Przyszłość pasma UHF
- hadam
- Posty: 2923
- Rejestracja: 8 lutego 2012, o 17:50
- Miejscowość: Niegowa
- Odbiornik: LG 55UN81003LB / Monitor LG <=> Opticum Premium Box+ H.265
- Instalacja antenowa: Antena BX1000+ Olympia Combo / Rozgałęźnik R-2.
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Katowice/Kosztowy
Re: Przyszłość pasma UHF
Nie do końca a co jeśli zastosować IPTV.
- DVB-T/S
- Posty: 2653
- Rejestracja: 24 października 2011, o 19:27
- Odbiornik: Tuner w kompie i 2 TV + STB
- Instalacja antenowa: Antena telewizyjna profesjonalna UHF ATV 21/21-60, 65km
- Nadajnik - obiekt nadawczy: Ślęża
Re: Przyszłość pasma UHF
To dalej internet wygląda blado w stosunku do NTC. To są po prostu działania aby zniechęcić użytkowników do korzystania z NTC i nic więcej. Tu wcale nie chodzi o to aby było dla nas lepiej, tylko lepiej dla telekomów, które i tak mają miliardowe zyski.
Obecnie wyliczenia pewnej stacji ile to zgromadzili widzów podczas meczu są delikatnie mówiąc nie rzetelne. Musieli by zapytać każdego obywatela i każdy musiał by powiedzieć prawdę. Przy TV z internetu dało by się to wszystko lepiej kontrolować i dostosowywać treści.
Obecnie wyliczenia pewnej stacji ile to zgromadzili widzów podczas meczu są delikatnie mówiąc nie rzetelne. Musieli by zapytać każdego obywatela i każdy musiał by powiedzieć prawdę. Przy TV z internetu dało by się to wszystko lepiej kontrolować i dostosowywać treści.
-
- Posty: 472
- Rejestracja: 24 listopada 2012, o 16:37
- Miejscowość: Gdańsk
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTON Jagodnik, RTON Jaśkowa Kopa
Re: Przyszłość pasma UHF
Dokładnie. U siebie na osiedlu widzę na bloku maszty wszystkich operatorów telekomunikacyjnych. Pomimo niewielkich mocy sygnał jest pełny. Z kolei jeśli chodzi o tą genialnie zaprojektowaną DVB-T, to maszt Emitela widzę tylko ten na "Jaśkowej Kopie". Niestety emituje on jedynie MUX-3 oraz kodowany MUX-4, w związku z tym tylko te MUX-y odbieram z pełnym sygnałem i bez problemu.ObywatelDVB-T pisze:tylko, że nadajników LTE jest po kilka w jednym mieście a nadajników DVB-T po kilka w województwie.
Co mi więc po MUX-5 czy MUX-6, skoro i tak ich nie będę odbierać, albo w najlepszym przypadku odbiór będzie z zakłóceniami? Chcąc komfortowo odbierać TV i tak muszę wykupić pakiet u płatnego operatora. Ktoś mądry (pewnie na podstawie jakichś symulacji komputerowych) zdecydował, że na Gdańsk wystarczy tylko pozamiejski obiekt "Chwaszczyno" i on grzejąc mocą 100 kW wspaniale pokryje sygnałem całe województwo. Niestety u mnie (ze względu na ukształtowanie terenu i przeszkody) sygnał z tego obiektu jest praktycznie zerowy. Z kolei alternatywny obiekt jakim jest odległy o 65 km "Jagodnik" nadaje MUX-1 i MUX-2 ze zbyt niskimi mocami (po 10 kW), tak że sygnał jest na styku i każda zmiana pogody powoduje problemy z odbiorem (a wystarczyłoby podwyższyć moc chociaż do 20 kW i już byłoby OK).
Dlaczego budując sieć DVB-T nie można było tego zrobić w podobny sposób, jak w przypadku telekomów? Większa ilość nadajników nadająca z mniejszymi mocami, a nie jeden pozamiejski nadajnik grzejący z wielką mocą. A tak, to może i lepiej że zabiorą to pasmo. Przynajmniej powstanie mniej śmieciowych stacji nadających same powtórki przerywane reklamami, a być może jak w przyszłości zabiorą kolejne pasmo i zredukują liczbę MUX-ów (upychając obecne stacje w systemie DVB-T2 czy nowszym), to przynajmniej ktoś pomyśli i zrobi doświetlenia tych MUX-ów tak, jak jest obecnie w przypadku MUX-3.
- hadam
- Posty: 2923
- Rejestracja: 8 lutego 2012, o 17:50
- Miejscowość: Niegowa
- Odbiornik: LG 55UN81003LB / Monitor LG <=> Opticum Premium Box+ H.265
- Instalacja antenowa: Antena BX1000+ Olympia Combo / Rozgałęźnik R-2.
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Katowice/Kosztowy
Re: Przyszłość pasma UHF
@DVB-T/S. Zgadza się, niestety tam gdzie chodzi o dużą kasę tam jest silne lobby i decyzje nie zawsze zgodne z oczekiwaniami społeczeństwa. Mam nadzieję, że PE pochyli się nad tym ze zdrowym rozsądkiem, choć z drugiej strony znając realia to mogą to klepnąć tym bardziej, że niektóre wpływowe państwa już przeznaczyły pasmo 700MHz na internet. Dobrze, że choć są takie głosy jak EBU.
- DVB-T(2) INQUIRING
- Posty: 933
- Rejestracja: 9 maja 2013, o 15:34
Re: Przyszłość pasma UHF
MUX5 i MUX6 powstaną jednak na pewno później(obecnie będą zamrożone)... W Polsce nastąpi przejście z DVB-T na DVB-T2/HEVC.
