Lepsza jakość kodeka HEVC

Różne zagadnienia techniczne: EPG, telegazeta, dźwięk, SSU, dane, i inne
eter
Posty: 1295
Rejestracja: 3 grudnia 2010, o 20:21

Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: eter »

Przy przejściu emisji DVB-T na kodek HEVC zauważam u siebie, że zmienia się nieznacznie tonacja kolorów.
Porównując emisję tego samego programu nadającego w DVB-T i DVB-T2 jaką prowadzi TVP widać różnicę na korzyść DVB-2 pod względem lepszej szczegółowości obrazu, jednak porównując na przykład odcień koloru twarzy (właśnie na twarzach jest widoczna ta różnica) emisja DVB-T2 wprowadza większą ilość czerwieni.
Stąd ogólny odbiór jest mniej naturalny i w tego wyniku gorszy.
Mam TV taki, który nie ma możliwości dowolnej regulacji poziomu RGB dla poszczególnych partii obrazu jakie mają nowoczesne odbiorniki i dzięki czemu można korygować na przykład odcień samych twarzy.
Mój TV ma jedynie ogólną regulację RGB dla obrazu i żadne ustawienia nie eliminują tego efektu zbyt czerwonych twarzy.
Oczywiście nie we wszystkich materiałach nadawanych jest kiepsko, jednak ogólnie dominacja czerwonego koloru w emisji DVB-T2 jest widoczna.
Czy zauważacie u siebie, że emisja DVB-T2 lekko różni się w odcieniu samych twarzy od tej w DVB-T?
Czy po prostu to mój sprzęt tak odbiera obydwie transmisje.

pasjonat
Posty: 446
Rejestracja: 29 kwietnia 2021, o 12:52
Miejscowość: Powiat Lipsko
Odbiornik: Kruger&Matz KM0232. Rok produkcji- 2016.
Instalacja antenowa: Antena TV AX1000 + LTE combo, wzmacniacz W-20
Nadajnik - obiekt nadawczy: Kielce/Święty Krzyż, Radom/Wacyn

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: pasjonat »

U mnie telewizor odbiera prawidłowo.

Awatar użytkownika
Puma
Posty: 2994
Rejestracja: 13 kwietnia 2009, o 08:48
Miejscowość: Chojnice
Odbiornik: LG 32LM6370 WebOS 4.5, HbbTV 2.0.1
Instalacja antenowa: Dipol 44/21-69 Tri Digital (bez wzmacniacza), ~7m.n.p.t.
Nadajnik - obiekt nadawczy: Trzeciewiec (63km)

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: Puma »

Z tymi twarzami było przy kombinowaniu na Polsat i Super Polsat, nadawali w HDR. Wtedy faktycznie twarze były u mnie czerwone, na szczęście wycofali się z tego po kilku dniach. Obecnie nie widzę różnicy między DVB-T a DVB-T2.

pasjonat
Posty: 446
Rejestracja: 29 kwietnia 2021, o 12:52
Miejscowość: Powiat Lipsko
Odbiornik: Kruger&Matz KM0232. Rok produkcji- 2016.
Instalacja antenowa: Antena TV AX1000 + LTE combo, wzmacniacz W-20
Nadajnik - obiekt nadawczy: Kielce/Święty Krzyż, Radom/Wacyn

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: pasjonat »

Różnica jest w lepszej płynności, jakości obrazu i dźwięku.

eter
Posty: 1295
Rejestracja: 3 grudnia 2010, o 20:21

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: eter »

Pytałem o spektrum kolorów a nie o to, że jest lepsza płynność i tak dalej...
Skoro nie widzicie różnic to wygląda na to, że to mój sprzęt po prostu nie radzi sobie z kodekiem HEVC i w odróżnieniu od starszego zmienia odwzorowanie barw z tendencją do bardziej czerwonego.
Jutro będę miał okazję sprawdzić różnicę odbioru na obecnie kupionym dobrym TV i porównam obydwie emisje a również dodatkowo SAT i sprawdzę, czy rzeczywiście HEVC dając bardziej intensywny kolor nie przesuwa spektrum bardziej ku czerwieni.
Pewnie jednak to wina mojego TV lub dekodera, ponieważ najlepsze barwy mam na emisji jeszcze w SD, czyli Historii i TVP3, gdzie obraz jest wiadomo gorszej jakości, ale za to mam na nich o wiele lepsze naturalne kolory.

