Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

przygotowania do wdrożenia radia cyfrowego DAB+, strategia, plany, testy
Awatar użytkownika
DanielK
Posty: 1362
Rejestracja: 31 stycznia 2009, o 13:12

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: DanielK »

Max van Org pisze: 11 stycznia 2020, o 21:13 Jedynym rozwiązaniem mogłoby być przeniesienie telewizji z DVB-T MUX-8 do DVB-T2 MUX-5. Podzielenie całego pasma VHF III na 7 pokryć dla DAB+. Oddanie Polskiemu Radiu jednego pokrycie dla radia ogólnopolskiego i jednego pokrycia dla ośrodków regionalnych. Pozostałoby 5 pokryć dla nadawców komercyjnych. Niech się dzielą tym jak chcą.
Otóż to i w pełni popieram.

Awatar użytkownika
antypyra
Posty: 2090
Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
Miejscowość: Pipidówa
Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14
Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol
Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: antypyra »

To oznacza naprawienie błędu nieprzyznania radiu cyfrowemu dostatecznych zasobów częstotliwości. Amen.

apk
Posty: 729
Rejestracja: 5 sierpnia 2009, o 23:59
Miejscowość: Legnica
Odbiornik: LG UH65 Ser. (DVB-T2 HEVC) / DUAL DAB 4 /DUAL DAB 18C

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: apk »

Na falach UKF zauważyłem jakby gorszą jakość dźwięku tej samej stacji gdzie 1 nadajnik jest blisko a drugi dalej , ale 120 kW w porównaniu z tą samą stacją z dalszego nadajnika mimo nie słyszalnych szumów dźwięk wydaje się mniej czysty i nie słychać tej jakości .
Jeśli się nie mylę to odbieram tylko 4 stacje radiowe Bardzo dobrej jakości a kolejnych 8 raczej bez słyszalnych szumów teoretycznie dobrej jakości ( ale nie słyszę tej jakości jakby ją ktoś wyciął) .
Kiedyś UKF można było słuchać z nadajników oddalonych 120 km a dzisiaj jest problem z odbiorem z odległości 70-80 km ze względu na ciągłe wydawanie pozwoleń radiowych a UKF FM nie jest z gumy i teraz jedna stacja zakłóca drugą jak za komuny (RWE) .

Jestem ciekaw jaka jakość dźwięku jest porównywalna UKF FM z bliższymi i dalszymi nadajnikami DAB+160 , 128 , 96 , 48 ?
Co do 7 pokryć to jestem za tym aby uruchomić jak najwcześniej 2 ogólnopolski multipleks R1 rok później R2 dla nadawców prywatnych ale zanim zaczną uruchamiać to powinni zrobić korektę co do opłat z nadawanie DAB+ czyli obniżyć opłaty 2-3 krotnie ze względu na duże koszty i konkurencję przy 40-60 stacjach radiowych .
Do puki rynek się nie nasyci to opłaty za koncesje powinny być pobierane od % użytkowników a nie od powierzchni .

Awatar użytkownika
antypyra
Posty: 2090
Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
Miejscowość: Pipidówa
Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14
Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol
Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: antypyra »

Takiego porównania nie można dokonać. Co innego zły odbiór FM z powodu odległości od stacji, nakładania się stacji i innych mankamentów systemu, a co innego mniejsza czy większa słyszalność artefaktów kompresji z powodu wyższej lub niższej przepływności w DAB. Zły odbiór w FM z powodu nie dość silnego sygnału na pewno wpłynie na obecność szumów, pierdów i potrafi zabić najlepiej wyemitowany dźwięk ze studia. W radiu cyfrowym może być odbiór bez przerw, oczywiście zawsze będzie bez szumów, ale dźwięk może być podły z powodu wymienionej zbyt dużej kompresji.

Awatar użytkownika
Max van Org
Posty: 1383
Rejestracja: 29 listopada 2010, o 17:54

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: Max van Org »

apk pisze: 11 lutego 2020, o 18:37 ale zanim zaczną uruchamiać to powinni zrobić korektę co do opłat z nadawanie DAB+ czyli obniżyć opłaty 2-3 krotnie ze względu na duże koszty i konkurencję przy 40-60 stacjach radiowych .
Porównajmy opłaty za koncesję:

BERLIN:
Liczba mieszkańców: 3.644.826
Opłata za koncesję: 7 500 € na 7 lat (31.934 PLN*)

POZNAŃ:
Liczba mieszkańców: 665.200
Opłata za koncesję: 31.874 PLN na 10 lat

* kurs z dnia 12.2.2020 r.: 1 PLN = 0,23470 EUR

BERLIN:
Opłata za wydanie zezwolenia na nadawanie jest obliczana na podstawie wielkości obszaru dystrybucji i zakresu czasu nadawania. W przypadku 24-godzinnego czasu nadawania wynosi ona od 1 500 do 12 500 Euro, a dla programu miejskiego jest to zwykle 7500 Euro.