E-mail od UKE w którym zostało zawartych więcej informacji:
"Szanowny Panie,
W odpowiedzi na Pańskie żądanie uprzejmie informujemy, że zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt (t.j.: Dz. U. z 2014 r., poz. 243, z późn. zm.) Minister Cyfryzacji i Prezes UKE prowadzą politykę regulacyjną, mając na celu, w szczególności:
a) wspieranie konkurencji w zakresie dostarczania sieci telekomunikacyjnych, udogodnień towarzyszących lub świadczenia usług telekomunikacyjnych, w tym:
- zapewnienie użytkownikom, także użytkownikom niepełnosprawnym, osiągania maksymalnych korzyści w zakresie cen oraz różnorodności i jakości usług,
- zapobieganie zniekształcaniu lub ograniczaniu konkurencji (na rynku telekomunikacyjnym),
- efektywne inwestowanie w dziedzinie infrastruktury oraz promocję technologii innowacyjnych,
- wspieranie efektywnego wykorzystania oraz zarządzania częstotliwościami i numeracją,
- zapewnienie przewidywalności regulacyjnej;
b) wspieranie rozwoju rynku wewnętrznego, w tym:
- usuwanie istniejących barier rynkowych w zakresie działalności telekomunikacyjnej,
- wspieranie tworzenia i rozwoju transeuropejskich sieci oraz interoperacyjności usług ogólnoeuropejskich,
- zapewnienie równego traktowania (niedyskryminacji w traktowaniu) przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
- współpracę z innymi organami regulacyjnymi państw członkowskich, BEREC i Komisją Europejską, w celu spójnego wdrażania i stosowania przepisów,
- współpracę z innymi organami regulacyjnymi państw członkowskich i Komisją Europejską w zakresie:
- planowania strategicznego, koordynacji i harmonizacji wykorzystania częstotliwości w Unii Europejskiej, mając na celu optymalizację wykorzystania częstotliwości oraz unikanie szkodliwych zakłóceń oraz
- promowania koordynacji polityki widma radiowego w Unii Europejskiej, a także zharmonizowanych warunków w odniesieniu do dostępności i efektywnego wykorzystania widma, koniecznego do ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego usług telekomunikacyjnych.
Zatem obowiązkiem organów regulacyjnych jest tworzenie miejsca dla nowych technologii poprzez coraz bardziej efektywne gospodarowanie częstotliwościami radiowymi. Odnosi się to do wszystkich krajów Unii Europejskiej, które przez spójna politykę w dziedzinie widma radiowego przyczyniają się do budowy tzw. Jednolitego Rynku Cyfrowego dla Europy. Co z kolei ma zapewnić krajom UE wzrost gospodarczy poprzez umożliwienie przedsiębiorcom świadczenia usług globalnych a także poprzez inwestowanie w ultraszybką infrastrukturę ITC (teleinformatyczną) i w takie technologie jak chmura obliczeniowa i duże zbiory danych, oraz badania i innowacje, które zwiększą konkurencyjność przemysłową, doprowadzając do udoskonalenia wielu dziedzin użyteczności publicznej, a także poszerzenia kręgu osób korzystających z osiągnięć gospodarki cyfrowej i poprawy ich umiejętności w funkcjonowaniu w „świecie cyfrowym”. Jednocześnie polityka regulacyjna musi być tak prowadzona, żeby nie doprowadzić do dyskryminowania przedsiębiorców z żadnej gałęzi telekomunikacji (np. nadawców TV względem dostawców usług szerokopasmowych).
Polityka europejska względem zagospodarowania pasma 700 MHz dąży do spełnienia powyższych celów i ma trzy główne założenia:
harmonizacja (ujednolicenie) warunków technicznych bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej w zakresie częstotliwości 700 MHz z poszanowaniem zasad neutralności w zakresie technologii i usług;
ustalenie wspólnego terminu (wstępne propozycje to połowa 2020 r.) faktycznego udostępnienia pasma 700 MHz dla bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej zgodnie ze wspomnianymi wyżej zharmonizowanymi warunkami technicznymi z towarzyszeniem środków koordynacji wspomagających to przejście ;
priorytetowe traktowanie audiowizualnych usług medialnych (a więc również naziemnej telewizji cyfrowej) w paśmie częstotliwości poniżej 700 MHz przy zachowaniu elastyczności zastosowania tego zakresu częstotliwości, co jest nieodzowne dla uwzględnienia zróżnicowania znaczenia sektora DVB–T w poszczególnych krajach członkowskich.
Przeniesienie usług telewizyjnych z pasma 700 MHz do pasma poniżej (zakres 470-694 MHz) stanowi oczywiście niedogodność dla operatorów multipleksów (przestrojenie obwodów nadawczych) oraz widzów (przestrojenie odbiorników) i faktem jest, że na pewien okres odsunie w czasie możliwość uruchomienia multipleksów MUX5 i MUX6 w Polsce, gdyż częstotliwości przypisane wstępnie tym multipleksom będą potrzebne na wypełnienie luk w pokryciu sygnałami MUX1-4, spowodowanymi wyłączeniem emisji w kanałach nr 49-60.
Jednakże jeśli połączy się dwa procesy, a właściwie zespoli w jeden proces: zwolnienie pasma 700 MHz na potrzeby mobilnych usług szerokopasmowych oraz przejście ze standardu DVB-T na DVB-T2 w sposobie transmisji sygnałów multipleksów naziemnej TV, wówczas korzyści osiągną wszyscy użytkownicy pasma, co będzie wymiernym dowodem na efektywne gospodarowanie częstotliwościami.