Kamil Inspektor
Posty: 6
Rejestracja: 12 lipca 2022, o 10:57
Miejscowość: Zamość

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: Kamil Inspektor »

Zastanawiam się, czy nadawcy dosyłają sygnał 50p, czy Emitel we własnym zakresie dokonuje konwersji z i na p?

j@n
Posty: 127
Rejestracja: 16 kwietnia 2021, o 22:59
Miejscowość: Warszawa

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: j@n »

Pytanie bardzo zasadne i również jestem bardzo ciekaw.

Moje obserwacje kanałów dokumentalnych na MUX6 wskazują raczej na to, że nadawca dostarcza sygnał 50i - nawet w przypadku najnowszych kanałów jak TVP Nauka. Multipleks należy cały do TVP, nie wiem kto to kompresuje i multipleksuje (TVP czy Emitel), ale czasami są drobne artefakty na obrazie.

Treści nagrane w 1080i50 wyglądają doskonale. Żadnych artefaktów. Usuwanie przeplotu 1080i50 -> 1080p50 działa bez zarzutu.

Problem jest z treściami starszymi, zarejestrowanymi w 576i50. Usuwanie przeplotu działa słabo. Są pionowe drgania na krawędziach obiektów. Co każdą klatkę obraz też przesuwa się jeden piksel w dół, potem jeden piksel w górę. Przy emisji starszych dokumentów na TVP Info w DVB-T w 1080i50 też był ten problem.

Idealnie powinno być tak: ze studia wychodzi 1080p50, więc emisja materiału 576i50 wymaga kolejno: usunięcia przeplotu (uzyskamy 576p50), następnie upscalingu do 1080p50. Żadnych zakłóceń od przeplotu nie powinno tutaj być.

A jest prawdopodobnie tak: ze studia wychodzi 1080i50, więc emisja materiału 576i50 wymaga upscalingu z zachowaniem przeplotu. Skalowanie przeplotu na przeplot to jest zawsze słaby pomysł.

Dodam tylko, że w niektórych wypadkach artefakty są bardzo duże. Przy szybko zmieniającym się obrazie (migających światłach) na ekranie można ujrzeć na przemian poziome linie (linie przeplotu) w dwóch kolorach, zupełnie jakby do jednej klatki w 1080p50 trafiało więcej niż jedno pole 576i50. Albo sprzęt się gubi, albo gdzieś jest błąd w konfiguracji. Bo jest to raczej niemożliwe, żeby telewizyjny sprzęt nie umiał radzić sobie z przeplotem, kiedy od kilkunastu lat wszystkie GPU w naszych komputerach świetnie usuwają przeplot w real-time, tworząc 50p z 50i. Do tego bez żadnych zakłóceń.

giaur500
Posty: 1693
Rejestracja: 1 lipca 2011, o 13:42

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: giaur500 »

A to ciekawe, bo skoro oni tam sami usuwają przeplot po stronie nadawczej, to powinni postarać się lepiej i to powinno być zroione lepiej, niż robi to np odbiornik tv niższej klasy. Jeżeli są artefakty, to wygląda to tak, jakby w ogóle nie był usuwany przeplot.

j@n
Posty: 127
Rejestracja: 16 kwietnia 2021, o 22:59
Miejscowość: Warszawa

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: j@n »

Przecież napisałem, że jest usuwany i to skutecznie. Jakość 1080p50 jest bardzo dobra. Nic nie drga, nie widać linii przeplotu, krawędzie są idealne. Ale dotyczy to tylko materiałów źródłowych 1080i50.

Materiały 576i50 powodują artefakty. Dlatego przypuszczam, że ma to związek ze skalowaniem ich do 1080i50 u TVP.

Akurat wczoraj na audycji "Jak to działa?" w pewnym momencie były artefakty na pół ekranu - naprzemienne linie. Szkoda, że nie nagrałem. Jak zobaczę podobne zakłócenia - może uda się wrzucić tutaj obrazek.

j@n
Posty: 127
Rejestracja: 16 kwietnia 2021, o 22:59
Miejscowość: Warszawa

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: j@n »

No i TVP GO na coś się przydało. Sprawdziłem wczorajszą audycję. To nic, że tam mamy tylko 1080p25. Artefakty też są!

"Jak to działa" - odc. 96 Digitalizacja
moment skanowania książki - szybko zmieniające się światło

Obrazek

Obrazek

To ja już nie mam wątpliwości, że to TVP odpowiada za te zakłócenia. To również nie wina samej audycji - na różnych audycjach, z różnych lat obserwuję te same artefakty - jedyny warunek to rozdzielczość oryginalna SD 576i50 i szybko zmieniający się obraz, migające światła.