PORÓWNANIE:
Opłata roczna za jednego słuchacza w zasięgu technicznym rozgłośni:
opłata 31.934 PLN : 7 lat = 4 562 PLN/rok : 3.644.826 = 0,00125164 PLN/rok
opłata 31.874 PLN : 10 lat = 3 187,4 PLN/rok : 665.200 = 0,004791642 PLN/rok

Czyli rozgłośnie które ubiegały się o koncesję na DAB+ w Polsce płacą 4 razy więcej za koncesję niż np. w Berlinie za UKF.

źródło:
https://www.mabb.de/information/service ... 20mabb.pdf

DAB+ Poznań:
http://www.krrit.gov.pl/KoncesjeSync/De ... 2020-R.doc

apk
Posty: 729
Rejestracja: 5 sierpnia 2009, o 23:59
Miejscowość: Legnica
Odbiornik: LG UH65 Ser. (DVB-T2 HEVC) / DUAL DAB 4 /DUAL DAB 18C

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: apk »

Z tego wynika że urzędnicy spisali radio na straty w dobie internetu moim zdaniem nie umyślnie bo brakuje im papu papu .
Nie uruchamianie multipleksów DAB+ może spowodować odchodzenie od radia drogą tradycyjną na rzecz internetu a uruchomienie przy nie realnych opłatach doprowadzi do problemów finansowych stacji Radiowych a nawet bankructwa oraz w konsekwencji nie będzie jakości programowej czyli radio poupadanie a słuchacze mogą nie wrócić .
Nie wiedziałem że zarabiamy 4 X więcej od Niemców . :shock:

Awatar użytkownika
antypyra
Posty: 2090
Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
Miejscowość: Pipidówa
Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14
Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol
Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: antypyra »

Troche sie dziwię, że potoki danych, jakie tu płyną od lat, wywołują jeszcze na użytkownikach wrażenie.

batot
Posty: 21
Rejestracja: 4 maja 2014, o 20:27
Miejscowość: Rybnik
Odbiornik: TV LG
Instalacja antenowa: Yagi 14dBi 230+11m n.p.t
Nadajnik - obiekt nadawczy: Katowice Kosztowy

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: batot »

Dajcie znać jak będzie min 128kbps a dopóki nie ma, nie kupię i nie włączę radia DAB+ jak Boga kocham.
Słucham radia FM na Onkyo T-4650 i basta, tyle że stacje radiowe w FM też coraz gorzej nadają - ratunku!!!

benedykt50
Posty: 14
Rejestracja: 8 stycznia 2020, o 21:41
Miejscowość: Olsztyn

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: benedykt50 »

Pozostawienie 10-15% oryginalnego (liniowego) dźwięku musi boleć. Można się oszukiwać. To syndrom chińskiej zupki. Wygląda jak normalna, smakuje jak normalna ale ją nie jest. Zdrowotnie ma swoje konsekwencje. Podobnie kompresja dźwięku - kto doceni jakość artystyczną przy siorbaniu? :roll: :oops:

Awatar użytkownika
DVB-T/S
Posty: 2653
Rejestracja: 24 października 2011, o 19:27
Odbiornik: Tuner w kompie i 2 TV + STB
Instalacja antenowa: Antena telewizyjna profesjonalna UHF ATV 21/21-60, 65km
Nadajnik - obiekt nadawczy: Ślęża

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: DVB-T/S »

Bitrate na poziomie 160kbps i więcej da się słuchać ale nie 96 albo 64!

Awatar użytkownika
Max van Org
Posty: 1383
Rejestracja: 29 listopada 2010, o 17:54

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: Max van Org »

Nikt was nie zmusza. W Polsce w DAB+ i tak oferta jest marna. Cały czas narzekacie na jakość, ale nie potraficie wskazać, jak osiągnąć ten cel. W Polsce rozgłośnie nie chciały lepszej jakości w DAB+, bo chciały, aby oddać pasmo VHF III telewizji DVB-T. No cóż, tak jak sobie życzyli, tak będą mieli.

