzi się jeszcze i takie pytanie: czy jeśli jest audycja muzyczna (no może akurat nie PR2) i prowadzący postanowi przynieść zestaw "przebojów" w postaci cyfrowej (mp3, czy co bądź stratne) i tak to pójdzie na antenę to co wtedy?
Jak to mówią: z piasku bicza nie ukręci, to może też i CU i DAB-bitrate "nie ukręcą" DAB-jakości jakże mocno podobno poszukiwanej przez słuchaczy...
Pewnego razu w PR w Rzeszowie był dzień otwarty i postanowiłem rozpytać się o tę sprawę.
Od razu się wyjaśniło: jak mi powiedziano i pokazano - mikrofony są teraz takie "super zaawansowane i wygodne" że wystarczy wsadzić SD kartę w slot w obudowie i od razu nagrać całą rozmowę. Sprzęty renomowane, nie powiem: Sennheiser czy Shure (teraz nie pamiętam). Ale co z tego, skoro jakoś tak dziwnie ustawione, że jakość dźwięku kompletnie nieakceptowalna. Ja rozumiem że można raz użyć takich ustawień i materiał mieć odrzucony z przyczyn technicznych bądź - w drodze wyjątku - raz jeden dopuszczony do emisji. Jednak takie sytuacje powtarzały się, a być może i do dzisiaj powtarzają (ostatnio mało słucham) i mimo takiej [byle]-jakości są emitowane.
AHA! Mowa o FM, nie tam o jakimś DAB (z plusem czy bez). AHA-2! Jeśli to idzie na FM, to zatem takie samo wchodzi na enkoder audio i idzie w DAB. Co w takim razie wypuści do multipleksera DAB ów enkoder? Hmmmm..... nominalny bitrate jaki by nie był - nic tu nie pomoże skoro wejściowy materiał jest taki jak opisałem powyżej.
A w takim razie rodzi się jeszcze i takie pytanie: czy jeśli jest audycja muzyczna (no może akurat nie PR2) i prowadzący postanowi przynieść zestaw "przebojów" w postaci cyfrowej (mp3, czy co bądź stratne) i tak to pójdzie na antenę to co wtedy?
Jak to mówią: z piasku bicza nie ukręci, to może też i CU i DAB-bitrate "nie ukręcą" DAB-jakości jakże mocno podobno poszukiwanej przez słuchaczy...
Re: DAB+ Kraków
@pswiatki też mam takie wrażenia przy słuchaniu audycji Polskigo Radia. Audycje słowne "na żywo" - nie jest tak źle, ale audycje odtwarzane - szeleszczenie, chwilami takie metaliczne, aż odechcewa się słuchać. Nie tak dawno "Dwójka" zyskało nowe studio emisyjne, z nowym sprzętem, który miał niby poprawić jakość nadawanych audycji. Po co te grube tysiące PLN wywalone na nowy sprzęt, jak i tak poźniej to wszystko przechodzi przez magiel kompresji i innego przetwarzania nim trafi do naszych odbiorników.
Przykład: jedna z audycji "na żywo", pierwszy zrzut fragment ciszy z odrobiną szumu, drugi zrzut to mowa. Co robi ten skok sygnału w okolicy 16 kHz? Sygnal PR pobrany z transpondera NC+.
Nie wiem, jak wygląda sprawa z odbiorem z nadajników naziemnych, ale może ktoś sprawdzi.
Czasami tęsknię za złotymi czasami analogu, gdzie o kompresji nikt jeszcze nie słyszał. Jestem tylko ciekaw jak to jest dokładnie z emisją w DAB-ie, jak wygląda cały tor od studia emisyjnego do nadajnika. Jeśli źródłem sygnału dla DAB-u jest to samo źródło, co dla FM o szkoda tylko komentowac tą propagandę na temat tej cudownej cyfrowej jakości, tak samo jak to było w przypadku DVB-T.
Przykład: jedna z audycji "na żywo", pierwszy zrzut fragment ciszy z odrobiną szumu, drugi zrzut to mowa. Co robi ten skok sygnału w okolicy 16 kHz? Sygnal PR pobrany z transpondera NC+.