Przejście na bardziej zaawansowane i efektywne pod względem wykorzystania zasobów częstotliwości technologie dostarczania treści audiowizualnych drogą naziemną (np.: wspomniane: standard transmisji naziemnej DVB-T2 i standard kodowania wizji HEVC) jest i tak nieuchronne. Żeby platformy naziemne mogły skutecznie konkurować o widza z platformami satelitarnymi i kablowymi, muszą mieć możliwość dostarczania treści jakości Full HD. Nadawcy i operatorzy prowadzą już emisje eksperymentalne z wykorzystaniem nowych technologii w obszarze transmisji sygnałów naziemnej TV (DVB-T2, HEVC). Wprowadzenie tych technologii w przyszłości umożliwi bądź wspomniane polepszenie jakości nadawanych programów lub zwiększenie oferty programowej w jakości SD, i to pomimo omawianego zwolnienia pasma 700 MHz na potrzeby usług szerokopasmowych. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że możliwość budowania przy wykorzystaniu standardu DVB-T2 wielkoobszarowych sieci SFN dużej mocy pozwoli odtworzyć w zakresie 470-694 MHz dwie początkowo utracone sieci ogólnokrajowe dla MUX5 i MUX6.
Zatem pomimo uszczuplenia zasobów widmowych dla naziemnej TV, dzięki wykorzystaniu efektywnego widmowo systemu DVB-T2/HEVC możliwe stanie się zaoferowanie nadawcom 6 ogólnokrajowych multipleksów naziemnej TV. Natomiast pasmo 700 MHz będzie wykorzystywane przez systemy inne niż radiodyfuzyjne.
Kluczową kwestią będzie ustalenie właściwego terminu/terminów przełączenia naziemnych emisji TV z DVB-T/AVC na DVB-T2/HEVC ze względu na możliwość wymiany sprzętu odbiorczego przez widzów. Powinien on korespondować z terminem naturalnego zestarzenia się i niewymuszonej wymiany odbiorników. Jednakże wspomniane przełączenie powinno nastąpić przed 1 stycznia 2025 r., kiedy zgodnie z sugestia zawartą w raporcie Lamy’ego http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/n ... e-uhf-band Komisja Europejska przeprowadzi, we współpracy z państwami członkowskimi, ocenę stopnia wykorzystania zakresu częstotliwości 470-694 MHz i złoży Radzie i Parlamentowi Europejskiemu sprawozdanie uwzględniające społeczne, gospodarcze, kulturowe i technologiczne aspekty wykorzystania tego zakresu, sugerując pozostawienie go na potrzeby telewizji lub wydzielenie kolejnej dywidendy cyfrowej.
Reasumując, zagospodarowanie drugiej dywidendy cyfrowej w paśmie 700 MHz przez mobilne usługi szerokopasmowe i jednoczesne unowocześnienie sposobu transmisji sygnałów TV w paśmie poniżej przyniesie korzyści dla szeroko pojętego rynku usług telekomunikacyjnych w odniesieniu do Polski i całej UE, a zamrożenie udostępnienia multipleksów MUX5 i MUX6 będzie jedynie czasowe."
E-mail od UKE w którym zostało zawartych więcej informacji:
"Szanowny Panie,
W odpowiedzi na Pańskie żądanie uprzejmie informujemy, że zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt (t.j.: Dz. U. z 2014 r., poz. 243, z późn. zm.) Minister Cyfryzacji i Prezes UKE prowadzą politykę regulacyjną, mając na celu, w szczególności:
a) wspieranie konkurencji w zakresie dostarczania sieci telekomunikacyjnych, udogodnień towarzyszących lub świadczenia usług telekomunikacyjnych, w tym:
- zapewnienie użytkownikom, także użytkownikom niepełnosprawnym, osiągania maksymalnych korzyści w zakresie cen oraz różnorodności i jakości usług,
- zapobieganie zniekształcaniu lub ograniczaniu konkurencji (na rynku telekomunikacyjnym),
- efektywne inwestowanie w dziedzinie infrastruktury oraz promocję technologii innowacyjnych,
- wspieranie efektywnego wykorzystania oraz zarządzania częstotliwościami i numeracją,
- zapewnienie przewidywalności regulacyjnej;
b) wspieranie rozwoju rynku wewnętrznego, w tym:
- usuwanie istniejących barier rynkowych w zakresie działalności telekomunikacyjnej,
- wspieranie tworzenia i rozwoju transeuropejskich sieci oraz interoperacyjności usług ogólnoeuropejskich,
- zapewnienie równego traktowania (niedyskryminacji w traktowaniu) przedsiębiorców telekomunikacyjnych,
- współpracę z innymi organami regulacyjnymi państw członkowskich, BEREC i Komisją Europejską, w celu spójnego wdrażania i stosowania przepisów,
- współpracę z innymi organami regulacyjnymi państw członkowskich i Komisją Europejską w zakresie:
- planowania strategicznego, koordynacji i harmonizacji wykorzystania częstotliwości w Unii Europejskiej, mając na celu optymalizację wykorzystania częstotliwości oraz unikanie szkodliwych zakłóceń oraz
- promowania koordynacji polityki widma radiowego w Unii Europejskiej, a także zharmonizowanych warunków w odniesieniu do dostępności i efektywnego wykorzystania widma, koniecznego do ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego usług telekomunikacyjnych.