TVP ma problemy z upscalingiem. Wygląda na to, że do jednej klatki/pola obrazu trafia kilka pól oryginału.

Dorot62
Posty: 7
Rejestracja: 28 września 2022, o 12:28
Miejscowość: BIERUN NOWY
Odbiornik: Dekoder DVB-T T2/ARIVA T760i
H.265 HEVC TELEWIZJI NAZIEMNEJ
Instalacja antenowa: ANTENA POKOJOWA VHF/ UHF dpm
Dipol na fanpage DVB-T T2
z zasilaczem

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: Dorot62 »

HEVC to kodek z satelity

eter
Posty: 1295
Rejestracja: 3 grudnia 2010, o 20:21

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: eter »

Chyba coś przespałeś.

Awatar użytkownika
hadam
Posty: 2923
Rejestracja: 8 lutego 2012, o 17:50
Miejscowość: Niegowa
Odbiornik: LG 55UN81003LB / Monitor LG <=> Opticum Premium Box+ H.265
Instalacja antenowa: Antena BX1000+ Olympia Combo / Rozgałęźnik R-2.
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Katowice/Kosztowy

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: hadam »

Przespałaś, @Dorot62 to kobieta.
Dorot62 pisze: 19 lutego 2023, o 17:21 HEVC to kodek z satelity
Może też być stosowany na satelicie i nie tylko. Co innego kodek a co innego standard czy sposób nadawania.
My jednak dyskutujemy o naziemnej. W poprzednim standardzie DVB-T w którym jeszcze nadają MUX-3 i MUX-8 i niektóre lokalne, jest stosowany kodek AVC H.264.
Natomiast dla nowego standardu TVB-T2 jako obligatoryjny przyjęto kodek HEVC, H.256 i zgodnie z nim nadają pozostałe multipleksy, które już przeszły na DVB-T2, co nie oznacza, że w ten sposób nie można nadawać z kodekiem AVC/MPEG-4 a nawet MPEG-2. Chodzi jednak o lepsze wykorzystanie pasma.

Dorot62
Posty: 7
Rejestracja: 28 września 2022, o 12:28
Miejscowość: BIERUN NOWY
Odbiornik: Dekoder DVB-T T2/ARIVA T760i
H.265 HEVC TELEWIZJI NAZIEMNEJ
Instalacja antenowa: ANTENA POKOJOWA VHF/ UHF dpm
Dipol na fanpage DVB-T T2
z zasilaczem

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: Dorot62 »

Witam wiesz co ja z dekodera odbieram naziemną to pewnie inaczej jest

eter
Posty: 1295
Rejestracja: 3 grudnia 2010, o 20:21

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: eter »

Co inaczej.
Naziemna nadaje w HEVC cztery Muxy, a w MPEG 4 dwa.
Na satelicie HEVC dopiero co "raczkuje".

j@n
Posty: 127
Rejestracja: 16 kwietnia 2021, o 22:59
Miejscowość: Warszawa

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: j@n »

Wracając jeszcze do tych artefaktów u TVP w materiałach 576i50, przeprowadziłem kolejne obserwacje w nagraniach z różnych stacji klatka po klatce.

Wychodzi na to, że tylko TVP ma problemy: delikatne drgania (jedna linia w górę, jedna linia w dół co klatkę) + naprzemienne linie w bardzo szybkich scenach.

Inne stacje jak TV4, TV6, Puls czy nawet TV Trwam nadają bardzo dobrej jakości 1080p50, bez żadnych zakłóceń od przeplotu. W zasadzie to z bliska stare materiały 576i50 wyglądają znacznie lepiej niż w DVB-T - ale to nic dziwnego, mniejsza kompresja. Przeplot jest usunięty bezbłędnie!

Piszę to w celach informacyjnych. Kodek HEVC nie ma tu nic do rzeczy. Problem jest najwyraźniej w TVP. Czekam aż MUX3 przejdzie na DVB-T2 i jeśli problem nadal będzie występował, to chyba do nich wyślę mocno techniczne zgłoszenie.

j@n
Posty: 127
Rejestracja: 16 kwietnia 2021, o 22:59
Miejscowość: Warszawa

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: j@n »

Pozwolę sobie dodać porównanie uzupełniające moje poprzednie posty. Pisałem o zakłóceniach spowodowanych problemami z konwersją 576i50 -> 1080i50 w TVP. Problemy występują ze wszystkimi poziomymi liniami.