Nie wiem, jak wygląda sprawa z odbiorem z nadajników naziemnych, ale może ktoś sprawdzi.
Czasami tęsknię za złotymi czasami analogu, gdzie o kompresji nikt jeszcze nie słyszał. Jestem tylko ciekaw jak to jest dokładnie z emisją w DAB-ie, jak wygląda cały tor od studia emisyjnego do nadajnika. Jeśli źródłem sygnału dla DAB-u jest to samo źródło, co dla FM o szkoda tylko komentowac tą propagandę na temat tej cudownej cyfrowej jakości, tak samo jak to było w przypadku DVB-T.
- antypyra
- Posty: 2090
- Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
- Miejscowość: Pipidówa
- Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14 - Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol - Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice
Re: DAB+ Kraków
Tak. Zwłaszcza z jakością bulgotu i odgłosami spłuczki.pswiatki pisze: Od razu się wyjaśniło: jak mi powiedziano i pokazano - mikrofony są teraz takie "super zaawansowane i wygodne" że wystarczy wsadzić SD kartę w slot w obudowie i od razu nagrać całą rozmowę.
Szkodliwe dla dźwięku są zwłaszcza wielokrotne kompresje i rekompresje. Najbardziej fatalna jakość dźwięku jest w audycjach słownych, gdy na antenę wejdzie jakaś rozmowa nagrana cyfrowo, oczywiście w bardzo słabej jakości, i taki sygnał "mielony" jest dalej w cyfrowych czeluściach toru, po czym emitowany czy na UKF czy zwłaszcza w DAB z niskim debitem. Istna i trudna do zniesienia kloaka dźwiękowa.
Jeżeli sygnał ze studia jest przygotowany pod kątem UKF, a potem podany na DAB, to też ta sytuacja nie jest całkiem zdrowa.
Ale ogólnie to nadawcy mają jakość dźwięku w d....uuuużych butach. Money leci i jest ok.
Z piasku można coś zrobić, np. wydobyć krzem. Natomiast bicza nie ukręci się z siódmej litery alfabetu.pswiatki pisze: Jak to mówią: z piasku bicza nie ukręci, to może też i CU i DAB-bitrate "nie ukręcą" DAB-jakości jakże mocno podobno poszukiwanej przez słuchaczy...
Dwójka to jeszcze dobry dźwięk, bo procesory studyjne nie są nadużywane, a w dosyle do UKF jest dobry debit. Gorzej już z Jedynką i Trójką. Ale i rak PR na UKF to jeszcze raj przy tym, co wyprawiają nie raz prywatni "nadafcy".rancor pisze: Nie tak dawno "Dwójka" zyskało nowe studio emisyjne, z nowym sprzętem, który miał niby poprawić jakość nadawanych audycji. Po co te grube tysiące PLN wywalone na nowy sprzęt, jak i tak później to wszystko przechodzi przez magiel kompresji i innego przetwarzania nim trafi do naszych odbiorników.
PS. Widzę, że jednak wbrew propagandzie upowszechnianej tu przez niektórych piszących nie jestem tu sam w krytycznej ocenie radiowego dźwięku i niedbalstwa w tym zakresie, a znajdują się następni Użytkownicy, którzy zauważają ten gnój.
- antypyra
- Posty: 2090
- Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
- Miejscowość: Pipidówa
- Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14 - Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol - Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice
Re: DAB+ z SLR TORUŃ MONIUSZKI
Teraz z wprowadzaniem DAB to też jest polityka.Podobnie jest w DAB. Przepływność minimalna wystarczająca dla pewnej grupy słuchaczy. Od Top-HiFi jest sprzęt i płyty CD, SACD itp. Takie są założenia. A prezes... mówi prawdę. Będzie lepiej, tylko że nie ma na myśli jakości dźwięku, a zakłócenia, docelowo zasięg centralnych stacji Polskiego Radia, które teraz na UKF się nie mieszczą (Polityczną, ale z pewnych względów idiotyczną decyzją było łatwe zrezygnowanie z UKF-OIRT, należało zachować emisję w obu pasmach OIRT i CCIR; polityka górą, głupota również).