Zatem obowiązkiem organów regulacyjnych jest tworzenie miejsca dla nowych technologii poprzez coraz bardziej efektywne gospodarowanie częstotliwościami radiowymi. Odnosi się to do wszystkich krajów Unii Europejskiej, które przez spójna politykę w dziedzinie widma radiowego przyczyniają się do budowy tzw. Jednolitego Rynku Cyfrowego dla Europy. Co z kolei ma zapewnić krajom UE wzrost gospodarczy poprzez umożliwienie przedsiębiorcom świadczenia usług globalnych a także poprzez inwestowanie w ultraszybką infrastrukturę ITC (teleinformatyczną) i w takie technologie jak chmura obliczeniowa i duże zbiory danych, oraz badania i innowacje, które zwiększą konkurencyjność przemysłową, doprowadzając do udoskonalenia wielu dziedzin użyteczności publicznej, a także poszerzenia kręgu osób korzystających z osiągnięć gospodarki cyfrowej i poprawy ich umiejętności w funkcjonowaniu w „świecie cyfrowym”. Jednocześnie polityka regulacyjna musi być tak prowadzona, żeby nie doprowadzić do dyskryminowania przedsiębiorców z żadnej gałęzi telekomunikacji (np. nadawców TV względem dostawców usług szerokopasmowych).
Polityka europejska względem zagospodarowania pasma 700 MHz dąży do spełnienia powyższych celów i ma trzy główne założenia:
harmonizacja (ujednolicenie) warunków technicznych bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej w zakresie częstotliwości 700 MHz z poszanowaniem zasad neutralności w zakresie technologii i usług;
ustalenie wspólnego terminu (wstępne propozycje to połowa 2020 r.) faktycznego udostępnienia pasma 700 MHz dla bezprzewodowych usług szerokopasmowej łączności elektronicznej zgodnie ze wspomnianymi wyżej zharmonizowanymi warunkami technicznymi z towarzyszeniem środków koordynacji wspomagających to przejście ;
priorytetowe traktowanie audiowizualnych usług medialnych (a więc również naziemnej telewizji cyfrowej) w paśmie częstotliwości poniżej 700 MHz przy zachowaniu elastyczności zastosowania tego zakresu częstotliwości, co jest nieodzowne dla uwzględnienia zróżnicowania znaczenia sektora DVB–T w poszczególnych krajach członkowskich.
Przeniesienie usług telewizyjnych z pasma 700 MHz do pasma poniżej (zakres 470-694 MHz) stanowi oczywiście niedogodność dla operatorów multipleksów (przestrojenie obwodów nadawczych) oraz widzów (przestrojenie odbiorników) i faktem jest, że na pewien okres odsunie w czasie możliwość uruchomienia multipleksów MUX5 i MUX6 w Polsce, gdyż częstotliwości przypisane wstępnie tym multipleksom będą potrzebne na wypełnienie luk w pokryciu sygnałami MUX1-4, spowodowanymi wyłączeniem emisji w kanałach nr 49-60.
Jednakże jeśli połączy się dwa procesy, a właściwie zespoli w jeden proces: zwolnienie pasma 700 MHz na potrzeby mobilnych usług szerokopasmowych oraz przejście ze standardu DVB-T na DVB-T2 w sposobie transmisji sygnałów multipleksów naziemnej TV, wówczas korzyści osiągną wszyscy użytkownicy pasma, co będzie wymiernym dowodem na efektywne gospodarowanie częstotliwościami.
Przejście na bardziej zaawansowane i efektywne pod względem wykorzystania zasobów częstotliwości technologie dostarczania treści audiowizualnych drogą naziemną (np.: wspomniane: standard transmisji naziemnej DVB-T2 i standard kodowania wizji HEVC) jest i tak nieuchronne. Żeby platformy naziemne mogły skutecznie konkurować o widza z platformami satelitarnymi i kablowymi, muszą mieć możliwość dostarczania treści jakości Full HD. Nadawcy i operatorzy prowadzą już emisje eksperymentalne z wykorzystaniem nowych technologii w obszarze transmisji sygnałów naziemnej TV (DVB-T2, HEVC). Wprowadzenie tych technologii w przyszłości umożliwi bądź wspomniane polepszenie jakości nadawanych programów lub zwiększenie oferty programowej w jakości SD, i to pomimo omawianego zwolnienia pasma 700 MHz na potrzeby usług szerokopasmowych. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że możliwość budowania przy wykorzystaniu standardu DVB-T2 wielkoobszarowych sieci SFN dużej mocy pozwoli odtworzyć w zakresie 470-694 MHz dwie początkowo utracone sieci ogólnokrajowe dla MUX5 i MUX6.
Zatem pomimo uszczuplenia zasobów widmowych dla naziemnej TV, dzięki wykorzystaniu efektywnego widmowo systemu DVB-T2/HEVC możliwe stanie się zaoferowanie nadawcom 6 ogólnokrajowych multipleksów naziemnej TV. Natomiast pasmo 700 MHz będzie wykorzystywane przez systemy inne niż radiodyfuzyjne.
Kluczową kwestią będzie ustalenie właściwego terminu/terminów przełączenia naziemnych emisji TV z DVB-T/AVC na DVB-T2/HEVC ze względu na możliwość wymiany sprzętu odbiorczego przez widzów. Powinien on korespondować z terminem naturalnego zestarzenia się i niewymuszonej wymiany odbiorników. Jednakże wspomniane przełączenie powinno nastąpić przed 1 stycznia 2025 r., kiedy zgodnie z sugestia zawartą w raporcie Lamy’ego http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/n ... e-uhf-band Komisja Europejska przeprowadzi, we współpracy z państwami członkowskimi, ocenę stopnia wykorzystania zakresu częstotliwości 470-694 MHz i złoży Radzie i Parlamentowi Europejskiemu sprawozdanie uwzględniające społeczne, gospodarcze, kulturowe i technologiczne aspekty wykorzystania tego zakresu, sugerując pozostawienie go na potrzeby telewizji lub wydzielenie kolejnej dywidendy cyfrowej.