Tutaj jedna sekunda nagrania z TVP Kultura sprzed 5 lat, jeszcze gdy nadawała w SD. Przeplot usunięty ffmpeg (yadif=1), potem powiększone do HD, wycięty fragment i spowolniony 5 razy.

https://imgur.com/OzsvSg2

Tutaj nagranie tej samej audycji, ale już nadawanej w HD. Tylko wycięty fragment i spowolniony 5 razy.

https://imgur.com/uZhaw73

To pierwsze jest bardzo stabilnie. To drugie - ciągle drga w górę i w dół.

Wniosek jest taki, że w TVP cały playout pracuje z przeplotem. Skalowanie przeplotu na przeplot działa źle i powoduje artefakty. Inaczej tego wytłumaczyć nie można, skoro bezpłatne oprogramowanie usuwa przeplot bezbłędnie. Szkoda, że taki stan będzie się utrzymywał teraz długi czas.

Nawet planowałem pisać do TVP, ale odpowiedź będzie chyba oczywista: "tak, nasz playout pracuje z przeplotem, modernizacji nie będzie i co nam pan zrobi"...

krakow
Posty: 24
Rejestracja: 22 lipca 2011, o 10:26
Odbiornik: media-tech MT4168
Instalacja antenowa: pokojowy dipol półfalowy otwarty
Nadajnik - obiekt nadawczy: RTCN Chorągwica, Luboń Wielki

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: krakow »

Czy ktoś robił porównanie tego HEVC 50p z kablowym AVC 50i? (w playerach wskazywane jako 25p)
HEVC 50p 1080 na TVP widzę, że oscyluje w okolicach szczytów mocno ruchomych scen do około 6Mbps
A AVC w UPC TVP spokojnie dobija do 12Mbps przy przeplotowej emisji.
Gdzieś czytałem, że HEVC zredukowany do 60% przepływności AVC daje teoretycznie taką samą jakość. A tu ponoć teraz niby 2x więcej pełnym klatek leci naziemnie i tak na chłopski rozum 6Mbps 50p nawet na nowszym kodeku raczej będzie marnym osiągiem gdzie te pełne 25p w kablu ma 12Mbps w AVC. Naziemnie wynika, że powinno teoretycznie lecieć przez te narzucone obecnie 50p w DVB-T2 niby więcej danych niż wcześniej w DVB-T z przeplotem by nie pogarszać jakości (?)
Czy HEVC jest na tyle wypasionym dziś kodekiem, że jak ilość przesyłanych na sekundę klatek wzrasta 2x to przepływność nie wymaga 2x zwiększenia? Czy kodek widzi tak duże podobieństwo w dodatkowych klatkach dla 50p, że przepływność nie ma proporcjonalnego od ilości klatek zapotrzebowania?
Chyba, że te klatki by zrobić 50p to jakiś wypasiony soft generuje, bo z tego co widzę np. jak seriale dla TVP nagrywają współcześnie, to na ekranach tamtejszych wypasionych kamer widać dalej tylko 25 klatek/sek. (jak jakiś materiał z planu pokazują i zahaczą na chwilę o ekran kamery), a nie 50p. Nawet zegar tam pokazuje czas, że leci 25 klatek na sekundę w kamerze czyli szablon: 00:00:00:25
Na podstawie 25 pełnych klatek na sekundę robi soft jakieś "pośrednie" klatki by zrobić z tego mityczne 50p? Gdzie na podstawie zmian położenia obiektów ruchomych w szczelinach między dwoma sąsiednimi klatkami z 25/sek. źródła (by wcisnąć między nie kolejne 25 klatek dla uzyskania finalnego 50p) kalkuluje położenie i tworzy sobie dzięki temu nowy kadr z przesunięciem, w sztucznie wyprodukowanej klatce?
z 10 lat temu czytałem na którymś forum video, kilka osób z sokolim wzrokiem, że HEVC jednak bardziej rozmywa szczegóły obrazu niż AVC i że to mit że na połowie przepływności HEVC, przy tej samej ilości klatek zapewnia identyczną jakość obrazu jak AVC. Być może przez ostatnie 10 lat HEVC-a tak dopracowali, że dziś nie będzie różnicy? HEVC na 1/2 przepływności dosyłu v AVC pełna przepływność dosyłu wizualnie takiej samej jakości obraz?