Awatar użytkownika
DVB-T/S
Posty: 2653
Rejestracja: 24 października 2011, o 19:27
Odbiornik: Tuner w kompie i 2 TV + STB
Instalacja antenowa: Antena telewizyjna profesjonalna UHF ATV 21/21-60, 65km
Nadajnik - obiekt nadawczy: Ślęża

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: DVB-T/S »

Max van Org pisze: 6 czerwca 2020, o 00:27 Nikt was nie zmusza.
Marna jakość zmusza!
Max van Org pisze: 6 czerwca 2020, o 00:27 W Polsce w DAB+ i tak oferta jest marna.
Tu się zgadzamy
Max van Org pisze: 6 czerwca 2020, o 00:27 Cały czas narzekacie na jakość, ale nie potraficie wskazać, jak osiągnąć ten cel.
Dawno pisałem żeby bitrate był na poziomie 192kbps i max 6 stacji!
[...]
Max van Org pisze: 6 czerwca 2020, o 00:27 W Polsce rozgłośnie nie chciały lepszej jakości w DAB+
Które?

Awatar użytkownika
JaroslawMroczkowski
Administrator
Posty: 2596
Rejestracja: 1 stycznia 1970, o 01:00

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: JaroslawMroczkowski »

Ile razy można powtarzać, że jakość dźwięku to nie tylko bitrate w DAB? Liczy się także jakość i "obróbka" sygnału źródłowego, a także przetwarzanie sygnału w samym odbiorniku.

192kb/s to maksymalna dopuszczalna przepływność kanału w DAB+. Wystarczy zajrzeć do ETSI TS 102 563: Digital Audio Broadcasting (DAB);DAB+ audio coding (MPEG HE-AACv2). Annex E (informative): Bit-rate available for audio..
Żaden kodek nie pracuje optymalnie przy skrajnych ustawieniach. Warto się nad tym zastanowić przed pisaniem 192kb/s albo nic. Dobrą jakość dźwięku (uwaga: "dobry" to bardzo subiektywne pojęcie) można uzyskać przy znacznie niższych przepływnościach.

Co do opinii nadawców na temat radia cyfrowego to w 2010 roku były konsultacje dotyczące wykorzystania pasma VHF. Pisaliśmy o tym w tym wątku viewtopic.php?t=584 . Niestety dokumenty nie są już dostępne na stronach UKE. Jednakże opis zachował się w Zielonej Księdze Cyfryzacji Radia w Polsce wydajnej przez KRRiT.
W drugiej konsultacji nastąpiła wyraźna polaryzacja stanowisk nadawców. Nadawcy koncesjonowani wypowiedzieli się zdecydowanie przeciw rozszerzaniu liczby dostępnych w Planie cyfrowym GE06 trzech pokryć DAB o dodatkowe multipleksy wynikające z ewentualnego podziału pokrycia DVB-T w paśmie III na cztery pokrycia DAB. Uznano, że polski rynek radiowy nie będzie w stanie „wytrzymać” tak wielkiego otwarcia ...
Skoro więc nie ma więcej pasma, a radio cyfrowe będzie się rozwijać, to trzeba się liczyć z ograniczeniami.
Pamiętać też należy o kwestiach ekonomicznych. Mniej stacji w multipleksie to większy koszt za jeden program. Dlatego nie spodziewałbym się by wszyscy nadawcy nagle zaczęli dążyć do maksymalizacji wykorzystania pasma przez ich programy.
Czas pokaże, pierwsze koncesje na multipleksy lokalne zostały już wydane.