Dla ścisłości: nie oczekujemy TOP- HI- FI od radia, ale tego, żeby nie siorbało.
A skąd wiadomo, że nadawanie z 128 kbps jest droższe od 112 kbps, jeśli PR płaci za mux? A prezes to jest taki pewny sukcesu DAB-u ze 104 kbps?
Re: DAB+ z SLR TORUŃ MONIUSZKI
Top hi-fi może nie, ale równanie w dół i schlebianie nie wysokim gustom i takim samym poziomem technicznym nie najlepiej świadczy o nadawcy utrzymywanym z publicznych pieniędzy. Niech chociaż powstanie jedna stacja o bardzo przyzwoitych parametrach dźwięku i nadaje muzykę różnego gatunku (dla każdego coś fajnego) o różnych porach, od klasyki i jazzu do rocka szeroko pojętego. Masz coś przeciwko?
- antypyra
- Posty: 2090
- Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
- Miejscowość: Pipidówa
- Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14 - Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol - Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice
Re: DAB+ z SLR TORUŃ MONIUSZKI
Jak najbardziej popieram.
- atrzkbip
- Posty: 62
- Rejestracja: 24 września 2014, o 21:53
- Odbiornik: Yamaha T-D500, Grundig Cosmopolit 7A WEB, Sony ST-S505ES
- Instalacja antenowa: DAB+: Yagi Triax 6 el. + UKF: Yagi Triax 3 el. na balkonie 1p. na blokowisku.
- Nadajnik - obiekt nadawczy: Trzeciewiec/Solec Kujawski/Żółwieniec
Re: DAB+ z SLR TORUŃ MONIUSZKI
Dwójka i Trójka z przepływnością min. 128 kb/s, regionalne min. 112 kb/s, reszta, jak kto chce i byłby kompromis. Ale nawet w to nie wierzę, jeśli docelowo będzie te 15 stacji w multipleksie. Czy były pomysły np. dotyczące dynamicznej zmiany przepływności? Np. Na czas koncertu w Dwójce przepływność podnosiłoby się zdecydowanie powyżej 128 kosztem stacji nadającej w tym czasie audycję słowną?
- antypyra
- Posty: 2090
- Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
- Miejscowość: Pipidówa
- Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14 - Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol - Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice
Re: DAB+ z SLR TORUŃ MONIUSZKI
Może to jest jakieś wyjście.
Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompres
Jakość dźwięku: marna, jestem mocno rozczarowany. Radio Katowice - na komputerze jest znośnie, ale na sprzętowym radiu DAB+ tragedia - jeden bulgot - kompresja 24kbps brzmi lepiej od tego. Widocznie bardzo dużo zależy od zastosowanych kodeków, a informacja, że PR1 i PR3 korzystają z tej samej kompresji jest nieprawdziwa.
Radio powinno działać w standardzie DVB-T - do tego jest ogólnodostępny, tani sprzęt o przyzwoitych parametrach (wejście antenowe, wyjście analogowe i cyfrowe, opcja nagrywania, itd.). Zrobienie 1Mbps na 8 stacji nie powinno być problemem. Chyba boją się, że ludzie będą słuchali radia na 50" plazmie
Wniosek: radio w kuchni dalej będzie odbierać na falach długich. Wolę ograniczone pasmo przenoszenia niż bulgotanie, metaliczne brzmienie (DAB+) lub szum, zaniki sygnału (FM). Zresztą stary sprzęt działa 40 lat, a te nowe się psują po 2 latach.
Radio powinno działać w standardzie DVB-T - do tego jest ogólnodostępny, tani sprzęt o przyzwoitych parametrach (wejście antenowe, wyjście analogowe i cyfrowe, opcja nagrywania, itd.). Zrobienie 1Mbps na 8 stacji nie powinno być problemem. Chyba boją się, że ludzie będą słuchali radia na 50" plazmie
Wniosek: radio w kuchni dalej będzie odbierać na falach długich. Wolę ograniczone pasmo przenoszenia niż bulgotanie, metaliczne brzmienie (DAB+) lub szum, zaniki sygnału (FM). Zresztą stary sprzęt działa 40 lat, a te nowe się psują po 2 latach.