Re: DAB+ w Polsce
: 29 października 2021, o 18:29
czy są nowe wieści w spawie startu kolejnych lokalizacji dab+
Ale jakoś najwięksi nadawcy, którzy mają największą słuchalność typu RMF FM czy Radio ZET nie są zainteresowani.
Takie samo zdanie nadawcy mają u nas. Artykuł z 2021-07-26Na Węgrzech po 10 latach emisji wyłączono cyfrowe nadawanie radiowe w standardzie DAB+. Od nocy z 5-6 września 2020 roku zamilkły wszystkie trzy nadajniki DAB+ w Budapeszcie. Należy się obawiać, że to koniec DAB+ na Węgrzech, bo nadawcy i operator nie są zainteresowani dalszą emisją.
Dopóki najwięksi gracze nie wejdą w ten biznes, nic z DAB+ nie będzie, nawet przeznaczenie całego pasma VHF nie pomoże.Nadawcy komercyjni sceptyczni Sytuacja być może wyglądałaby inaczej, gdyby nie sceptycyzm wobec DAB+ największych komercyjnych graczy. - Grupa RMF od lat stoi na stanowisku, że system DAB+ jest przestarzały, nieefektywny i drogi - zarówno dla nadawców jak i dla odbiorców, bo będzie wymagał gigantycznych inwestycji w wymianę wszystkich radioodbiorników w kraju - mówił niedawno portalowi Wirtualnemedia.pl Krzysztof Głowiński, rzecznik prasowy Grupy RMF. W podobnym tonie wypowiada się Eurozet. Mimo takich stanowisk Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zapowiada, że jesienią ma przeprowadzić konkurs na ogólnopolski multipleks
Można dać i kolejne 5, tylko kto tego słucha, czy będzie słuchał? Nadawca publiczny jest finansowany z budżetu i może sobie pozwolić na koszty związane z nadawaniem cyfrowym, nawet dla niszowej grupy słuchaczy. Na taki układ nie pójdą stacje komercyjne.
Nadawcy lokalni będą chcieli wejść w DAB+, ale nie od początku. Jeżeli dojdzie do sytuacji, którą możesz już dzisiaj zaobserwować na zachodzie, gdzie w DAB+ masz powiedzmy 50 programów a na UKF-ie w małej miejscowości tylko 10 – 15 i wszystkie inne rozgłośnie będą w DAB+, tylko nie rozgłośnia lokalna, to również lokalni nadawcy nie będą mieli wyboru. Jeżeli 20 - 25 % słuchaczy korzysta z DAB+ jak ma to miejsce w Niemczech albo 43 % tygodniowego słuchania radia przypada na DAB(+) jak ma to miejsce w Wielkiej Brytanii, to presja na nadawców lokalnych będzie duża. Jeszcze tak daleko nie jesteśmy.dvbtowiec pisze: ↑2 grudnia 2021, o 12:01 Reklamodawcy idą tam gdzie są słuchacze. A mali reklamodawcy mają za mało pieniędzy na reklamy radiowe.
Lokalne rynki są za słabe aby utrzymać wiele rozgłośni regionalnych.
To się po prostu nie uda
Nadawanie w internecie jest o wiele bardziej opłacalne dla takich małych lokalnych rozgłośni.
Zobaczymy ilu będzie chętnych na MUX ogólnopolski. Podobno konkurs ma być ogłoszony do końca b.r.