Awatar użytkownika
antypyra
Posty: 2090
Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
Miejscowość: Pipidówa
Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14
Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol
Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: antypyra »

A na co nam ten tak słaby DAB w ogóle? Bo MvO go chce? I mamy wypocin słuchać, bo usłyszymy aroganckie: "nikt was nie zmusza".
Owszem, bitrate to nie wszystko, ale niech on najpierw będzie 128 -160 kbps, w zależności od treści audycji, to potem można rozmawiać, co jeszcze poprawić, żeby było dobrze.
Ostatnio zmieniony 6 czerwca 2020, o 20:48 przez antypyra, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Max van Org
Posty: 1383
Rejestracja: 29 listopada 2010, o 17:54

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: Max van Org »

Nic nie zniknęło z internetu, stanowiska są znane od 10 lat:

Stanowisko do ogłoszonych przez Prezesa UKE konsultacji nt. wykorzystania dla potrzeb naziemnej radiofonii cyfrowej zakresu częstotliwości 174-230 MHz (tzw. III zakres TV) w paśmie VHF:
„Dla celów wypracowania jednolitego stanowiska w kluczowych kwestiach dotyczących technicznych, programowych i rynkowych aspektów tego procesu powstała Grupa Robocza stanowiąca reprezentację 4 największych grup radiowych w Polsce.”
„Z tych też powodów nie widzimy potrzeby zmiany ogólnopolskiego pokrycia DVB-T w zakresie 174-230 MHz na cztery ogólnopolskie pokrycia T-DAB (zwiększenia liczby multipleksów radiowych).”

Jakie powinny być najważniejsze kryteria oceny ofert w konkursie na rezerwację częstotliwości przeznaczonych dla pierwszego multipleksu T-DAB?

„W naszej ocenie powinny być brane następujące kryteria:
1. zapewnienie najniższej ceny usługi, w przeliczeniu na jeden program audio;
2. zapewnienie możliwości zaoferowania swoich programów przez obecnie działających na rynku radiowym nadawców, w zakresie takiego zasięgu technicznego jaki wybiorą jako właściwy dla dystrybucji swojej oferty programowej (w szczególności możliwość emisji programów regionalnych i lokalnych oraz ogólnokrajowych) …”
„Techniczne możliwości emisji programów radiowych mogą pozwolić na rozwój zasięgu programów, zwiększenie ich ilości. Należy jednak rozważyć, czy potencjał jaki stwarza rozwój radia cyfrowego stanowi wystarczającą podstawę do nowych inwestycji jakim jest wdrożenie i utrzymywanie systemu.”

Dokument jest dostępny na:

https://archiwum.uke.gov.pl/files/?id_plik=7704

Wszystkie stanowiska:
https://archiwum.uke.gov.pl/wyniki-kons ... e-vhf-6295

Streszczenie stanowisk:
https://archiwum.uke.gov.pl/radiofonia- ... e-vhf-6417

Awatar użytkownika
antypyra
Posty: 2090
Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
Miejscowość: Pipidówa
Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14
Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol
Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: antypyra »

zapewnienie najniższej ceny usługi, w przeliczeniu na jeden program audio;
Wypracowane przy biureczku? Ale radio jest dla słuchaczy. Nie dla biurokracji, której wystarcza 96 kbps i siorbanie. Dlaczego mamy tego słuchać?
Jeśli będzie jakiś przymus przechodzenia na kiepski DAB, ludzie jeszcze bardziej odwrócą się od radia naziemnego, a może w ogóle od radia. W końcu są jeszcze inne atrakcje.

Awatar użytkownika
Max van Org
Posty: 1383
Rejestracja: 29 listopada 2010, o 17:54

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: Max van Org »

antypyra pisze: 7 czerwca 2020, o 11:48 Ale radio jest dla słuchaczy.
Radio było albo jest dla słuchaczy? Przestań mylić czytelników tego forum. Gdyby radio było dla słuchaczy, to struktura własnościowa wyglądała by inaczej. Jeżeli spojrzymy na struktury własnościowe, to chyba w Polsce radio już przed wojną było państwowe. Na ziemiach tzw. „odzyskanych” od 1924 do 1929 roku radio było częściowo w rękach akcjonariuszów, 51 % należało do poczty. W 1933 r. nastąpiło glajchszaltung i radio było państwowe. W Polsce do 1989 r. radio było wyłącznie państwowe. Jaki wpływ mieli słuchacze na radio? Zero! Nadawane było zawsze to, co przyciągało słuchaczy do radia, aby małymi dawkami „prawdy” przekonać ich do celów rządu.

Są też pozytywne przykłady z zagranicy, gdzie na treści w RTV mają słuchacze i widzowie. W Królestwie Niderlandów treści dostarczają fundacje a za technikę i organizację czasu antenowego odpowiedzialna jest fundacja NOS - Nederlandse Omroep Stichting. Producentami treści są zrzeszenia, które w zależności od liczby członków są wspierane przez państwo. Istnieją tam również instytucje produkujące audycje misyjne (edukacja + kultura).