j@n
Posty: 127
Rejestracja: 16 kwietnia 2021, o 22:59
Miejscowość: Warszawa

Re: Lepsza jakość kodeka HEVC

Post autor: j@n »

krakow pisze: 21 grudnia 2023, o 15:11 Czy HEVC jest na tyle wypasionym dziś kodekiem, że jak ilość przesyłanych na sekundę klatek wzrasta 2x to przepływność nie wymaga 2x zwiększenia? Czy kodek widzi tak duże podobieństwo w dodatkowych klatkach dla 50p, że przepływność nie ma proporcjonalnego od ilości klatek zapotrzebowania?
2x więcej klatek to 2x większe zapotrzebowanie - tak, ale dla sygnału telewizji analogowej oraz cyfrowej bezstratnej. Jak sam zauważyłeś kodek zapisuje podobieństwa między klatkami. Nie tylko HEVC, praktycznie wszystkie kodeki. Przepływność nie wymaga dwukrotnego zwiększenia. Zwykle może kilkanaście procent do 50%. To dużo zależy od materiału. A co ciekawe - istnieją też takie materiały, dla których (przy zachowaniu stałej jakości - parametr CRF w ffmpeg) przepływność progresywnego 50p w porównaniu do przeplotu 50i nieco się zmniejszy!
krakow pisze: 21 grudnia 2023, o 15:11 Chyba, że te klatki by zrobić 50p to jakiś wypasiony soft generuje, bo z tego co widzę np. jak seriale dla TVP nagrywają współcześnie, to na ekranach tamtejszych wypasionych kamer widać dalej tylko 25 klatek/sek. (jak jakiś materiał z planu pokazują i zahaczą na chwilę o ekran kamery), a nie 50p. Nawet zegar tam pokazuje czas, że leci 25 klatek na sekundę w kamerze czyli szablon: 00:00:00:25
Na podstawie 25 pełnych klatek na sekundę robi soft jakieś "pośrednie" klatki by zrobić z tego mityczne 50p? Gdzie na podstawie zmian położenia obiektów ruchomych w szczelinach między dwoma sąsiednimi klatkami z 25/sek. źródła (by wcisnąć między nie kolejne 25 klatek dla uzyskania finalnego 50p) kalkuluje położenie i tworzy sobie dzięki temu nowy kadr z przesunięciem, w sztucznie wyprodukowanej klatce?
Nie ma żadnego generowania pośrednich klatek! Tak działają upłynniacze w telewizorach, ale nie nadawanie telewizji. Nie ma też żadnego zwiększenia płynności 50p w porównaniu do 50i (co ciągle - błędnie - podkreśla pewien użytkownik tego forum). Te całe problemy ze zrozumieniem przeplotu biorą się chyba z niezrozumienia jednej rzeczy: materiał z przeplotem tak naprawdę nie zawiera żadnych klatek. On zawiera pola: 50 pól na sekundę. Raz linie nieparzyste, potem parzyste i tak dalej na zmianę.

Jeśli dwa sąsiednie pola zostały zarejestrowane w tym samym momencie czasu - to złożenie dwóch sąsiednich pól da 25p (progresywne 25 klatek/s).

Przykłady materiałów: filmy kinowe, większość seriali. 25p daje po prostu "kinowy" wygląd.

Jeśli dwa sąsiednie pola zostały zarejestrowane NIE w tym samym czasie - to złożenie dwóch sąsiednich pól da obraz z zakłóceniami (bo to są 2 obrazy w 1). Tu nie można składać pól. Trzeba użyć jakiegoś algorytmu aby otrzymać 50p (progresywne 50 klatek/s). Koniecznie 50p, nie może to być 25p bo usuniesz pierwotną płynność ruchu. Najprostszy algorytm po prostu pola (każde o rozmiarze 1920x540) przeskaluje do pełnego 1920x1080. Będą jednak zakłócenia. Bardziej zaawansowane algorytmy biorą pod uwagę sąsiednie pola i na tej podstawie uzupełniają brakujące linie. W telewizorach kineskopowych taki "algorytm" zapewniała fizyka - luminofor poprzedniego pola wygasał gdy rysowane było kolejne.

Przykłady materiałów: sport, transmisje na żywo. 50p daje po prostu płynny ruch.

Wniosek jest taki: 50i może "mieć w środku" 25p lub 50p. Te 50 klatek w naziemnej generuje "soft" taki, że jedynie usuwa przeplot do wynikowego 50p.