Reasumując, zagospodarowanie drugiej dywidendy cyfrowej w paśmie 700 MHz przez mobilne usługi szerokopasmowe i jednoczesne unowocześnienie sposobu transmisji sygnałów TV w paśmie poniżej przyniesie korzyści dla szeroko pojętego rynku usług telekomunikacyjnych w odniesieniu do Polski i całej UE, a zamrożenie udostępnienia multipleksów MUX5 i MUX6 będzie jedynie czasowe."
- DVB-T/S
- Posty: 2653
- Rejestracja: 24 października 2011, o 19:27
- Odbiornik: Tuner w kompie i 2 TV + STB
- Instalacja antenowa: Antena telewizyjna profesjonalna UHF ATV 21/21-60, 65km
- Nadajnik - obiekt nadawczy: Ślęża
Re: Przyszłość pasma UHF
Gdzie jeszcze tego nie wkleiłeś?
- DVB-T(2) INQUIRING
- Posty: 933
- Rejestracja: 9 maja 2013, o 15:34
Re: Przyszłość pasma UHF
Dwóch wątków dotyczy tekst - został w dwa miejsca wklejony. Jeżeli coś jest nie tak to Pan Administrator mnie upomni.
-
- Posty: 127
- Rejestracja: 7 października 2015, o 13:45
- Miejscowość: Lubań
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTON - Jelenia Góra
Re: Przyszłość pasma UHF
A gdzie wspomnieli o nadawcach lokalnych ?
Re: Przyszłość pasma UHF
W dniu dzisiejszym został opublikowany na stronie UKE dokument "Podsumowanie wykonania Strategii regulacyjnej Prezesa UKE do 2015 r.".
źródło:
http://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=22046
W dokumencie tym znalazł sie także fragment odnoszący się do tzw. drugiej dywidendy cyfrowej, czyli części pasma UHF do którego należą kanały telewizyjne od 49 do 60.
Wybrane cytaty z tego dokumentu:
"Prezes UKE wystąpił do MC z prośbą o utworzenie zespołu do spraw wdrożenia drugiej
dywidendy cyfrowej. Wyniki prac takiego zespołu ułatwią podjęcie decyzji dotyczącej
przyszłości pasma 700 MHz, t.j. czy powinny być uruchomione dwa kolejne multipleksy
cyfrowe MUX5 i MUX6, czy pasmo to będzie przeznaczone na potrzeby mobilnych
systemów szerokopasmowych."
"Podczas WRC-15 polska delegacja sfinalizowała negocjacje z administracjami Białorusi
i Rosji dotyczące wykorzystywania zakresu częstotliwości 694 790 MHz na potrzeby
systemów bezprzewodowej transmisji danych IMT (np. LTE), przy jednoczesnym
zapewnieniu ochrony przed zakłóceniami systemom radionawigacji lotniczej. Porozumienia
zawarte z Białorusią i Rosją, wraz z podpisanym we wrześniu 2015 r. porozumieniem
z Ukrainą, stanowią rozwiązanie jednego z kluczowych problemów uniemożliwiających
przyszłe wykorzystanie pasma 700 MHz przez systemy IMT."
źródło:
http://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=22046
W dokumencie tym znalazł sie także fragment odnoszący się do tzw. drugiej dywidendy cyfrowej, czyli części pasma UHF do którego należą kanały telewizyjne od 49 do 60.
Wybrane cytaty z tego dokumentu:
"Prezes UKE wystąpił do MC z prośbą o utworzenie zespołu do spraw wdrożenia drugiej
dywidendy cyfrowej. Wyniki prac takiego zespołu ułatwią podjęcie decyzji dotyczącej
przyszłości pasma 700 MHz, t.j. czy powinny być uruchomione dwa kolejne multipleksy
cyfrowe MUX5 i MUX6, czy pasmo to będzie przeznaczone na potrzeby mobilnych
systemów szerokopasmowych."
"Podczas WRC-15 polska delegacja sfinalizowała negocjacje z administracjami Białorusi
i Rosji dotyczące wykorzystywania zakresu częstotliwości 694 790 MHz na potrzeby
systemów bezprzewodowej transmisji danych IMT (np. LTE), przy jednoczesnym
zapewnieniu ochrony przed zakłóceniami systemom radionawigacji lotniczej. Porozumienia
zawarte z Białorusią i Rosją, wraz z podpisanym we wrześniu 2015 r. porozumieniem
z Ukrainą, stanowią rozwiązanie jednego z kluczowych problemów uniemożliwiających
przyszłe wykorzystanie pasma 700 MHz przez systemy IMT."
- JaroslawMroczkowski
- Administrator
- Posty: 2596
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Re: Przyszłość pasma UHF
MINISTERSTWO CYFRYZACJI opublikowało na BIP ciekawy dokument:
Ekspertyza dotycząca wpływu zmiany przeznaczenia pasma 700 MHz
Ekspertyza dotycząca wpływu zmiany przeznaczenia pasma 700 MHz
- DVB-T(2) INQUIRING
- Posty: 933
- Rejestracja: 9 maja 2013, o 15:34
Re: Przyszłość pasma UHF
Strona 12, Wariant 3 jest ciekawy: "rozwojowy, dodatkowe programy, podniesienie jakości programów do HD, programy UHD 4K: 5 multipleksów DVB-T2/HEVC." - Bardzo przyszłościowy i nowoczesny... Różnica pieniężna między Wariantem 1, a Wariantem 2 jest duża choć między Wariantem 2, a Wariantem 3 nie jest już taka duża... Myślę, że Wariant 3 najkorzystniejszy. Tylko czy wystarczy sam dekoder UHD by odtwarzał UHD nawet na zwykłym telewizorze kineskopowym ? Dlaczego w Wariancie 1 i 2 są "założone" 4 MUX-y, a dla Wariantu 3 już 5 MUX-ów ? Najbardziej korzystne przejście dla NADAWCÓW to rok 2020 wynika z tego. Ciekawe po ile będą dekodery DVB-T2/HEVC/UHD około roku 2020 i później...