Jeżeli RTV jest państwowe albo komercyjne – to wtedy radio nie jest dla słuchaczy. W pierwszym przypadku dla propagandy w drugim dla zysków. W niektórych krajach istnieje jeszcze trzeci filar: radio tworzone przez słuchaczy dla słuchaczy. Gdyby radio było dla słuchaczy, to każda osoba byłaby prosumentem. Każdy byłby odbiorcom i nadawcom. Tak nie jest. Dopiero internet umożliwił słuchaczom szeroki dostęp do nowych środków przekazu. Radiofonia w Polsce jest albo państwowa albo środkiem przekazu pod kontrolom państwa, bo państwo wydaje koncesje i czerpie zyski z wolności wypowiedzi, która jest gwarantowana w konstytucji.
antypyra pisze: 7 czerwca 2020, o 11:48 Dlaczego mamy tego słuchać?
Może posłużę się wypowiedziom jednego z wielkich myślicieli teraźniejszości w tym kraju: „Na skraju naszego życia publicznego jest np. TOK FM. Jako żywo nikt go nie kwestionuje i nikt nie domaga się jego delegalizacji. Nikt nie twierdzi, że jego słuchanie jest nadużyciem albo w każdym razem stwarza podejrzenie co do moralności tego, co się tam propaguje. A propaguje się różnie rzeczy. Przecież przymusowego słuchania radia w Polsce – bogu najwyższemu dzięki – nie ma.”
Dotyczy to chyba każdej rozgłośni?
antypyra pisze: 7 czerwca 2020, o 11:48 Jeśli będzie jakiś przymus przechodzenia na kiepski DAB, ludzie jeszcze bardziej odwrócą się od radia naziemnego, a może w ogóle od radia.
Będzie przymusowe przejście na DAB+ na pewno po 2030 r. Odpływ słuchaczy z UKF-u do internetu i zindywidualizowanej oferty będzie aż tak duży, że nie będzie stać państwo i nadawców komercyjnych na UKF. Pomysłem wprowadzenia rozgłośni komercyjnych jest również podział kosztów za dystrybucję naziemną. Czym więcej nadawców wykorzystuje infrastrukturę, tym taniej można oferować usługi. Jeżeli oferta zostanie zredukowana do niewielu albo jednego, będzie to interes do nieutrzymania. Można było to zaobserwować w przypadku fal długich, średnich, krótkich, następne kryzysy obalą również fale ultrakrótkie. W tym chyba nie ma złudzeń.
Ostatnio zmieniony 8 czerwca 2020, o 02:44 przez Max van Org, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
DVB-T/S
Posty: 2653
Rejestracja: 24 października 2011, o 19:27
Odbiornik: Tuner w kompie i 2 TV + STB
Instalacja antenowa: Antena telewizyjna profesjonalna UHF ATV 21/21-60, 65km
Nadajnik - obiekt nadawczy: Ślęża

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: DVB-T/S »

Max van Org pisze: 7 czerwca 2020, o 15:08 Będzie przymusowe przejście na DAB+ na pewno po 2030 r.
Jakieś dane? Ktoś wydał taką decyzję czy to Twoje dyrdymały wyssane z palca?

Awatar użytkownika
antypyra
Posty: 2090
Rejestracja: 22 marca 2012, o 20:16
Miejscowość: Pipidówa
Odbiornik: Sony ST-SB920
Onkyo 4030 DAB/FM
Tecsun PL 390
Dual DAB 14
Instalacja antenowa: UKF: antena 1 el., dipol pętlowy f-my Dipol,
TV i DAB: antena LP 6-69 f-my Dipol
Nadajnik - obiekt nadawczy: komin Ciepł. Starosielce, RTCN Krynice

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: antypyra »

Dołączam się do pytania przedmówcy. Poza tym post nr 2177 jest niezrozumiały.

Awatar użytkownika
Max van Org
Posty: 1383
Rejestracja: 29 listopada 2010, o 17:54

Re: Jakość dźwięku w radiu cyfrowym DAB+. Dyskusja o kompresji.