Jeśli to był film lub serial nagrany w 25p: klatki zostaną zduplikowane, o tak: 1 1 2 2 3 3 ... Nie ma żadnego generowania klatek pośrednich (bo to by upłynniło ruch, co jest niepożądane dla materiałów filmowych).

Skąd się wzięło 50p w naziemnej? Kodek HEVC nie lubi przeplotu. Specyfikacja podaje, że przeplotu w ogóle nie obsługuje. Jest obejście w postaci kodowania do formatu 1080x540p50 (50 pól) + flaga "traktuj to wideo jako pola przeplotu". Było to dyskutowane na tym forum podczas testów, cześć odbiorników nie radzi sobie z takim sygnałem.

Wybrano więc 50p by zachować telewizyjną płynność. W sumie wybór nie mógłby być inny, to medium profesjonalne.

Ale już np. w internecie jest bardzo źle. Większość streamingu ma 25p. Gdy wrzucisz 50i na YouTube, to on zrobi z tego 25p. To jest duży BŁĄD.
krakow pisze: 21 grudnia 2023, o 15:11 z 10 lat temu czytałem na którymś forum video, kilka osób z sokolim wzrokiem, że HEVC jednak bardziej rozmywa szczegóły obrazu niż AVC i że to mit że na połowie przepływności HEVC, przy tej samej ilości klatek zapewnia identyczną jakość obrazu jak AVC. Być może przez ostatnie 10 lat HEVC-a tak dopracowali, że dziś nie będzie różnicy? HEVC na 1/2 przepływności dosyłu v AVC pełna przepływność dosyłu wizualnie takiej samej jakości obraz?
Każdy kodek rozmywa gdy przepływność jest za mała, AVC też. Bajki o tej samej jakości przy połowie przepływności ja nie kupuję. Oszczędność jest, ale nie tak duża.


A moje wrażenia z HEVC w polskiej DVB-T2 są takie:
- subiektywna jakość lepsza niż dotychczasowe 1080i50, czasami dużo lepsza
- jakość znacznie lepsza niż jakikolwiek stream w internecie (w tym TVP GO)
- w MUX-6 jakość przy dynamicznych scenach rewelacyjna (tam ustawiona max. przepływność kanału to 12-13 Mb/s, w porównaniu do 8 Mb/s w pozostałych). Jest niebezpieczeństwo, że od stycznia pojemność multipleksu spadnie (usuną jeden kanał), zatem jakość też spadnie. Według mnie to źle.
- kodek nic nie rozmywa. Bitrate jest wystarczające. Rozmyte to są kanały sportowe w płatnym MUX-4. Było kiedyś "bezpłatne okno", widziałem, nie polecam. Sport i średnio 2,5 Mb/s - to się nie mogło udać.
- nie jest idealnie. Przez pewien okres testów wszystkie kanały miały stałe 8 Mb/s. Jakość była lepsza. Ale kto by nadawał tylko 4 kanały HD w muxie? Ostatecznie stanęło na 8 i to i tak jest dobry stosunek jakość/ilość.
- kodek mocno wycina odcienie zbliżone do czarnego, agresywniej niż AVC. Ciemne tła wyglądają źle gdy się uważnie przyjrzeć. No ale taka zasada działania: jasne części obrazu mają mieć lepszą jakość niż ciemne bo jasne przyciągają wzrok
- TVP nie potrafi upscalować SD do HD. Kilka postów wyżej pisałem o tym


Kodek to jedno, przepływność to drugie. Masz dobry bitrate z kablówki, tylko się cieszyć. Jakość prawdopodobnie jest lepsza niż HEVC w DVB-T2. Ale już jakość wybranych kanałów na satelicie jest gorsza niż HEVC w DVB-T2 (haha, jeszcze do tego za SAT trzeba płacić). Przykłady:
TVP Sport - SAT: AVC 50i 3,8 Mb/s, DVB-T2: HEVC 50p 5,2 Mb/s)
TVP ABC, TVP Rozrywka, TVP Historia, TVP3 - na SAT brak HD!

Ale bierzesz standardową płytę bluray (nawet nie 4K) i obraz na niej nagrany (AVC 50i) dosłownie zmiata wszystko. TO za sprawą bitrate: 20 - 40 Mb/s!

Tak więc: rozdzielczość + fps + kodek + bitrate to dopiero tworzy daną jakość. Tego nie można rozpatrywać osobno. Stary kodek z bardzo wysokim bitrate zmiecie najnowsze Netflixowe wynalazki (kodek AV1) z bitrate rzędu 2 Mb/s.

Zablokowany