"Problem zmiany przeznaczenia pasma dotknie ok.40% społeczeństwa.W przypadku zmiany standardu emisji na DVB-T2/HEVC pojawią się dodatkowe koszty zakupu odbiorników. Brak możliwości zastąpienia telewizji naziemnej odbiorem w 3G, 4G." - Informacja dla odbiorców.
Strony 14, 15, 17, 18 oraz 27-35 polecam poczytać również.
Strona 18: "Wdrażanie pakietu zmian powinno odbywać się stopniowo i dotycząc będzie 4 multipleksów (MUX1-MUX4)." - Mam nadzieję, że nie uwzględniono tu MUX8 tylko dlatego, że jeszcze nie wystartował ! Przez całą analizę brane są pod uwagę MUX1, MUX2, MUX3 i MUX4 Cyfrowego Polsatu, a gdzie MUX8 który lada chwila wystartuje... Jeszcze niedawno nawet przedstawiałem pismo z UKE, które mówiło o szansie na MUX5 i MUX6(być może) po zmianie standardu nadawania.
"Problem zmiany przeznaczenia pasma dotknie ok.40% społeczeństwa.W przypadku zmiany standardu emisji na DVB-T2/HEVC pojawią się dodatkowe koszty zakupu odbiorników. Brak możliwości zastąpienia telewizji naziemnej odbiorem w 3G, 4G." - Informacja dla odbiorców.
Strony 14, 15, 17, 18 oraz 27-35 polecam poczytać również.
Strona 18: "Wdrażanie pakietu zmian powinno odbywać się stopniowo i dotycząc będzie 4 multipleksów (MUX1-MUX4)." - Mam nadzieję, że nie uwzględniono tu MUX8 tylko dlatego, że jeszcze nie wystartował ! Przez całą analizę brane są pod uwagę MUX1, MUX2, MUX3 i MUX4 Cyfrowego Polsatu, a gdzie MUX8 który lada chwila wystartuje... Jeszcze niedawno nawet przedstawiałem pismo z UKE, które mówiło o szansie na MUX5 i MUX6(być może) po zmianie standardu nadawania.
- JaroslawMroczkowski
- Administrator
- Posty: 2596
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Re: Przyszłość pasma UHF
MUX-8 jest w innym zakresie częstotliwości, więc ta dyskusja go nie dotyczy.
Problem dotyczy migracji istniejących multipleksów działających z zakresie UHF.
Przy okazji. Żeby nie trzeba było szukać. Prosto z UKE. Terminy ważności rezerwacji częstotliwości dla poszczególnych nadawców/multipleksów
Problem dotyczy migracji istniejących multipleksów działających z zakresie UHF.
Przy okazji. Żeby nie trzeba było szukać. Prosto z UKE. Terminy ważności rezerwacji częstotliwości dla poszczególnych nadawców/multipleksów
-
- Posty: 619
- Rejestracja: 15 października 2010, o 18:14
- Miejscowość: ---
- Odbiornik: WIWA Mini/Maxx
Re: Przyszłość pasma UHF
@DVB-T(2) INQUIRING
Pewnie że pójdzie na kineskopie, o ile jakiś się uchowa. Ale taki tunek może być droższy, bo popyt na złącza SD będzie mały.
Do 2020 to UHD będzie można oglądać nawet na tosterze, także ceną samego odbiornika bym się nie przejmował.
Pojawi się za to problem ciut wyższych wymagań dla sygnału, więc jak ktoś teraz odbiera na styk, to po zmianach trzeba będzie znowu trochę podrasować instalacje.
Pewnie że pójdzie na kineskopie, o ile jakiś się uchowa. Ale taki tunek może być droższy, bo popyt na złącza SD będzie mały.
Do 2020 to UHD będzie można oglądać nawet na tosterze, także ceną samego odbiornika bym się nie przejmował.
Pojawi się za to problem ciut wyższych wymagań dla sygnału, więc jak ktoś teraz odbiera na styk, to po zmianach trzeba będzie znowu trochę podrasować instalacje.
- DVB-T(2) INQUIRING
- Posty: 933
- Rejestracja: 9 maja 2013, o 15:34
Re: Przyszłość pasma UHF
@JaroslawMroczkowski
A fakt przepraszam... Zapomniałem, że dokument i rozmowa tyczy się tylko UHF... Więc VHF będzie nieruszany i nawet jakby MUX-y UHF przeszły na DVB-T2/HEVC to MUX8 będzie w DVB-T.
A fakt przepraszam... Zapomniałem, że dokument i rozmowa tyczy się tylko UHF... Więc VHF będzie nieruszany i nawet jakby MUX-y UHF przeszły na DVB-T2/HEVC to MUX8 będzie w DVB-T.
- JaroslawMroczkowski
- Administrator
- Posty: 2596
- Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00
Re: Przyszłość pasma UHF
Nie koniecznie będzie w DVB-T do końca swoich dni, ale ewentualna zmiana nie będzie wymuszona drugą dywidendą cyfrową.