Post autor: Max van Org »

DVB-T/S pisze: 7 czerwca 2020, o 18:23
Max van Org pisze: 7 czerwca 2020, o 15:08 Będzie przymusowe przejście na DAB+ na pewno po 2030 r.
Jakieś dane? Ktoś wydał taką decyzję czy to Twoje dyrdymały wyssane z palca?
Wystarczy poszperać w internecie. Czym więcej krajów będzie wyłączało UKF, tym większe będzie zainteresowanie ponownym wykorzystaniem tego pasma, co widzieliśmy w przypadku tzw. pasma L.

Prognozy przewidywały, że dochody z reklam będą rosły jeszcze przez parę lat, w Niemczech np. co najmniej do 2022 roku. Spadek dochodów mamy już dzisiaj i to na skalę, którą przewidywano na 5 lat a odbył się w ciągu dwóch miesięcy i nic nie wskazuje na to, że straty będzie można nadrobić większym popytem po pandemii.

Sieć 5G rośnie również w Polsce, co doprowadzi po paru latach do zmiany konsumpcji. Rynek reklamy radiowej nie jest z gumy, ale w internecie można dokładniej targetować reklamy do grupy docelowej. Słuchacze nadal będą sięgali po treści audio, ale nie koniecznie na UKF-ie. Pozostaje pytanie, do jakiego poziomu musi spaść konsumpcja radia analogowego, aby rozgłośnie mogły nadal pokrywać wszystkie koszty.

Dwa lata temu Goldmedia Strategy Consulting z Berlina przedstawiło prognozę, że bez uruchomienia DAB+, UKF straci do 2028 r. co drugiego słuchacza. Dokąd przeniosą się słuchacze? Oczywiście do internetu. W Polsce Radio Track nie podaje liczby sesji internetowych (połączeń słuchaczy z usługodawcom), w Niemczech liczby są dostępne publicznie. Z najnowszych pomiarów na 1. kwartał wynika, że Spotify ma miesięcznie 135,5 milionów sesji (+ 1.6 milionów w porównaniu do 4 kw. 2019) i jest wykorzystywany przez 54,1 miliony godzin (wzrost o 3 miliony godzin.) Nie ma ani jednej rozgłośni, która mogłaby dorównać, tylko brokerzy reklam mają lepsze wyniki w swoim portfolio. Przez internet wchodzą na rynek usługodawcy z innych krajów, tracą na tym rozgłośnie Polskie.

Jeżeli spojrzymy na inne rynki, to rozgłośnie komercyjne w Austrii, Francji i Hiszpani domagały się wprowadzenia DAB+. Wątpliwe, że zrezygnują, bo stracą słuchaczy. Oni wykorzystali DAB+ do zwiększenia zasięgu technicznego albo pojawienia się na rynku. Simulcast jest drogi. Tu warto spojrzeć co dzieje się w Szwajcarii, gdzie nadawcy domagają się wyłączenia UKF-u tak szybko jak tylko możliwe. Po uruchomieniu multipleksów komercyjnych w Polsce, będzie tak samo.

Innym przykładem są Niemcy, gdzie komisja ustalająca wysokość abonamentu RTV skraca nadawcom środki na radiodyfuzję od 2021 r. Do 2029 r. kwota będzie tak obniżana, że ARD i Deutschlandradio otrzymywać będą tylko 80 % kosztów dystrybucji w paśmie UKF a na DAB+ nic. Jeżeli uda im się utrzymać za tą kwotę UKF i DAB+, to mogą bawić się w simulcast. Niektórzy członkowie ARD wymieniają właśnie nadajniki UKF na nowsze. Deutschlandradio zapowiedziało zaoszczędzenie 3 milionów przez likwidację niektórych nadajników UKF. Problem wzrasta ze spadkiem dochodów z abonamentu RTV ze względu na pandemię.

Niderlandy zastanawiali się, czy maja przedłużyć koncesję na UKF w 2022 r. Opublikowano analizę, że UKF można wyłączyć pomiędzy 2027 – 2032 r.
https://www.dialogic.nl/wp-content/uplo ... 199691.pdf
https://mediamagazine.nl/onderzoeksbure ... schakelen/

Dania zrezygnowała z wyłączenia UKF-u, ale jest to sprawa polityczna a wybory są regularnie.

Decyzje są w różnych krajach. Równolegle rośnie zapotrzebowanie na pasmo dla różnych usług.
W tych krajach będą prowadzone analizy, jak wykorzystać puste pasmo. Jeżeli będą chętni, to na WRC będą dyskusje i znajdzie się to na agendzie następnej konferencji.

Zablokowany