-
- Posty: 127
- Rejestracja: 7 października 2015, o 13:45
- Miejscowość: Lubań
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTON - Jelenia Góra
Re: Przyszłość pasma UHF
Chyba , że się odwidzi komuś w DVB-T2 MUX-8 lub ewentualnie dać tam kanały z emisji analogowej , ale to na inny temat .DVB-T(2) INQUIRING pisze:@JaroslawMroczkowski
A fakt przepraszam... Zapomniałem, że dokument i rozmowa tyczy się tylko UHF... Więc VHF będzie nieruszany i nawet jakby MUX-y UHF przeszły na DVB-T2/HEVC to MUX8 będzie w DVB-T.
- hadam
- Posty: 2923
- Rejestracja: 8 lutego 2012, o 17:50
- Miejscowość: Niegowa
- Odbiornik: LG 55UN81003LB / Monitor LG <=> Opticum Premium Box+ H.265
- Instalacja antenowa: Antena BX1000+ Olympia Combo / Rozgałęźnik R-2.
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Katowice/Kosztowy
Re: Przyszłość pasma UHF
Czyli zdają sobie sprawę z konsekwencji zabrania części pasma 700 MHz przed 2025.Możliwe roszczenia odszkodowawcze zarówno ze strony operatorów technicznych multipleksów (konieczność zmian tech. oraz zapewnienia zasięgu, zakup dodatkowych urządzeń) oraz nadawców (poniesione opłaty koncesyjne, umowy z reklamodawcami), koszty kampanii informacyjnych
Słowo klucz (możliwe) powinno być zastąpione słowem (pewne). Kto w takiej sytuacji poniesie dodatkowe koszty nie związane z umową a potem nie będzie dochodził swoich praw, chodzi przecież o duże pieniądze.
Najsłabsi w tym wszystkim jesteśmy my odbiorcy, bo niestety nam odszkodowania nikt nie wypłaci.Koszt koderów, w przypadku zmiany techniki na DVB-T2/HEVC w wysokości 4 mln zł za 4 multipleksy, 32 programy Koszt wymian / przestrojenia urządzeń PMSE w wysokości 3 mln zł Koszty poniesionych opłat (np. koncesyjnych) Koszty zmian infrastruktury (dla operatora MUXów) Koszty wymiany / przestrojenia urządzeń w wysokości 41 mln zł
Jak widać koszty może dla przeciętnego Kowalskiego nie są duże, choć to oczywiście zależy od zamożności jednostki, natomiast ogółem idą w miliardy, to ogromny rynek zbytu dla producentów telewizorów, tunerów, filtrów itd. oni już zacierają ręce, dla nich najlepiej aby technologia zmieniała się co 2 co 3 lata.W przypadku przejścia nadawców na technikę DVB-T2: Koszty zakupu filtrów do anten w wysokości oraz koszty zakupu STB przypadku zmiany standardu nadawania w wysokości 2,18 mld zł.
Nie uważam tej ekspertyzy za całkowicie obiektywną, ponieważ państwo ma w tym swój interes bo czerpią duże pieniądze ze sprzedaży częstotliwości i koncesji. Tym niemniej w dokumencie zwrócono uwagę na wpływ tak częstej zmiany na odbiorców, osobiście uważam że może to zrazić wiele osób.
-
- Posty: 1061
- Rejestracja: 22 października 2011, o 15:29
- Miejscowość: 23.62E 52.62N
- Odbiornik: Skymaster STB M265
Technisat Viola 2 - Instalacja antenowa: Antena siatkowa z wzmacniaczem 12V
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Białystok/Krynice+TON Czyże
Re: Przyszłość pasma UHF
W ekspertyzie zauważyłem takie stwierdzenie "Pozostanie nadawców przy technice DVB-T, może spowodować odchodzenie odbiorców od telewizji". Ja jakoś tego nie mogę wyobrazić. Według mnie to zmiana na DVB-T2 może spowodować odejście od NTC, gdyż wiele osób nie będzie chciało inwestować w nowe odbiorniki, czy też zakładać filtry. Według mnie większość osób, który ogląda NTC, dlatego korzysta z NTC, gdyż jest bezpłatna. Kolejne koszty mogą zniechęcić od tej formy. Znam takie osoby, które po przejściu z analogu na DVB-T, mają problemy z odbiorem DVB-T spowodowane złym ustawieniem anten. Jeżeli komuś powiem, że musi skorygować jej ustawienie lub najlepiej wymienić na kierunkową, to od razu słyszę takie stwierdzenie "Do tej pory odbierało i powinno dalej odbierać". Podobnie może być przy przejściu na DVB-T2.
Według mnie popełniono błąd przy wdrażaniu DVB-T. W Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla urządzeń konsumenckich służących do odbioru cyfrowych naziemnych transmisji telewizyjnych powinien być przed wyłączeniem analogu dodany zapis o DVB-T2 i nie byłoby problemu z przejściem.
Według mnie popełniono błąd przy wdrażaniu DVB-T. W Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla urządzeń konsumenckich służących do odbioru cyfrowych naziemnych transmisji telewizyjnych powinien być przed wyłączeniem analogu dodany zapis o DVB-T2 i nie byłoby problemu z przejściem.
-
- Posty: 285
- Rejestracja: 13 kwietnia 2012, o 01:17
- Odbiornik: Ferguson Ariva T65
Ferguson Ariva T650i - Nadajnik - obiekt nadawczy: Łódź, ECIV Zygry
Re: Przyszłość pasma UHF
Zgadzam się.
Gdy wchodziła NTC myślałem o zakupie nowego TV tak 40-50". Kupiłem dekoder. Teraz jeżeli miałbym kupić TV to byłby 30". Chyba. To co można odbierać coraz bardziej przekonuje mnie do zaprzestania oglądania. I wśród rodziny i znajomych nie jestem odosobniony. Większość zamiast wymiany sprzętu zrezygnuje.
A to zły prognostyk dla nadawców. Brak widzów to brak lub tańsze reklamy, a koszty emisji nie zmaleją. Zatem pogorszy się oferta i kółko się zamknie.
Inie największym problemem jest jakość techniczna, tylko jakość programowa.
Gdy wchodziła NTC myślałem o zakupie nowego TV tak 40-50". Kupiłem dekoder. Teraz jeżeli miałbym kupić TV to byłby 30". Chyba. To co można odbierać coraz bardziej przekonuje mnie do zaprzestania oglądania. I wśród rodziny i znajomych nie jestem odosobniony. Większość zamiast wymiany sprzętu zrezygnuje.
A to zły prognostyk dla nadawców. Brak widzów to brak lub tańsze reklamy, a koszty emisji nie zmaleją. Zatem pogorszy się oferta i kółko się zamknie.
Inie największym problemem jest jakość techniczna, tylko jakość programowa.
- hadam
- Posty: 2923
- Rejestracja: 8 lutego 2012, o 17:50
- Miejscowość: Niegowa
- Odbiornik: LG 55UN81003LB / Monitor LG <=> Opticum Premium Box+ H.265
- Instalacja antenowa: Antena BX1000+ Olympia Combo / Rozgałęźnik R-2.
- Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Katowice/Kosztowy
Re: Przyszłość pasma UHF
No nie wygląda to że jest (będzie) tak całkiem bezpłatnie.
- wymiana tv czy zakup dekodera, zgoda bo przy okazji duży skok technologiczny i korzyść w postaci wielu kanałów zamiast paru w kiepskiej analogowej jakości.
- pierwsza modernizacja instalacji też zgoda bo może była stara i jest okazja wymienić jeśli nie najlepiej działała.
- druga modernizacja instalacji w niedługim czasie pod MUX-8, VHF podczas gdy wszem i wobec przekonywano że do odbioru NTC potrzebna będzie tylko antena na kanały 21-60 UHF to kolejne koszty.
- trzecia nieprzewidziana modernizacja instalacji po oddaniu części pasma 700 MHz, mam tu na myśli filtry czy wymianę anteny na taką UHF 21-48 zwłaszcza jeśli ktoś nie robi tego sam i dodatkowo płaci za montera to już może zdenerwować
- w końcu kolejna wymiana sprzętu na DVB-T2/HEVC w sytuacji gdy wielu płatnych operatorów wypożycza sprzęt za darmo po podpisaniu umowy nawet na najtańszy abonament i nie trzeba się martwić o dekoder ani o antenę wystarczy mieć telewizor najlepiej z wejściem HDMI.
Na tych częstych zmianach najlepiej wyjdą producenci sprzętu i anten.
To może być strzał w stopę, bo koszty kilkuletnich inwestycji i najtańszego abonamentu mogą być porównywalne a oferta programowa lepsza.
Oby nie wylali dziecka z kąpielą bo mogą wielu zniechęcić. Tak jak wiele osób rezygnuje z płatnych ofert na rzecz NTC tak może być odwrotnie.
Oczywiście to co wymieniłem to najdroższe warianty i najgorsze scenariusze z pewnością nie wszyscy będą musieli aż tak inwestować ale na pewno jakaś część takich ludzi będzie zwłaszcza tych którzy mają trudne warunki odbioru jak chociażby ja.
Z kolei tam gdzie lepsze warunki odbioru tam też z reguły lepsze oferty innych operatorów.
- wymiana tv czy zakup dekodera, zgoda bo przy okazji duży skok technologiczny i korzyść w postaci wielu kanałów zamiast paru w kiepskiej analogowej jakości.
- pierwsza modernizacja instalacji też zgoda bo może była stara i jest okazja wymienić jeśli nie najlepiej działała.
- druga modernizacja instalacji w niedługim czasie pod MUX-8, VHF podczas gdy wszem i wobec przekonywano że do odbioru NTC potrzebna będzie tylko antena na kanały 21-60 UHF to kolejne koszty.
- trzecia nieprzewidziana modernizacja instalacji po oddaniu części pasma 700 MHz, mam tu na myśli filtry czy wymianę anteny na taką UHF 21-48 zwłaszcza jeśli ktoś nie robi tego sam i dodatkowo płaci za montera to już może zdenerwować
- w końcu kolejna wymiana sprzętu na DVB-T2/HEVC w sytuacji gdy wielu płatnych operatorów wypożycza sprzęt za darmo po podpisaniu umowy nawet na najtańszy abonament i nie trzeba się martwić o dekoder ani o antenę wystarczy mieć telewizor najlepiej z wejściem HDMI.
Na tych częstych zmianach najlepiej wyjdą producenci sprzętu i anten.
To może być strzał w stopę, bo koszty kilkuletnich inwestycji i najtańszego abonamentu mogą być porównywalne a oferta programowa lepsza.
Oby nie wylali dziecka z kąpielą bo mogą wielu zniechęcić. Tak jak wiele osób rezygnuje z płatnych ofert na rzecz NTC tak może być odwrotnie.
Oczywiście to co wymieniłem to najdroższe warianty i najgorsze scenariusze z pewnością nie wszyscy będą musieli aż tak inwestować ale na pewno jakaś część takich ludzi będzie zwłaszcza tych którzy mają trudne warunki odbioru jak chociażby ja.
Z kolei tam gdzie lepsze warunki odbioru tam też z reguły lepsze oferty innych operatorów.